דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא וחברה

צבא וחברה / סערה סביב שינוי הליך הצהרת דת לבנות: "הפקעת הזכות לפרטיות"

רשות השירות הלאומי הודיעה כי בכוונתה להחליף את ההגעה העצמאית לבתי הדין בימי הצהרה מרוכזים בבתי הספר | מנהלת האגף לקידום מעמד האישה בויצ"ו, רבקה נוימן: "משקף את הלחץ שבו נתונים המנגנונים השמרניים בציונות הדתית"

בנות שירות לאומי בפעילות (למצולמות אין קשר לכתבה. צילום: Michal pu / ויקיפדיה).
בנות שירות לאומי בפעילות (למצולמות אין קשר לכתבה. צילום: Michal pu / ויקיפדיה).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

מנהלת האגף לקידום מעמד האישה בויצ"ו, רבקה נוימן הגיבה היום ( חמישי) בחריפות על כוונת רשות השירות הלאומי לשנות את הליך ההצהרה של בנות דתיות, המעניק להם פטור משירות צבאי. על פי הצעת הרשות, ייערכו ימי הצהרת דת מרוכזים בבתי הספר ובאולפנות, בהשגחת צוות המורים והמחנכים של המוסד, זאת במקום בבתי הדין הרבניים, אליהם הלכו הבנות באופן עצמאי עד כה. עוד הציעה הרשות לבטל את דמי האגרה להצהרת הדת.

"המהלך המוצע מהווה לא פחות ממנגנון הסתה ודיכוי בחסות משרד החינוך" אמרה נוימן, "לצערנו, זו אינה הפעם הראשונה שאנו נתקלות במנגנון דורסני שנועד לעצור את מגמת גיוס צעירות לצה"ל".

לטענתה, בעוד הנוהל שהיה נהוג עד כה איפשר הצהרה עשה מתוך בחירה ובפרטיות, הנוהל החדש מייצר "מנגנון דורסני, בתוך מוסדות החינוך, שיתוחזק על ידי דייני בתי הדין הרבניים ובתהליך פומבי תוך הפקעת הזכות לפרטיות ולבחירה". לדבריה, המהלך "משקף את הלחץ שבו נתונים המנגנונים השמרניים בציונות הדתית, הנובע ממגמה ההולכת ומתרחבת בקרב צעירות המתגייסות לצה"ל".

"אנו קוראות להורי הצעירות, שהם הרוב השפוי והליברלי בציונות הדתית- עודדו את בנותיכן לא לשתף פעולה ולפעול על פי צו מצפונן ורצונן" הוסיפה, "אנו גם קוראות לשר האוצר לא לשתף פעולה עם המהלך המקומם הזה, ולא לבטל את אגרת הצהרת הדתיות".

על פי הבקשה שהגיש יו"ר רשות השירות הלאומי, שר־שלום ג'רבי, למשרד האוצר, הסיכום על הנוהל הושג בין רשות השירות הלאומי, מינהל החינוך הממלכתי־דתי והנהלת בתי הדין הרבניים.

בהנהלת רשות השירות הלאומי טוענים כי חלק מהבנות מתגייסות לצה"ל רק בשל הביורוקרטיה של הצהרת הדתיות, הדורשת השקעה של יום שלם עבור בנות המתגוררות ביישובים בהם אין בית דין רבני.

ח״כ רחל עזריה (כולנו) הגיבה גם היא להצעה, ואמרה כי "רשות השירות הלאומי מנצלת את העובדה שבאולפנות יש רבנים שישתפו איתם פעולה ויכניסו אותם בשערי בית הספר. המציאות של נשים דתיות בצבא היא יותר חזקה, הנתונים מדברים בעצמם. תפקידנו לאפשר לבנות הדתיות לעשות זאת ולכן אֶיְזוֹם דיון בוועדת חוץ ובטחון של הכנסת עם כל הגורמים המעורבים כדי למנוע את המהלך שמטרתו לסכל שרות נשים דתיות".

ג'רבי עצמו צוטט בעיתון ידיעות אחרונות כאומר "לא יופעל לחץ על בנות המעוניינות להתגייס. המטרה שלנו היא לתת לבנות שרוצות להתנדב לשירות לאומי את התנאים הטובים ביותר. יש אלפי בנות שעד כה היו מטורטרות לשווא ומבזבזות זמן וכסף, ויותר נכון שהדיינים יגיעו אליהן לאולפנה ויקבלו את ההצהרה שלהן שם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!