דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יהדות

חוק הגיור / הממשלה הודיעה לבג"ץ כי חוק הגיור לא יחוקק, וייעשו מאמצים להסכמה

המדינה ביקשה כי ההחלטה בנוגע לעתירות הנוגעות לחוק תידחה עד תחילת 2018 | בבקשה נכתב כי יש לאפשר את "ליבון הדברים בזירה ציבורית מתאימה" | בכך מסתיימת זמנית הסערה בדבר העברת סמכות הגיור הבלעדית לרבנות הראשית

הפגנה בנושא גיור רפורמי, ארכיון. (צילום: הדס פרוש  פלאש90)
הפגנה בנושא גיור רפורמי, ארכיון. (צילום: הדס פרוש פלאש90)
דוד טברסקי

המדינה הגישה אתמול (שני) בקשת דחייה לבג"ץ בדרישה שלא יכריע בעתירות הנוגעות לחוק הגיור עד ליום ה-1/1/18. במקביל לכך, התחייבה הממשלה להשעות כל מהלך לשינוי החקיקה בכנסת בתחום הגיור בתקופה זו.

בקשת הדחייה נועדה "על מנת לנסות להגיע לפתרון המחלוקות בנושא הגיור בישראל מתוך הסכמה רחבה" נכתב בפניית הממשלה, וזאת בשל "הצורך לשמור על אחדות העם היהודי." ראש הממשלה הודיע כי יקים לשם כך בהקדם האפשרי צוות לגיבוש המלצות להסדר בסוגיה: "הסוגיה שבמוקד העתירות יורדת לשורשי הקשר והזיקה שבין מדינת ישראל ליהדות התפוצות, קשר שלצד ההיבטים הרבים שבו, הוא גם בעל משמעויות אסטרטגיות נרחבות. בנסיבות אלו, המדינה והעותרות מבקשות לאפשר להן את ליבון הדברים בזירה ציבורית מתאימה," נכתב.

חרדי קורא פשקוויל בנושא גיור מזוייף (צילום: יוסי זמיר \ פלאש90)
חרדי קורא פשקוויל בנושא גיור מזוייף (צילום: יוסי זמיר \ פלאש90)

ועדת השרים לחקיקה אישרה ביום ראשון את 'חוק גיור ממלכתי' הקובע כי מערך הגיור בישראל יעבור לסמכותה של הרבנות הראשית. אישור החוק בוועדה לווה במחאה חריפה מצד גורמים באופוזיציה ובקואליציה, ובעיקר מצד מפלגת ישראל ביתנו שקראה לממשלה לדחות את עצם העיסוק בנושא כולו וזאת תחת ההבטחה שהובטחה למפלגה בהסכמים קואליציוניים. מאוחר יותר, הגישה שרת העליה והקליטה, סופה לנדבר (ישראל ביתנו) ערר על החלטת וועדת השרים לחקיקה וביקשה להחזיר את הסמכות לגיורים לבתי הדין בערים. הערר של לנדבר מחייב את הממשלה להחליט בנושא זה בישיבה של הממשלה כולה, ונראה שהממשלה מעדיפה שלא לעשות כן בשלב זה.

"חוק הגיור במתכונתו הנוכחית מרחיק כל מי שמנסה ורוצה להתקרב ליהדות" מסרה לנדבר. "החוק הזה פוגע במערך הגיור של רבני צהר, ופוגע בסיכוי של אזרחים רבים בישראל, שעלו לארץ מכוח חוק השבות, משרתים בצבא, עושים מילואים, עובדים ומשלמים מסים – להימנות על העם היהודי." במפלגת ישראל ביתנו הדגישו בפני 'דבר ראשון' כי ללא הגשת הערר של השרה חוק הגיור כבר היה מציאות קיימת.

'חוק גיור ממלכתי' קובע כי רק גיור שיבוצע על ידי מערך הגיור, שמופעל היום באופן בלעדי ע"י הרבנות החרדית-אורתודוקסית בישראל, יאושר כחוקי במדינת ישראל. בדברי ההסבר נטען שהצעת החוק נסמכת על מסקנות 'ועדת נאמן' שדנה בנושא לפני כ-20 שנה וביקשה לבחון הקמת מערך גיור ממלכתי רשמי שימלא, כדברי הועדה, את 'צו השעה לחתור לאחדות ישראל, לחיים של שיתוף וכבוד הדדי'".

הוועדה קבעה שהגיור בישראל יהיה גיור ממלכתי אחיד, על פי דין תורה, כלומר, ע"פ הפרשנות ההלכתית אורתודוקסית, שיהיה מוכר על ידי כלל ישראל, אך הליך ההכנה לגיור במסגרת המכון ללימודי יהדות שהוקם למטרה זו ייתן ביטוי לכלל האוכלוסייה היהודית בישראל, לגווניה ולזרמיה. לדברי המתנגדים לחוק מדובר באחיזת עיניים שכן תחת מעטפת 'אחדות ישראל' ותוך התייחסות לוועדת נאמן אשר ביקשה לנסות לבחון את קיומה של אלטרנטיבה ממלכתית-אזרחית לגיור החרדי, יופקע באופן רשמי תהליך הגיור ויועבר לידי הרבנות החרדית. עוד קובע החוק כי מדובר רק בגיור שיעשה בתוך גבולותיה של מדינת ישראל ואין דין החוק נוגע לגבי גיורים שנעשו בחו"ל.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!