דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משפר הפיטורים בקרית גת

חברה ועבודה / ח"כ מיקי זוהר: על המדינה להתערב בפיטורי העובדים בקרית גת

זוהר, העומד בראש הוועדה לשוויון וצדק חלוקתי, קרא לרה"מ להתערב במשבר באמצעות פניה ישירה להנהלת חברת ג'ונסון העולמית שבבעלותה מפעל ויסוניק | עוד אמר זוהר כי יבקש מנתניהו לשקול את הלאמת המפעל | ומי לא הוזמנו לדיון?

ח״כ מיקי זוהר (הליכוד) (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
ח״כ מיקי זוהר (הליכוד) (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר הוועדה המיוחדת לשוויון חברתי וצדק חלוקתי, ח"כ מיקי מכלוף זוהר, קרא לראש הממשלה להתערב במשבר הפיטורים בקריית גת באמצעות פניה ישירה להנהלת חברת ג'ונסון העולמית, במטרה למנוע את העברת מפעל ויסוניק בקריית גת שבבעלותה לסין. עוד אמר זוהר כי יפנה לראש הממשלה בבקשה שישקול את אפשרות הלאמת המפעל והפעלתו כחברה ממשלתית, במטרה למנוע את סגירתו. "אנחנו כמדינה צריכים לעשות התערבות מסויימת כשמדובר בכל כך הרבה עובדים שיאבדו את מקום עבודתם" אמר.

טוני מנור שייצג את חברת ויסוניק בדיון הבהיר כי החברה נשלטת על ידי תאגיד ג'ונסון הבינלאומי, וכי ההחלטה להעביר את מפעל הייצור לסין נבעה מסיבות כלכליות ומסיבות נוספות כגון אופי השוק הישראלי. לדבריו "ההחלטה נחתה על ההנהלה בישראל. החלטות כאלו לא מתקבלות מהיום למחר, הם ישבו על זה הרבה מאוד זמן, עשו את כל הבדיקות וקיבלו בסופו של דבר החלטה, שגם מבחינת ההנהלה המקומית היא לא משמחת. ההתרשמות של ההנהלה כאן היא שההחלטה היא גמורה ולא ניתן לשנות אותה. ההנהלה בעניין הזה קיבלה הוראה, זו ההחלטה של בעלי הבית, בעלי המניות – והיא צריכה לבצע את זה".

ח"כ גילאון: "קפיטליזם עם חמלה לא יכול לפטור את כל הבעיות. יכול להיות שיש מקומות שמשרד הכלכלה צריך לקחת את הבעלות על עצמו ולחשוב מה קורה בהמשך"

סגירת המפעל המעסיק כ-450 עובדי פס-ייצור אמורה להתבצע בהדרגה עד מרץ-אפריל 2018. לחברה מרכז פיתוח נוסף עם 125 עובדים ברמת החייל אשר אינו צפוי להסגר, ולדברי מנור אף צפוי לקלוט עובדים נוספים.

"בשבוע שעבר דנו במשברים במפעלי סינרג'י ואביב תעשיות" אמר ח"כ דב חנין, "אנחנו מדברים על רצף של סגירת מפעלים בדרום, גל שצריך מאוד להטריד ולהדאיג אותנו. בחלק גדול מהמקומות אנחנו מדברים על אנשים שאפשרות התעסוקה הריאלית שלהם היא מצומצת. הממשלה צריכה להתעורר לאופן פעולה אחר. לא נוכל להתחרות בסין לא במחירים נמוכים ולא באפס תנאי עבודה. גם בסין יש תחרות עם אינדונזיה. יש בעולם מרוץ לתחתית שאנחנו לא רוצים ולא יכולים להתמודד איתו. אנחנו ככנסת צריכים להגיד שלא נהיה סין – נהיה מדינה אחרת, עם סטנדרטים אחרים. אבל צריך לחשוב בציר זמן, על הנגב, כמקום שבו לאנשים יש מגוון אופציות לתעסוקה, ולשם כך כבר עכשיו אנחנו צריכים לדאוג שלא לאפשר מצב של ערים שמתבססות על מפעל הוגן אחד. חייבים לייצר מצב שבו בכל מקום שמדינת ישראל החליטה שאנשים גרים יש מגוון פתרונות תעסוקה. אני חושב שלכל מפעל שרוצה להסגר היום צריך משרד האוצר להקים צוות בדיקה – מה המפעל קיבל, ומה הוא צריך לתת למדינה. אנחנו לא יכולים לאפשר לאנשים להתנהל לפי שיקולי הרווח שלהם ולהשאיר את העובדים כקורבנות.

"קפיטליזם עם חמלה לא יכול לפטור את כל הבעיות. יכול להיות שיש מקומות שמשרד הכלכלה צריך לקחת את הבעלות על עצמו ולחשוב מה קורה בהמשך. מקום עבודה בסופו של דבר הוא יותר זול למדינה מכל פיתרון אחר", אמר ח"כ אילן גילאון והוסיף כי אחריות המדינה היא לספק תעסוקה לאזרחיה. יו"ר הוועדה ח"כ זוהר חיזק את דבריו ואמר "המפעל הזה הוא לא מפעל הפסדי. מה יהיה רע אם מדינת ישראל תיקח את המפעל ותפעיל אותו, עם הרווח הקיים. זה נשמע הכי הגיוני".

חיים פרטוש, מזכיר איגוד מקצועי במרחב אשקלון וקריית גת של ההסתדרות, הסביר כי עובדי חברת ויסוניק אינם מאוגדים בהסתדרות. עם זאת לדבריו ניסה לשוחח עם מנכ"ל המפעל אשר אמר לו שהוא מנוע מלקבל החלטות בנושא. לדבריו המשבר הנוכחי נרמז כבר עם מכירתה של ויסוניק הישראלית לחברה הבינלאומית Tyco ב-2011, אשר התאחדה ב-2016 עם חברת ג'ונסון. לדבריו תרחיש כזה של סגירת מפעל ישראלי על ידי חברה בינלאומית שרכשה אותו היא תסריט שעל הממשלה לקחת בחשבון בעת העברת הזכויות על מפעלים ישראלים. פרטוש התייחס גם לסגירת מחלקת הזיקוק של מפעל סוגת בקרית גת ואמר כי "משבר הפיטורים הוא ענק, לכל מפוטר יש משפחה וילדים. האוצר אמר שייתנו סביבה נאותה – כשאדם קם בבית – הוא יחכה להכשרות? זה ייקח שנה או שנתיים. ואת זה אנחנו רוצים למנוע, צריך לתת רשת ביטחון".

ח"כ זוהר: "אנחנו כמדינה צריכים לעשות התערבות מסויימת כשמדובר בכל כך הרבה עובדים שיאבדו את מקום עבודתם"

נציג אגף התקציבים במשרד האוצר שנכח בדיון הבהיר כי מדיניות המשרד מתעסקת ביצירת תמריצים לתעשייה. "החלטה של חברה כזו או אחרת זו פרורוגטיבה שלה, ואנחנו יכולים ללמוד מזה לקח – האם הסביבה העיסקית דחפה אותה החוצה?". לדבריו צוות בראשות מנכ"ל משרד האוצר עוסק בבעיות התעשייה ובוחן כיצד לייצר סביבה יותר טובה כדי למנוע מעבר מפעלים לסין. "ייצור מתקדם יותר זה חלק מהפיתרון, כי אנחנו לא נוכל להתחרות בכוח העבודה הסיני. בעזרת חדשנות, השקעות, מחקר ופיתוח אפשר לשמור על חברות בארץ ואולי אפילו להחזיר חברות".

ח"כ יוליה מלינובסקי אמרה כי במידה והמפעל ייסגר, יש ליצור לעובדים פתרון מיידי. דוד קלדרון, נציג שירות התעסוקה, הבהיר כי כבר כעת ישנם מספר מפעלים שמוכנים לקלוט את העובדים, "אנחנו יודעים על ריסקו, אסם, סודהסטרים ועוד. יצרנו קשר עם הנהלות משאבי האנוש של שני המפעלים (ויסוניק וסוגת, נ.כ) וכבר בשבוע הבא יתקיימו פגישות בנושא עם יחידות כוח האדם. יש לנו תוכנית לליווי מפוטרים שכוללת ליווי אישי, ייעוץ תעסוקתי כולל ייעוץ פסיכולוגי למפוטר, ידע למיצוי זכויות וליווי בביטוח לאומי ושלל קורסים והכשרות מקצועיות שאנחנו מציעים למפוטרים". גם נציגי משרד הכלכלה, העיר קריית גת ופארק התעשיה הודיעו כי ירתמו לטובת הנושא. מזכיר האיגוד פרטוש הבהיר כי מבחינת ההסתדרות השמה מחודשת של העובדים היא בבחינת ברירת מחדל, ולא פיתרון, "אנחנו מעדיפים שהמפעל ימשיך לפעול בקריית גת".

אבי דבוש מתנועת הפריפריות שהגיע לדיון הצביע על כך שלדיון לא הגיעו עובדים, וח"כ זוהר הסביר כי להערכתו הם פחדו לבוא. "לא יהיה בסדר, צריך לא לקבל את זה שסוגרים את המפעל. בסופו של דבר זו חזירות של ההנהלה שכבר שנים נהנים מאיזור עדיפות א'. אני מקווה שנעשה סיור ונשמע גם את העובדים בעניין הזה. חרב עליהם עולמם ואנחנו צריכים להזעק על הדבר הזה". ח"כ זוהר ביקש מנציגות ההנהלה שלדיון הבא בנושא יגיעו גם עובדים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!