דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הפרטת משק החשמל

ההפרטה הזוחלת / המדינה דורשת להפסיק את העיצומים בחברת חשמל כדי "להשיב את הסדר והוודאות"

משרדי האוצר והאנרגיה דחו שוב את בקשת בית המשפט לשבת למו"מ על ההפרטה הזוחלת של רשת החשמל שעלולה להביא לפיטורי אלפים | הספקים הפרטיים לא נפגעים כספית מהעיצומים בינתיים | אז למי בדיוק נוגעים "הסדר והוודאות" המבוקשים?

יובל שטייניץ (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
יובל שטייניץ (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

המדינה לא מתכוונת להקפיא את צעדי ההפרטה במשק החשמל וקוראת לעובדים להשלים עם פיטורי אלפים: לאחר שבית הדין לעבודה נמנע מקבלת החלטה אתמול (שני) בבוקר לגבי החרפת העיצומים, בתקווה כי המדינה תגלה התגמשות, משרדי האוצר והאנרגיה פרסמו הודעה משותפת בה הם קוראים לעובדי חברת החשמל להפסיק את העיצומים ללא התניות. זאת, לאחר פגישות רבות בשנה האחרונה שנועדו לכאורה לטפל בסוגיית ההשלכות של הפרטת ייצור החשמל בישראל על עובדי החברה. הנהלת החברה חסרת אונים, וטוענת כי "מאחר והאחריות היא על הנהלת החברה, אולם הסמכות אינה בידינו נראה שאנו נמצאים במבוי סתום ובין הפטיש לסדן".

המדינה מעוניינת לעגן את עמדתה כי הפרטת ייצור החשמל בישראל היא החלטה לגיטימית של הממשלה שאין לה קשר להיותה המעסיקה של עובדי חברת החשמל

בהודעה המשותפת למשרדי האוצר והאנרגיה שיצאה אתמול אחה"צ נכתב: "בדיון שנערך היום בבית הדין האזורי בחיפה, הודיעו משרדי האוצר והאנרגיה באמצעות פרקליטות המדינה, כי אין בכוונת המדינה להקפיא את צעדיה במשק החשמל כנגד הפסקת העיצומים של העובדים, שכן המדינה סבורה כי על העובדים להפסיק לאלתר את העיצומים, ללא התניות או הפסקת הצעדים השוטפים מצד המדינה. עמדה זו מוסברת באריכות בעמדת המדינה לבג"ץ. העתירה מבקשת להשיב על כנם את הסדר והוודאות במשק החשמל".

יש לציין כי בתוך המציאות בה יצרה המדינה בתהליך ההפרטה הזוחלת, "הסדר והוודאות" המבוקשים למשק החשמל מתייחס אך ורק ליצרנים הפרטיים, ואילו הכאוס וחוסר הודאות בקרב אלפי עובדי חברת החשמל לגבי עתידם התעסוקתי יישארו כמו שהם. אף כי למדינה יש תכניות ארוכות טווח לגבי תחומים שונים במשק האנרגיה, הן אינן משולבות בתכנית אב כוללת למשק האנרגיה, ומשק החשמל בתוכו, כך שאי סדר וחוסר ודאות אינם קשורים רק לעתידה של חברת החשמל, אלא גם לתמהיל הייצור בין פחם, סולר, מזוט, גז טבעי, והפקת חשמל מאנרגיות מתחדשות, במקביל למהפכה אפשרית של ביזור חלק מהייצור לאלפי יצרנים זעירים, וצורך בפיתוח אפשרויות אגירת אנרגיה.

במענה לבקשת בית המשפט להעלות את הדרג המשתתף בפגישות הגישור בין נציגות העובדים לממשלה, הודיעו המשרדים כי "אין צורך בפגישה של שר האוצר ושר האנרגיה עם ארגון העובדים, שכן בשלב זה אין שום סוגיה שעומדת על הפרק אשר דורשת את מעורבות השרים. יצוין כי מנכ"לי המשרדים נפגשו מאז תחילת העיצומים מספר פעמים עם יו"ר ההסתדרות ויו"ר ועד העובדים".

עובדי חברת חשמל (צילום ארכיון: photobyphm / Shutterstock).
עובדי חברת חשמל (צילום ארכיון: photobyphm / Shutterstock).

טקטיקה של הטעיה

הודעת המשרדים כללה גם הטעיה במשפט "במהלך השבועות האחרונים שובת ועד העובדים בחברת החשמל וגורם נזקים כספיים משמעותיים לחברת החשמל, ליצרנים הפרטיים, ולאלפי ספקים נוספים במשק". אתמול בבוקר בבית הדין לעבודה הסתבר שאין נזקים בינתיים לאלפי הספקים הנוספים. למרות האישור של בית הדין לעבודה לקזז 10% מהתשלומים המגיעים להם, התשלומים נמשכים כסדרם, כאשר נציגות העובדים טענה שאין ביכולתם לבצע את הקיזוז, ולכם היא דורשת החרפה של העיצומים בדמות הפסקת תשלומים מלאה. בית הדין המחוזי לעבודה בחיפה בחר להמתין להודעת המדינה ולכן לא קיבל החלטה בבקשה זו.

 

עתה, כאשר המדינה סירבה לכל פשרה בדמות הקפאת המצב הקיים במשק החשמל, וגם לפגישות גישור בדרג מיניסטריאלי, ייתכן כי בית הדין יבחר שלא להמתין לדיון נוסף ביום א' ה-16 ביולי, אלא לקבל החלטה מוקדמת יותר. המשרדים הודיעו כי "שביתה זו מתנהלת בגיבוי בתי הדין הארצי והאזורי לעבודה, שפסקו כי העובדים רשאים לשבות בשל פעילותה השוטפת של המדינה לקידום התחרות במשק החשמל. יש לציין כי מדובר בעובדי מונופול, אשר בצעדיהם פוגעים בקידום התחרות ובאינטרס הצרכני הרחב". המדינה התעלמה מכך שהיא בעצמה פוגעת בסיכוי לתחרות באמצעות הגנות שהיא מעניקה ליצרנים הפרטיים, השוות במצטבר למיליארדי שקלים מכיסי האזרחים לאורך השנים. אחד הסימנים הבולטים לכך הוא ההערכות החוזרות שכדי לבצע את הרפורמה של הפרטת ייצור החשמל, יש צורך בהעלאת תעריף החשמל ולא בהורדתו. המדינה לא פירטה מהו "האינטרס הצרכני הרחב", אך אם נניח שמדובר באספקת חשמל לכלל הצרכנים באופן אמין ובזול, הרי שתכניות הממשלה אינן נאמנות לו ומעדיפות על פניו אינטרסים אחרים כמו ריסוק חברת החשמל של עצמה, וצמצום כוחה של העבודה המאורגנת במשק החשמל ובכלל.

עוד קבעו המשרדים, הפעם באופן מדויק, כי "עובדי חברת החשמל הם העובדים החזקים במשק, אשר נהנים משכר גבוה, פנסיה תקציבית, קביעות וזכויות מיטביות רבות נוספות. לא בכדי מדורגת החברה בצמרת מקומות העבודה המבוקשים בישראל, זה שנים רבות", אך מיד לאחר מכן הוסיפו הטעיה נוספת: "יתר על כן, פעילות המדינה מתבצעת מכוח החוק ואינה מובילה לפגיעה בתנאי עבודתם של עובדי חברת החשמל". מאז חקיקת חוק משק החשמל ב-1996 המדינה החליפה מספר מתכונות שונות לרפורמה מוצעת ונסוגה מכולן. פעילות המדינה תגרום לפיטורים צפויים של בין 4,000 ל-6,000 עובדים בחברת החשמל, ודווקא מפני שזהו מקום עבודה בשכר גבוה ומבוקש, קשה מאוד להבין כיצד מהלך כזה מוצג ככזה ש"אינו מוביל לפגיעה בתנאי עבודתם". המדינה ציינה את הפגישות הרבות שקיימה עם העובדים, אך גיבוש הרפורמה נעשה בלעדיהם והוצג בפגישות אלו כעובדה מוגמרת. בעבר קבעו בתי הדין לעבודה מספר פעמים, כי קיום פגישות אינו שקול לנכונות ממשית למו"מ, וכי לעובדים יש זכות למו"מ בנושא, ובהיעדרו, זכות לנקיטת צעדים ארגוניים כולל שביתה, כמו העיצומים המתקיימים כעת.

עו"ד אורנה לין בדיון על עיצומי עובדי חברת החשמל (צילום: ארז רביב)
עו"ד אורנה לין בדיון על עיצומי עובדי חברת החשמל (צילום: ארז רביב)

המאבק מחריף

הודעת המדינה מאשררת את ניתוח המצב של ועד העובדים, הדומה לזה של ההנהלה, אם כי היא אינה אומרת זאת באופן פומבי. בפועל, המדינה פועלת בשני צירים מקבילים – האחד הוא ציר ההפרטה הזוחלת, כסדרה של החלטות נקודתיות, בהן אין שום סעד לעובדים ואפשרות להתנגד או לקדם פשרה מוסכמת. הציר השני, הוא מניעת זכות השביתה מהעובדים ביחס לרפורמה באופן כולל. המדינה נכוותה קשות כאשר גם בית הדין הארצי וגם בית הדין האזורי לעבודה קבעו שלעובדים יש זכות לשבות, בשל היעדר מו"מ אמיתי עימם על השלכות הפרטת ייצור החשמל הכרוך בפיטורי אלפי עובדים, וסכנה לעתיד הפיננסי של חברת החשמל, שיאיים גם על מצב העובדים שלא יפוטרו.

המדינה תולה תקוותיה בבג"ץ ומסרבת לכל פשרה שמציע בית הדין לעבודה ולכן הוא נגרר לאשר צעדים ארגוניים, אשר במשך שנים נמנע מלאשר אותם. ההתעקשות העקרונית של המדינה שלא להתפשר עלולה לגרום להחרפת העיצומים, למרות שכולם היו מעדיפים להימנע מכך. בעקבות הודעת המדינה, פרסמה הנהלת חברת החשמל תגובה ובה נאמר : " הנהלת חברת החשמל נמצאת במצב בלתי אפשרי שבו מחד אין לנו כלים משפטיים שמאפשרים החזרת העובדים לעבודה ומצד שני, אין ביכולתנו להביא לניהול משא ומתן בין הצדדים שיפתור את הבעיה. מאחר והאחריות היא על הנהלת החברה, אולם הסמכות אינה בידינו נראה שאנו נמצאים במבוי סתום ובין הפטיש לסדן. אנחנו מתריעים – שוב – כי המצב בעייתי ולא יכול להימשך ויש להביא לפתרון מיידי".

הפגנת עובדי חברת החשמל מול משרד הראש הממשלה במחאה על פיטורי עובדים. 8.12.14 (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).
הפגנת עובדי חברת החשמל מול משרד הראש הממשלה במחאה על פיטורי עובדים. 8.12.14 (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).

ממתינים לבג"ץ

העיניים נשואות כעת לדיון בבג"ץ ב-20 ליולי, אליו פנתה המדינה בצעד חריג, על מנת לבטל את האפשרות שניתנה לעובדים על ידי בתי הדין לעבודה לפתוח בעיצומים. כך מבקשת המדינה לעגן את עמדתה כי הפרטת ייצור החשמל בישראל היא החלטה לגיטימית של הממשלה שאין לה קשר להיותה המעסיקה של עובדי חברת החשמל.

אם תתקבל עמדת המדינה עלול בית המשפט העליון לקבוע שהרפורמה אינה מקנה לעובדים זכות שביתה כלל, או לכל היותר זכות שביתה סמלית. השופטים עלולים לקבוע כי השביתה בנושא הפרטת ייצור החשמל בישראל היא "מעין פוליטית", כלומר, קשורה רק בעקיפין ולא במישרין לזכויות העובדים. בינתיים אזרחי המדינה "נהנים" מהיעדר תשלום של חשבונות חשמל לחודשים יולי ואוגוסט, אשר אינם נגבים במסגרת עיצומי העובדים, אך עלולים להיות מופתעים בעקבות חשבון חשמל בן 4 חודשים שצפוי לאחר תום העיצומים, בייחוד בגין צריכת החשמל הגבוהה בחודשי הקיץ החמים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!