דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ענף הביטוח

מאוגדים / לאחר השביתה: נחתם ההסכם הקיבוצי בכלל ביטוח

ההסכם החדש כולל בין היתר קליטת עובדי קבלן להעסקה ישירה, תוספת שכר, בונוסים וסיבסוד קייטנות בקיץ הקרוב | "אני גאה בעובדים המדהימים שנתנו פייט" אמר יו"ר ועד העובדים לדבר ראשון

הפגנת עובדי כלל ביטוח (צילום: ניצן צבי כהן).
הפגנת עובדי כלל ביטוח (צילום: ניצן צבי כהן).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הסכם קיבוצי חדש נחתם אתמול (שלישי) בחברת כלל ביטוח, לאחר מאבק קשה ביותר שאף כלל שביתה מלאה של כשבועיים בחברה. זהו ההסכם הקיבוצי השני בחברה, מאז התארגנות העובדים בשנת 2013. ההסכם החדש כולל בין היתר: תוספות שכר, הגדלת בסיס ההפרשות לפנסיה, קליטת כמאה עובדי קבלן להעסקה ישירה, העלאה משמעותית של תקציב הרווחה שמקצה החברה לפעילויות העובדים, השתתפות המעסיק במימון קייטנות לילדי העובדים, תכנית פרישה מרצון עם תנאים מועדפים לעובדים מעל גיל 60, מענקי יובל לעובדים הוותיקים ומענקי התמדה והצטיינות לעובדים החדשים. כל זאת בנוסף לשימור ההטבות והתנאים שהושגו בהסכם הראשון שנחתם לפני כשלוש וחצי שנים.

"לא האמנו שהמנכ"ל מוכן שהחברה פשוט תקרוס" הוסיף רז על השביתה שהייתה חריגה בהיקפה ובאורכה ביחס למגזר הפרטי, "היתה לנו הרגשה שאחרי שלושה ימים שחברת ביטוח שובתת זה יזעזע את כל המדינה, ומתברר שזה לא זעזע אף אחד, גם לא אחרי שבוע ושבועיים. זה סוף רבעון, ולא הדירקטוריון, לא הנאמן לא המפקחת על הפנסיה – אף אחד לא דיבר איתנו. לא קלטנו עד כמה כל האנשים מסביב לא אכפת להם מהחברה ומבחינתם שתקרוס". השביתה הסתיימה רק לאחר התערבות יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן שתיווך בין הצדדים.

"אני גאה בעובדים המדהימים שנתנו פייט" אמר לדבר ראשון יו"ר ועד העובדים בחברה רוני רז. "3200 עובדים בבית, לא נשברו למרות הלחצים שהופעלו עליהם מצד המנהלים שלהם – זה מדהים. הוא נתן בסופו של דבר דברים שאפילו אנחנו לא חשבנו שנקבל. אני מאוד מרוצה".

ההסכם מסדיר תופסת שכר שנתית בשיעור ממוצע של 3-4%, שתהיה מורכבת מתוספת שכר קבועה בגובה 1.5% לכלל העובדים הזכאים וחלק נוסף שיינתן באופן דיפרנציאלי על פי הקריטריונים המפורטים בהסכם. לדברי ועד העובדים מדובר בהישג משמעותי ביחס להצעות שהוצגו בפניהם טרם יציאתם לשביתה. לאורך ארבע שנות ההסכם יקבלו עובדי כלל תוספות שכר מצטברות בגובה מוצע של 12%. בנוסף יוגדלו גם ההפרשות הפנסיוניות של העובדים, והחל מחודש יולי 2017 סכום הפרשת המעסיק לתגמולים יועלה מ-6.5% ל-7.5%.

חתימת הסכם קיבוצי חדש בחברת כלל ביטוח (צילום באדיבות דוברות ההסתדרות).
חתימת הסכם קיבוצי חדש בחברת כלל ביטוח (צילום באדיבות דוברות ההסתדרות).

כחלק מההסכם נקבע גם כי כמאה עובדי קבלן המועסקים כיום בחברה באמצעות חברות קבלן חיצוניות ייקלטו להעסקה ישירה תחת ההסכם הקיבוצי, זאת לאחר שבמהלך השביתה נחשפו חברי הועד להיקפי ההעסקה הקבלנית בחברה, אשר אף פגעה בכוחה הארגוני – כשעובדי קבלן נדרשו לבצע עבודות של עובדי כלל שובתים. לראשונה יכלול ההסכם גם תכנית פרישה מרצון בתנאי פרישה מוגדלים ומועדפים לעובדים שעברו את גיל 60, שיבחרו לפרוש עד סוף אוגוסט.

ההסכם קובע גם את הגדלת הבונוס השנתי המחולק לעובדים על פי ביצועי החברה. בכפוף לעמידת החברה ביעדים, בין השנים 2017-2020, העובדים יהיו זכאים לתשלום מיוחד במועד תשלום משכורת חודש אפריל. לטובת תשלום הבונוס, בשנה שבה הרווח השנתי של כלל החזקות יהיה 300 מיליון שקל ומעלה – החברה תקצה תקציב של 2.5% מעלות השכר השנתית של העובדים שעליהם חל ההסכם הקיבוצי. בשנה שבה הרווח השנתי יהיה גבוה מ-400 מיליון שקל, תקציב הבונוס המחולק לעובדים יעמוד על 3% מעלות השכר, וככל שהרווח יהיה בין 300 ל-400 מיליון שקל, יגדל התקציב באופן יחסי בטווח שבין 2.5% ל-3%. במקרה בו הרווח השנתי של כלל החזקות יהיה 300 מיליון שקל ומעלה, החברה תקצה לכל העובדים הזכאים גם אופציות למניות בכלל החזקות, בתקציב של 0.5%-1% מעלות השכר השנתית של העובדים.

בנוסף מצמצם ההסכם את הפער בין תנאי העובדים החדשים בחברה, לבין תנאי העובדים הוותיקים. בעוד שהנהלת החברה סירבה לדרישת הועד להחיל גם על עובדים אלו אפשרות לקבל משכורת 13, הוסכם כי העובדים שנקלטו החל מנובמבר 2012 יהיו זכאים לתשלום מענק התמדה ומצוינות שנתי בגובה 2000 ש"ח בכל שנה משנות ההסכם. במסגרת ההסכם תגדיל החברה במאות אחוזים גם את תקציב הרווחה לפעילויות העובדים, אשר יוכל להגיע עד שנת 2020 עד ל-53 מיליון ש"ח. בין היתר התחייבה החברה לממן לעובדיה נופש שנתי.

סעיף נוסף שהדגיש ועד העובדים במו"מ הוא הגדלת הסבסוד לארוחות הצהריים בחברה, אשר לא הוגדל מזה שנים רבות. כעת במסגרת ההסכם יוגדל התקציב מ-25 ל-30 ש"ח ליום. עובדים אשר ישלימו 25 שנות עבודה בחברה יזכו למענק ותק מיוחד בגובה משכורת.

שביתה בכלל ביטוח. (צילום: דבר ראשון)
שביתה בכלל ביטוח. (צילום: דבר ראשון)

לראשונה, כולל ההסכם גם את התחייבות החברה לסבסד את קייטנות הקיץ לילדי העובדים. כבר החל מהקיץ הנוכחי תשתתף בתשלום בגין קייטנות לכל העובדים שילדיהם בגילאי 3-11, בסכומים הבאים: עבור ילד אחד – אלף שקל לשנה, עבור שני ילדים – 1,500 שקל לשנה ועבור 3 ילדים ומעלה – 1,800 שקל לשנה. כמו כן, על פי ההסכם החדש, עובד הזכאי לרכב חברה ואשר יש לו 4 ילדים ומעלה יהיה זכאי לרכב מתאים, בהתאם להחלטת החברה מדיניותה.

כל עובד בן 40 בעל למעלה מחמש שנות ותק יהא זכאי לבדיקות סקר רפואי במימון החברה. החברה תשתתף גם לראשונה ברכישת ביטוחי בריאות ושיניים לעובדיה בסכום של כמיליון ש"ח בשנה. בפני ועד העובדים תעמוד אף האפשרות לנצל את המימון המוצע על ידי המעסיק לטובת רכישת הסדרי ביטוח לעובדים גם מחברות ביטוח המתחרות בחברת כלל, באמצעות זאת להוזיל את עלויות הפוליסה.

בנוסף לשיפורים החדשים, ההסכם הנוכחי מקבע גם את הישגי ההסכם הקודם, הן בהיבט הארגוני והן בהיבט הכלכלי. כך למשל, נשמרות זכויות העובדים בסוגיות שונות שנוגעות לתהליכי הניוד ואיוש המשרות החדשות בחברה, התקופה הנדרשת לקבלת קביעות, מנגנון פיטורים הוגן ושקוף המספק ביטחון תעסוקתי לעובדים ומערכת ליישוב חילוקי דעות בין הצדדים. כמו כן, נשמרות הטבות נוספות שהושגו בהסכם הקודם, בהן: קרן השתלמות, מכסה מיטיבה של ימי חופשה, גובה דמי ההבראה ונושאים נוספים.

במהלך השביתה הצהיר ועד העובדים כי אין בכוונתו לסיים את הסכסוך עד שהחברה תתחייב לשלם לעובדיה בגין ימי השביתה. אולם נראה שבנושא זה נאלץ ועד העובדים להתפשר כשחמישה ימים מתוך ימי השביתה, ישולמו על ידי החברה, בהנחה שהחברה תעמוד ביעד רווח שנתי של 300 מיליון רווח, כשברבעון הראשון הציגה החברה כבר רווח של 144 מיליון ש"ח. לעובדים נוכה שכר של שני ימי שביתה נוספים, ושלושה ימים נוספים נוכו ממכסת ימי החופשה שלהם – אולם לדברי רז את ימי החופשה שנוכו ישיבו העובדים באמצעות החופשה השנתית לה התחייבה החברה.

טקס החתימה על ההסכם נערך בבית ההסתדרות, ויו"ר ההסתדרות אשר היה מעורב בגיבוש ההבנות אשר סייעו לסיום השביתה בירך את הועד ואת עובדי החברה: ""אחרי דיאלוג מורכב וממושך בין הצדדים, ההסכם החדש הצליח להביא לפריצת דרך נוספת בתנאי העבודה של עובדי כלל. ההסכם לא רק משמר את ההישגים ששינו את המציאות לאלפי עובדי כלל, אלא נושא בשורה של ממש בכל הנוגע לחיזוק ביטחונם הכלכלי. בהקשר זה ראוי לציין את קביעת השכר המינימלי בחברה על 6,000 שקל, והעברתם של כ-100 עובדי קבלן להעסקה ישירה".

לדבריו הצטרף יו"ר הסתדרות המעו"ף ארנון בר דוד שאמר "המטרה שלנו הייתה להביא בשורה בתחום תוספות השכר והצלחנו בכך. בתקופת אינפלציה כמעט אפסית, ההסתדרות וועד העובדים בראשות רוני רז, הביאו הישג משמעותי שימשיך את המהפכה שהחלה בחברת כלל עם ביסוס היחסים הקיבוציים. חשוב לציין כי בארבע השנים האחרונות, השכר הממוצע של העובדים שנמצאים תחת ההסכם הקיבוצי עלה ב-16%. ההסכם הנוכחי מבטיח העלאה שנתית נוספת בשיעור של 3%-4%, וזאת תוך הגדלה דרמטית בתקציב הרווחה שמקצה החברה לטובת פעילויות העובדים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!