דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
21.3°תל אביב
  • 17.8°ירושלים
  • 21.3°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 28.0°אילת
  • 23.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צה"ל

צבא וביטחון / ההסתה נגד החיילים החרדים - "הדם שישפך הוא על ידיו של השר ליצמן"

בדיון סוער אמש (ג) בכנסת, הטיל ח"כ אמיר אוחנה את האחריות לחייהם של החיילים החרדים, על שר הבריאות, יעקב ליצמן, וטען ששתיקתו של יו"ר מפלגת יהדות התורה, מסוכנת | חברי הכנסת ביקשו לעקוב גם אחרי מימון קמפיין ההסתה

בובת חייל תלויה בירושלים (צילום: דוברות המשטרה).
בובת חייל תלויה בירושלים (צילום: דוברות המשטרה).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

אתמול (שלישי) בעת דיון בוועדת המשנה לכח אדם בצה"ל שעסק בתופעת ההתנכלות והפגיעה בחיילים חרדים, תקף יו"ר ועדת המשנה ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד) את שר הבריאות ליצמן, "הדם שישפך, ואני לא רוצה שיהיו ספקות כי הסתה לאלימות מובילה לאלימות, הוא על ידיו של השר יעקב ליצמן שממאן להתבטא ולהגיע. אני יודע מה הוא חושב, שזה מיעוט קטן שלא מעיד על הקהילה, וזה נכון, אבל אם הרוב השפוי ישאר דומם, המיעוט האלים הזה יפרח ויפריח זרעים של אלימות. את הדבר הזה צריך לעצור", אמר אוחנה בחריפות.

הפגנת תמיכה בחיילים החרדים בירושלים (צילום: יונתן זינדל / פלאש90).
הפגנת תמיכה בחיילים החרדים בירושלים (צילום: יונתן זינדל / פלאש90).

הדיון בוועדה התקיים בעקבות האירועים המתרבים של תקיפת חיילים חרדים במדים, וההסתה כלפיהם ברחוב החרדי. "תלונות רבות מוגשות על ידי מתגייסים חרדים בגין הסתה ואף פגיעה המגיעות מהחברה החרדית", אמר אוחנה בפתח הדיון. "גורמי אכיפת החוק ובראשם הפרקליטות, מחליטים לעצום עיניים ולסגור תיקים אלו בתואנה של 'חוסר עניין לציבור'. זה שקר. לציבור יש עניין רב בכל חיילי צה"ל ובכך שלא יאונה להם רע. אני דורש מהפרקליטות להתעורר על החיים של חיילינו החרדים לפני שכולנו נצטער על כך".

ח"כ אוחנה התייחס לפן הכלכלי ואמר, "יש לעקוב אחרי נתיב הכסף – ראינו שמנהיג חסידות סאטמר נטל על עצמו לממן ב-4 מיליון דולרים את 'המאבק נגד הגיוס'.  המשטרה והפרקליטות צריכות – גם נוכח איומים בטרור ובאלימות – לחקור, ובמידת הצורך לעצור אותו, אם יתגלה שהכסף הזה משמש להסתה לאלימות".

חיילים במסלול הנח"ל החרדי בטקס השבעה בגבעת התחמושת (ארכיון. צילום: מרים אלסטר / פלאש90).
חיילים במסלול הנח"ל החרדי בטקס השבעה בגבעת התחמושת (ארכיון. צילום: מרים אלסטר / פלאש90).

ח"כ אבי דיכטר, יו"ר ועדת חו"ב, אמר בדיון: "הסוגיה הזאת לא תעזוב את הוועדה ואת המשכן, עד שנדע שבעולם החרדי מי שמבקש להתגייס לצה"ל, מביא כבוד לעצמו, למדינה ולעדה החרדית כולה, והמיעוט המתנכל הוא עבריין לכל דבר ועניין. הדעת לא תסבול זאת, החוק לא והכנסת לא. אם רשויות האכיפה לא תצלחנה לטפל בזה, אנו כוועדה לא נהסס להכניס לטיפול גם את הרשויות האחראיות על ביטחון המדינה".

לדברי דיכטר, יש להחמיר ככל אפשר את הענישה כלפי תוקפי חיילים חרדים. "אם צריך נאשים את אותם ארגונים ואנשים שפוגעים בחיילי צה"ל, באישום של פגיעה בביטחון המדינה". מפלגת 'יש עתיד' העלתה בדיון הצעת חוק חדשה, המבקשת לקבוע עד 10 שנות מאסר לתוקפי חייל.

יעקב וידר, יו"ר המטה החרדי בליכוד וחבר נשיאות המפלגה, אמר בדיון: "השבוע פורסמו בריכוזים החרדים מודעות המבטיחות פרס כספי לכל נער או ילד שיתקוף חייל חרדי, כחלק מהקמפיין האגרסיבי שממומן בכסף זר ומכוון להרוס את חייהם של חיילי צה"ל ובני משפחותיהם. אוזלת היד והסובלנות של רשויות החוק חייבות להיפסק, כי הדם שיישפך יהיה על הידיים שלהם!"

הפגנת חרדים נגד גיוס. ארכיון. למצולמים אין קשר לכתבה. (צילום: פלאש 90)
הפגנת חרדים נגד גיוס. ארכיון. למצולמים אין קשר לכתבה. (צילום: פלאש 90)

הדיון הקודם בנושא התקיים בחודש ינואר השנה ובו ביקר סגן שר הביטחון אלי בן דהן את העידוד השקט לאלימות שנותנים מנהיגי הציבור החרדי להסתה "אני אומר לכם כרב בישראל-אין שום היתר בעולם למעשים האלה שנעשים, מי שאומר שהוא פועל בשם התורה, הוא פועל נגדה. זה לא קידוש ה', זה חילול ה'. כל האמירות של הרבנים שיהיו הגדולים ביותר שיעטפו את זה בעטיפות של קידוש ה', זה חילול ה'. אין שום סעיף בשולחן ערוך ולא תת-סעיף ושום פוסק שיתיר לפגוע ברכוש של אדם אחר, לבזות אנשים ולהלבין פני חברו ברבים. נוח לו לאדם שיפיל עצמו לכבשן האש ואל ילבין פני חברו ברבים".

 

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!