דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
21.3°תל אביב
  • 17.8°ירושלים
  • 21.3°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 28.0°אילת
  • 23.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אנרגיה

משק הגז / הנפקת הענק של מאגר הגז "תמר" מעלה סימני שאלה גדולים

"דלק קידוחים", המחזיקה 31% מהמאגר הרווחי, החלה אתמול (ד') בהנפקת חלק מאחזקותיה | המבקרים טוענים כי השווי לפיו הונפקו המניות מנופח ומטרתו להביא רווח גדול לדלק ולהעביר חלק מהסיכון של אובדן רווח עתידי לציבור

מאגר הגז תמר (צילום ארכיון: משה שי / פלאש 90)
מאגר הגז תמר (צילום ארכיון: משה שי / פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שותפות "דלק קידוחים", מבעלי שדה הגז "תמר", החלה אמש (רביעי) במהלך הנפקה של 9.25% מהאחזקה שלה במאגר לפי שווי של 1.2 מיליארד דולר, המייחס למאגר כולו שווי של 12 מיליארד דולר. אמש נרשמו בבורסה של תל-אביב ביקושים של 4.3 מיליארד שקלים להנפקה, אחת הגדולות ביותר שידע שוק ההון הישראלי.

לטענת המבקרים מדובר בשווי מנופח, והשתתפות בהנפקה תנפח את חשבון הבנק של יצחק תשובה, בעל השליטה בדלק, כאשר בעתיד יצטברו הפסדים בגופים המוסדיים המנהלים את חסכונות הציבור הרחב, הצפויים לרכוש את האחזקה. לטענתם, יצחק תשובה רוצה את הכסף עכשיו, ואת הסיכונים להעביר לרוכשים.

האניה המגזזת מול חופי חדרה. צילום: דבר ראשון.
האניה המגזזת מול חופי חדרה. צילום: דבר ראשון.

הכלכלה הישראלית מחייכת אל מאגר הגז, ש-31% ממנו מוחזקים בידי דלק קידוחים, שבשליטת דלק אנרגיה, שנשלטת על ידי קבוצת דלק, בה שולט יצחק תשובה. הצינור המעביר גז מהמאגר ליבשה הוא מקור הגז היחיד של ישראל, למעט האונייה המגזזת ששוכרת חברת החשמל, ומשמשת לגיבוי מוגבל. הצלחת המאגר עלתה על הציפיות המוקדמות, והצינור שנבנה לא מצליח לספק את כלל הביקושים לגז טבעי בישראל. מדובר בסוגיה שמתנגדי מתווה הגז התריעו עליה לא מעט, וטענו שצינור אחד לא מספיק ומייצר "פקק" שמחזק את כוחם של ספקי הגז מול היצרנים. אותו עומס על צינור הגז הביא לכך שחוזים חדשים, בהיקף משמעותי, נחתמים ללא מחויבות של בעלי המאגר לספק את היקף הגז שנרכש.

עוד אלמנט שמשפץ את תדמית "תמר" ומעלה את ערכה בעת הנוכחית היא הרווח הפנומנלי בשנים הקרובות, שנוצר בזכות דחיית נתח המדינה לסוף העשור. מ-2020 חלק הולך וגדל בהכנסות המאגר יגיע למדינה בצורת "מס רווחי יתר", לצד תמלוגים ומס חברות, והרווחים השוטפים למחזיקים הפרטיים צפויים לרדת באופן דרמטי.

מבקרי ההנפקה העתידית סבורים כי השווי של המאגר מנופח, והוא נשען על המחירים הגבוהים שנגבים מחברת החשמל (6 דולר ליחידת חום), ומיצרני החשמל הפרטיים (4.7 דולר ליחידית חום), כאשר עלות ההפקה היא כ-40 סנט ליחידת חום. לטענתם, בתנאים תחרותיים היה צונח המחיר לטווח שבין 2.5 דולר ל-3.5 דולר. למעשה, טוענים המבקרים, מהות העסקה היא שדלק קידוחים רוצה הרבה כסף ועכשיו, כשהסיכון לירידת ערך בעתיד ייפול על מי שירכוש את המניות.

גם מבנה העסקה סבוך – אמש החל גיוס אגרות חוב ענק בשווי 2.5 מיליארד שקלים, בעבור חברת הבת "תמר פטרוליום", כאשר בעוד שבועיים יונפקו מניותיה. אם יהיה הביקוש למניות נמוך מ-60% מהגיוס המבוקש, הרי שעסקאות גיוס ההון בעזרת אגרות החוב יבוטלו. גיוס ההון דרוש על מנת לרכוש את המניות מדלק קידוחים. שותפות דלק קידוחים כוללת בעיקר בעלי מניות רבים שמחזיקים "יחידות השתתפות", שהן אחזקה פיננסית ללא זכויות ניהול. לצידם, קיים "השותף הכללי" – דלק אנרגיה מקבוצת דלק בשליטת יצחק תשובה, ששולטת בניהול השותפות ויוזמת את המהלך.

בשבועות האחרונים, וגם בשבועיים הבאים השיח הציבורי סביב שווי המניות המועמדות להנפקה ישפיע באופן דרמטי על ערכן, ועל כמות הערך הכלכלי שיצליחו בעלי המניות בשותפות דלק לקבל. חלק מבעלי יחידות ההשתתפות סבורים שהעסקה תפורה לצרכיו של בעל השליטה יצחק תשובה, ומקפחת אותם.

יצחק תשובה. ארכיון (צילום: משה שי / פלאש 90).
יצחק תשובה. ארכיון (צילום: משה שי / פלאש 90).

על פי דיווח בכלכליסט, שותפיו של יצחק תשובה ב"דלק קידוחים", המחזיקים 38% מיחידות ההשתתפות, סבורים כי מתווה העסקה מקפח אותם, וייתכן שאף מפר את חוק הריכוזיות. חוק זה נועד להגביל את יכולתם של בעלי שליטה להחזיק חברות בשרשור, כך שהוספת קומה נוספת לשרשרת של יצחק תשובה-קבוצת דלק-דלק אנרגיה-דלק קידוחים-תמר פטרוליום עלולה להיות מנוגדת לחוק.

ההנפקה תוכננה כך, שזכויות ההצבעה של דלק קידוחים אמורות להיות נמוכות בכל מקרה, כ-12%, מה שעשוי לעזור ליצחק תשובה להפוך את המהלך לחוקי, אך יפגע בבעלי המניות האחרים. גם לאחר שבית ההשקעות פסגות המליץ לבעלי המניות שלא לאשר את תכנית ההנפקה, באסיפה שהתקיימה אתמול בהרצליה התכנית אושרה ברוב גדול. כעת נותר לראות האם גם הגופים המוסדיים, המנהלים את חסכונות הציבור, יבחרו לקפוץ לזירה זו, או ישאירו את ההשקעה המסוכנת יחסית לשחקנים בעלי מחויבות ציבורית קטנה יותר.

נקודה נוספת שחשוב להבין, במידה ואכן הגופים המוסדיים יהיו אלה שירכשו את המניות, היא שדלק קידוחים למעשה מעבירה חלק מהרווח המונופולי לציבור, ויחד איתו גם את הסיכון בשבירת המונופול. מרגע שקרנות הפנסיה, קופות הגמל וקרנות ההשתלמות של הציבור יחזיקו באגרות חוב ובמניות – בשווי של מיליארדי שקלים – ייווצר אינטרס "ציבורי" לשימור מתווה הגז ונגד הורדת מחירים, מהלכים שיפגעו בשווי הנכסים המוחזקים על ידי הציבור דרך הגופים המוסדיים.

שווי המניות ינוע עם כיוון הרוח

לקראת ההנפקה של מניות "תמר", החל גם מאבק תקשורתי להשפעה על הדימוי הציבורי, בניסיון להשפיע על הצלחת העסקה. ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) פרסמה קריאה לחברות הביטוח וקרנות הפנסיה (הגופים המוסדיים) שלא להשתתף בהנפקה, בשל המחיר המנופח של המניות, שצפויות להסב הפסדים לחסכונות הציבור, כאשר ייחשפו למחירים תחרותיים.

מנגד, בהודעה לבורסה, דיווחה דלק קידוחים על דוח של מעריך חיצוני, לפיו כמות הגז במאגר גדולה ב-13% מהערכות קודמות. הודעה שכזו מחוייבת על פי חוק לקראת הנפקה, אך התזמון נבחר כנראה בקפידה, כחלק מהמלחמה התקשורתית.

עובדים משגיחים על מילוי מכולות גז במאגר תמר (צילום ארכיון: משה שי \ פלאש 90).
עובדים משגיחים על מילוי מכולות גז במאגר תמר (צילום ארכיון: משה שי \ פלאש 90).

הפתעה אליה לא יכלה קבוצת דלק להתכונן באה מכיוון חברת החשמל, הלקוחה המרכזית של "תמר". העיצומים עליהם הכריזו העובדים כוללים כעת גם קיזוז 10% מהתשלומים לספקים חיצוניים. לראשונה, עומד תזרים ההכנסות של המאגר בסכנה. אף שמדובר במצב זמני, ולבסוף הכסף ישולם, גם אם באיחור, ההשפעה היא תדמיתית וזה שם המשחק כעת.

בחברת החשמל הדפו עד כה את הביקורת על המחיר הגבוה של הגז בהסכם עם תמר, אף שידעו שמדובר בחוזה בעייתי שעולה לאזרחים כסף רב, אך לא לחברה, שכן עלויות רכישת הדלקים מכוסות אוטומטית בתעריף החשמל. בשבוע שעבר, קרא יו"ר החברה יפתח רון טל, ליצחק תשובה, לעשות הנחה לחברת החשמל, תוך הבטחה להגדיל את כמויות רכש הגז, באם החוזה יפתח כבר עכשיו, ולא בעוד כמה שנים, כפי שמעוגן בחוזה. ב"תמר" זעמו על ההכרזה, הנוגדת את החוזה, וגם לא ברור כיצד חברת החשמל תוכל לרכוש כמות גדולה יותר של גז, אם פעילות הייצור תילקח ממנה באמצעות רפורמה מוסכמת או באמצעות הפרטה זוחלת, אבל הנזק התדמיתי לחוזה הכי משמעותי ורווחי של המאגר נעשה כבר כעת.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!