היום (ראשון) תעלה בישיבת הממשלה הצעת החוק של שר האוצר כחלון, לתיקון החוק לעידוד השקעות הון שנועדה להעלות את התמריצים לבניית דירות להשכרה לטווח ארוך. ההצעה לתיקון החוק הקיים ולהגדלת ההטבות, עלתה לאחר שבמשרד האוצר גילו כי ההטבות הקיימות לעידוד בניה להשכרה אינן אפקטיביות, ולמעשה כמעט שלא נבנו מבנים במסגרת זו. לאחר החלטת הממשלה היום צפוי החוק לעבור לוועדת השרים לחקיקה על מנת לקדמו.
על פי ההצעה, התיקון המרכזי בחוק כולל הרחבת ההטבה במס שבח לפי שלוש מדרגות התלויות במשך הזמן בו הדירות מושכרות. עד עכשיו ההטבה עמדה על הפחתה במס שבח בשיעור של 11% לחברה ו-20% ליחיד, זאת בתנאי ש-50% משטח הבניין יושכר לתקופה של חמש מתוך שבע השנים הראשונות מהקמת הבניין. אם התיקון לחוק יעבור, אזי השכרת הדירות לחמש שנים נוספות תקנה הנחה נוספת בשיעור של 9% והשכרה של עשר שנים נוספות (סה"כ 15 שנים מתוך 18) תזכה את בעלי הבניין בהנחה נוספת בשיעור של 7.5%. מבנה ההנחות העולות עם משך זמן ההשכרה, נועד לתמרץ את היזמים להחזיק את הדירות מושכרות ליותר שנים.
הטבת מס נוספת המוצעת בתזכיר החוק היא הפחתת מס הקניה על הקרקע שעליה יבנו בניינים המיועדים להשכרה לשיעור של 0.5%.
אפשר גם אחרת
על אף השיפור במבנה ההטבה ליזמים, לא מדובר במהלך שישנה את המציאות בענף הדיור להשכרה. חברות הייזום בישראל, הפועלות בענף שתהליכי הבנייה בו לוקחים שמונה, עשר ואף 13 שנים, מעדיפות להימנע מאחזקת דירות להשכרה ארוכת טווח ומעדיפות לממש את ההשקעות מהר ככל הניתן.
מי שדווקא מתאים יותר להשקעה בבניה של דירות להשכרה ארוכת טווח הן קרנות הפנסיה. הן מחזיקות כסף לאורך תקופה ארוכה וזקוקות לעוגנים יציבים של תשואה על השקעותיהן. לממשלה, באמצעות הממונה על הביטוח, יש מנוף לחץ משמעותי על קרנות הפנסיה, והיא יכולה להתערב באופן ממשי באפיקי ההשקעה של הקרנות. אולם נראה כי בשלב זה, הממשלה עדיין נמנעת מקידום החלטה שתחבר בין מצוקת הריבית הנמוכה בקרנות הפנסיה לבין מצוקת הדיור.