דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קבצאות הנכות

קצבאות הנכות / מנכ"ל משרד רה"מ נגד העלאת קצבת הנכים: תביא לעלייה במספר הנכים

בכנס 'מקור ראשון' רמז גרונר כי העלאת הקצבה תביא אנשים להתחזות לנכים וטען כי השוואתה לשכר המינימום תביא את המדינה לפשיטת רגל | ח"כ שמולי: "זו התפיסה המעוותת של הבוס שלו שהעניים רמאים ושקרנים"

מנכ"ל משרד ראש הממשלה אלי גרונר (צילום: אבישג שאר-ישוב).
מנכ"ל משרד ראש הממשלה אלי גרונר (צילום: אבישג שאר-ישוב).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

מנכ"ל משרד ראש הממשלה אלי גרונר תקף אתמול (שלישי) בכנס מקור את הדרישה להעלות את קיצבת הנכות בטענה שהיא עלולה להגדיל את כמות הנכים שדורשים קיצבה. את השיח הציבורי בנושא ביקר כ"שיח ציבורי שנוטה לדבר בסיסמאות ולא לרדת לעומקם של דברים". כמו כן, אמר כי השוואת הקצבה לשכר המינימום תביא את המדינה לפשיטת רגל.

משמרת מחאה של מאבק הנכים מול בית רה״מ (צילום: דוד טברסקי).
משמרת מחאה של מאבק הנכים מול בית רה״מ (צילום: דוד טברסקי).

גרונר רמז כי אם תעלה הקצבה יתחזו המוני אנשים לנכים. "הניסיון בעולם מראה שככל שמעלים את קצבאות הנכים, מעלים את שיעור הנכים באוכלוסייה " אמר גרונר, וציין כעובדה כי "הצעת החוק המקורית הייתה מביאה את מדינת ישראל לפשיטת רגל, פשוטו כמשמעו. וזה לא אלי גרונר שאומר את זה, זה המספרים שמדברים בעד עצמם".

יש לציין כי לפי חישוב דבר ראשון המספרים אכן מדברים בעד עצמם, אך הם נשמעים קצת אחרת. השוואת קיצבת הנכות לשכר המינימום מוערכת בכ-7 מיליארד שקלים, פחות מ-2% מתקציב הממשלה, או 0.6% מהתמ"ג – סכום שרחוק מלהביא את מדינת ישראל לפשיטת רגל.

"מי שקורא על הנושא הזה בעיתונים או מקשיב לחדשות מקבל תמונה מאד פשוטה" אמר גרונר "יש אנשים טובים ונדיבים שרוצים להעלות את קצבת הנכות, ויש אנשים רעים ורשעים שלא רוצים לעלות את הקצבה. אין שום מורכבות, אין דילמות, אין יתרונות וחסרונות, אין דיון על סוגי ודרגות הנכות. הטובים בעד העלאה הרעים נגד העלאה".

בנוגע לסכנה לפיה המוני אנשים יתחזו לנכים, יש לציין כי התכניות להגדלה הקצבה נוגעות גם בנושא המבחנים לפיהם נקבעת הקצבה, וכי מדובר בקצבה הניתנת לנכים שנקבע כי אינם יכולים לעבוד. בשונה מדבריו לא עצם ההכרה בהיותו של אדם נכה אמורה להקנות לו קיצבה בגובה שכר המינימום, אלא רק ההכרה בכך שהוא נכה שאינו יכול לעבוד לפרנסתו.

ח"כ איציק שמולי, התייחס לדבריו של גרונר ואמר: "פשוט בושה וחרפה! משקף את התפיסה המעוותת של הבוס שלו שהעניים רמאים ושקרנים ומצבם הוא בכלל באשמתם; רק ניתן להם כמה פרוטות – ויוציאו אחוזי נכות ברמאות."

איציק שמולי. צילום: פלאש 90.
איציק שמולי. צילום: פלאש 90.

בתוך כך הודיעו היום ארגוני הנכים שעל רקע סירובם של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, יו"ר הקואליציה דוד ביטן ופרופ' אבי שמחון לקיים פגישה משותפת במטרה להגיע להבנות על המתווה המתגבש, ארגוני הנכים ועו"ד יהודה רסלר יגישו בקשה לבג"ץ להקדים את הדיון בנושא. לדברי אלכס פרידמן, יו"ר ארגון "נכה לא חצי בן אדם", "לצערי, ראש הממשלה, כהרגלו, מתעלם ממצוקתה של אוכלוסיה המונה רבע מיליון איש. המתווה אותו הציג גרוע ומפלה בין נכה לנכה, הוא מעכב את החקיקה עד נובמבר ולא מתייחס ברצינות הראויה לפתרון הבעיה. בהתאם לכך נפעל להחרפת המאבק".

ארגוני הנכים עתרו לבג"צ לפני כחודש. הם טוענים כי סעיף 200 לחוק הביטוח הלאומי 1995, הקובע "כי נכה יחיד, ללא ילדים, אשר הכנסתו אינה עולה על 29% מהשכר הממוצע ונקבעה לו דרגת אי כושר השתכרות של 100%, זכאי לקבל קיצבת נכות בשיעור 2,342 ש"ח לחודש", הוא בלתי חוקתי, מפלה ודינו להתבטל, וכי יש להכפיל את קצבת הנכות כדי להשוותה לשכר המינימום במשק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!