ארה"ב התחייבה אמש (רביעי) להשתמש בכוחה הצבאי על מנת להגן על עצמה ועל בנות בריתה מטילים בליסטיים בין יבשתיים של קוריאה הצפונית במידת הצורך, אך הוסיפה כי היא מעדיפה להשתמש בכוחה בתחום הסחר הבינלאומי על מנת להתמודד עם האיום הגובר.

בנאום נוקב במהלך כינוס חירום של מועצת הביטחון, בעקבות השיגור המוצלח של טיל בין יבשתי, מוקדם יותר השבוע, אמרה שגרירת ארה"ב באו"ם, ניקי היילי, כי "העולם הפך למקום מסוכן יותר" וכי לסין תפקיד מרכזי בקידום השלום.

ניקי היילי, שגרירת ארה״ב באו״ם (צילום: AP Photo/Mary Altaffer).
ניקי היילי, שגרירת ארה״ב באו״ם (צילום: AP Photo/Mary Altaffer).

סין אחראית ל-90% מהסחר עם קוריאה הצפונית, והיילי הזהירה כי בייג'ינג מסכנת את הסחר הענף שלה עם ארה"ב אם עסקיה עם פיונגיאנג יפרו את הסנקציות שהטיל האו"ם.

לדבריה, ארה"ב לא מעוניינת בעימות – "למעשה, אנחנו מעוניינים להימנע ממנו". עם זאת, אמרה כי שיגור הטיל הבין יבשתי "הוא הסלמה צבאית חדה וברורה" וכי ארה"ב מוכנה להשתמש "בכוח הצבאי המשמעותי" שלה על מנת להגן על עצמה ועל בנו בריתה "אם נהיה חייבים".

היילי הוסיפה, כאמור, כי ממשל טראמפ מעדיף "שלא ללכת בכיוון זה", אלא להשתמש "ביכולות הגדולות שלה בתחום הסחר" על מנת להתמודד "עם אלו שמאיימים עלינו… ועם אלו שמסייעים להם".

עד לאחרונה, גורמים אמריקניים רשמיים תיארו את סין כשותפה אסטרטגית במניעת פיתוח היכולת של קוריאה הצפונית להכות בשטח ארה"ב עם נשק גרעיני. אך נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הביע תסכול הולך וגדל מחוסר הרצון הסיני להגביר את הלחץ על פיונגיאנג בנושא.

"יש מדינות שמרשות, ואפילו מעודדות, סחר עם קוריאה הצפונית, תוך הפרה של הסנקציות שהטילה מועצת הביטחון," אמרה היילי, "מדינות אלו היו מעוניינות גם לשמור על הסדרי הסחר שלהן עם ארה"ב, אך זה לא הולך לקרות. היחס שלנו לסחר משתנה כשמדינות לא לוקחות ברצינות איומי ביטחון בינלאומיים".

עוד אמרה היילי כי שבע סנקציות שהטיל האו"ם לא גרמו לקוריאה הצפונית לשנות את "המסלול ההרסני" בו היא נמצאת, והדגישה כי חלק ניכר מהאחריות לאכיפת אותן סנקציות מוטל על סין, בשל ממדי הסחר בין המדינות.

היילי הכריזה שהגיע הזמן לעשות יותר, והודיעה שארה"ב תקדם,  כבר בימים הקרובים, החלטה חדשה של מועצת הביטחון "שתגביר את התגובה הבינלאומית באופן פרופורציונלי להסלמה של קוריאה הצפונית". היא לא הוסיפה פרטים בנושא, אך אמרה שאם המועצה תהיה מאוחדת, הקהילה הבינלאומית תוכל לנתק מקורות כסף מרכזיים של המדינה, להגביל את אספקת הנפט לצבאה ולתוכנית הטילים שלה ולהגביר את ההגבלות על השטח האווירי והימי שלה.

סין ורוסיה – שנשיאיהן נפגשו במוסקבה ביום שלישי האחרון, וייקחו חלק בפסגת ה-G20 ביחד עם טראמפ השבוע – הציעו תוכנית לנטרול המתיחות בחצי האי הקוריאני, עליה דיווחו שגריריהן למועצה.

התוכנית הסינית-רוסית כוללת "ויתור תמורת ויתור" – קוריאה הצפונית תשעה את ניסויי הטילים שלה, ומנגד יימנעו ארה"ב וקוריאה הדרומית מביצוע תרגילים צבאיים רחבי היקף – כמו גם מתווה לשלום בחצי האי ופירוקו מנשק גרעיני.

שגריר סין באו"ם, ליו ג'יאי, לא הגיב לדבריה של היילי ולא הזכיר את יחסי הסחר של ארה"ב ומדינתו. במקום זאת, הוא קרא לקוריאה הצפונית לעצור "רטוריקה ופעולות שעשויות להגביר את המתיחות בחצי האי הקוריאני".

"אנו קוראים לכל הצדדים המעורבים לגלות איפוק, להימנע מפעולות פרובוקטיביות ורטוריקה לוחמנית, להראות נכונות לדיאלוג ללא תנאי ולעבוד יחד להרגעת הרוחות" אמר ליו, "סין מתנגדת בתוקף לכאוס ועימות בחצי האי. אמצעים צבאיים לא יכולים להוות אופציה בעניין זה".

סגן השגריר הרוסי, ולדימיר ספרונקוב, קרא גם הוא "לאיפוק ולא לפרובוקציה וחרחור מלחמה". הוא הדגיש כי "כל ניסיון להצדיק פעולה צבאית הוא בלתי קביל" ויוביל "להשלכות חסרות תקדים באזור".

"ניסיונות לחנוק כלכלית את קוריאה הצפונית אינם מקובלים באותה המידה, שכן מיליוני בני אדם זקוקים לסיוע הומניטרי", אמר ספרונקוב. הוא רמז גם שארה"ב תתקשה לקבל אישור של מועצת הביטחון לסנקציות חדשות. "כולם חייבים להכיר בעובדה שסנקציות לא יפתרו את הבעיה" אמר, "הדרך הזו תוביל אותנו למבוי סתום".

לדבריו, "כמו שכל ניסיון לפתור את המצב באמצעות כוח אינו קביל", על הקהילה הבינלאומית לקחת בחשבון את החששות הביטחוניים של קוריאה הצפונית.

בסיום דבריו, ביקשה היילי שוב את זכות הדיבור ואמר לספרונקוב כי "אם אתה מרוצה מהפעולות של קוריאה הצפונית, הטל וטו על הצעת ההחלטה".

"אבל אם אתה רואה את העניין כפי שהוא, כלומר שקוריאה הצפונית מראה שרירים, אתה חייב להביע עמדה נחרצת ולהצביע יחד עם הקהילה הבינלאומית על סנקציות חזקות יותר" אמרה, "אם תבחר שלא לעשות זאת, נלך בדרך משלנו. אבל אין היגיון בכך שלא נאחד כוחות מול האיום הזה. לא היה להם אכפת מרוסיה או סין בעניין הזה… הם לא הולכים להקשיב למה שיש לך לומר".

במהלך נאומה, הדגישה היילי כי ארה"ב "לא תהיה סבלנית למשיכת זמן או לדיונים שיסתיימו בהחלטות מרוככות". לדבריה, "נעבוד יחד עם סין, נעבוד עם כל מדינה שרוצה שלום, אבל לא נחזור על הגישה הלא מספקת של העבר, שהביאה אותנו ליום אפל זה".