דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צרכנות

תעשיה ישראלית / חברת הקוסמטיקה "מיכל סבון טבעי", מגדירה מחדש את תרבות הצריכה

למיכל ונועם לוי, בני הזוג שמאחורי החברה, חשוב יותר לקיים מערכת יחסים בריאה עם העובדים, הלקוחות והסביבה מלייצר רווח מקסימלי | מה שהחל בחיפוש אחרי עסק ביתי, צמח למפעל המעסיק 15 עובדים ומתעקש להמשיך לעשות טוב

מפעל "סבון מיכל" באזור התעשייה דלתון (צילום: יעל אלנתן)
מפעל "סבון מיכל" באזור התעשייה דלתון (צילום: יעל אלנתן)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

קוסמטיקה טבעית, רווחים נמוכים, כלכלה ישירה ותעסוקה הוגנת בגליל – זו תמצית הסיפור של "מיכל סבון טבעי", חברת קוסמטיקה שייחודה בולט מול אופן הפעולה של רשתות הפארם ותפיסת הצרכנות המקובלת.

מפעל "סבון מיכל" באזור התעשייה דלתון (צילום: יעל אלנתן)
מפעל "סבון מיכל" באזור התעשייה דלתון (צילום: יעל אלנתן)

הסיפור מתחיל לפני 12 שנה כשנועם (היום בן 36), שף במסעדת גורמה בניו יורק, ומיכל (היום בת 41), מנהלת המרכז לצופיות בתנועת הצופים, נפגשו בכנס אקולוגי ורקמו חלום להקים מסעדה של ירקות אורגנים שמשלבת עבודה של נוער בסיכון. החלום המשותף הוביל זוגיות והקמת משפחה, מאוחר יותר חזרו השניים בתשובה.

עם לידת ביתם הבכורה, לפני עשר שנים, גבר אצלם הרצון לשנות כיוון ולהצליח ליצור מקור פרנסה משלהם. "ברגע שנולדה הבת הבכורה שלי היה לי ברור שאני לא יוצאת לשום מקום. אני לא עוזבת אותה" סיפרה מיכל לדבר ראשון, "מצד שני אני לא הייתי כזאת שיושבת בבית ורק מטפלת בתינוקת. זה לא היה האופי שלי". נועם הוסיף כי "גם היינו מאוד קיצוניים, לשים את הילדה בפעוטון נראה לנו כמו אסון".

על הקושי לאזן בין חיי המשפחה לצורכי הפרנסה, אמר נועם "זה או שאתה מקים מסעדה או שאתה מנהל מסעדה. ואז אתה עובד כמו משוגע ומקבל משכורת שכירה או שאתה עובד בתור טבח ומקבל משכורת שאתה לא יכול לסגור את החודש. זה הרגיש לנו שאין לנו אופציות אחרות".

להוריד הילוך

"אני הייתי שף במסעדות גורמה וגם כתב אוכל, ומיכל הייתה יוצאת בשש בבוקר וחוזרת בלילה, וכל הזמן טלפונים וצוותים בשטח, ובעיות" סיפר נועם, "רצינו לשנות פאזה בעניין העבודה ולהוריד הילוך".

במטרה לשנות את אורח החיים העמוס שלהם, החליטו בני הזוג להקים עסק אחר, משפחתי יותר. לדבריו, העיקרון שהוביל אותם היה למצוא "מה שאפשר לעשות מהבית ומה שאפשר לשווק בדואר. רצינו משהו שנוכל לעשות בבית בסביבה משפחתית".

"חשבנו על כל מיני דברים: גלידה ביתית, חמאת בוטנים. היה לנו עזים בחצר וחיפשנו לעשות מחלבה קטנה" סיפר "אחד מהכיוונים היה הכנת סבון. מיכל וחברה שלה למדו איך להכין את זה. בתחום של הקוסמטיקה זה הלחם והחמאה. זה יחסית קל להכין ולהשיג את החומרים".

"מבחינתי זה היה משהו שכיף להכין. הנאה" הוסיפה מיכל, "אחרי שהחלטנו להתחיל עם זה הייתי מכינה סבונים לחברים סתם כי זה כיף".

"הדוסים שהולכים לדואר עם הילדה והעגלה והחבילות"

נועם ומיכל היו ממקימי הקואופרטיב מזון אורגני בקריית טבעון. החוויות שצברו בקואופרטיב, הטמיעו בהם את ההבנה של החוזק הטמון בכלכלה ישירה ללא מתווכים.

"הקואופרטיב האורגני, שהיו בו מאתיים חברים, פעל אצלנו בחצר. פעמיים בשבוע היו באות אלינו משפחות וקונות שקים של אוכל במחיר סיטונאי, בלי רווח ובתורנות מכירה" נזכר נועם, "מכירת הסבונים תפסה בקואופרטיב. אנשים קנו, וראינו שיש המון עניין, אז התחלנו להכין עוד מוצרים".

לדבריו, "די מוקדם הבנו שאם אנחנו רוצים שההזמנות יתבצעו דרך הזמנות דואר, אז אנחנו צריכים אתר אינטרנט. זה היה בתקופה שהתחום הזה לא היה מפותח, וכולם חשבו שאנחנו משוגעים".

"הרעיון שלנו היה שיווק באמצעות תוכן, וזה היה די חלוצי באותו זמן" הוסיף, "כתבנו תוכן שהביא אותנו ואת האופי שלנו. הדגש היה לתת ללקוחה ידע ותוכן, בלי שבסוף כתוב 'תקני!'. אנשים מאוד התחברו לאופי הזה של האתר".

מיכל הוסיפה כי "זה היה נראה כמו אתר אינטרנט עם מפעל מפואר מאחוריו, אבל בפועל זה היה חדר בבית, מדפים עם מלאי מוצרים, ושולחן אריזה של הזמנות".

מפעל "סבון מיכל" באזור התעשייה דלתון (צילום: יעל אלנתן)
מפעל "סבון מיכל" באזור התעשייה דלתון (צילום: יעל אלנתן)

עם הזמן, החל העסק לצבור תאוצה. "הייתי לוקח את הילדה שלי, שם את ההזמנות מתחת לעגלה שלה והולך לדואר" סיפר נועם, "פעם-פעמיים בשבוע, בערך עשר הזמנות. לאט לאט לא היה מקום בעגלה, כי העסק הלך וצמח".

"היינו טיפוסים" הוסיף בחיוך, "הדוסים שהולכים לדואר עם הילדה והעגלה והחבילות, כולם הכירו אותנו".

כיום מתבצעות כמעט כל המכירות דרך אתר האינטרנט של החברה, חלק קטן מהם נעשה בחנות המפעל. הבחירה לעבוד ישירות עם הלקוח היא מכוונת, ומבחינת מיכל ונועם, אין תוכניות להגדיל את המכירות על ידי שימוש במתווכים. "במחשבה על העתיד ברור לי שלא נלך לרשתות הפארם – גם ישחטו אותנו בתנאים, ובמחירים וגם ימכרו את הדברים שלנו בפי שמונה ממה שהם עולים" אמרה מיכל, "בכוונה יצרנו את האתר כדי לצמצם את פערי התיווך וזה מה שמאפשר את המחירים היותר זולים. למרות שאין לי שום עניין לחנך אנשים לשבת על המחשב כל היום ולהזמין באינטרנט".

משקיעים ממה שיש

מיכל ונועם בחרו שלא לקחת הלוואות למימון העסק, אלא להשתמש בחסכונות שהיו להם ולהתפתח בהתאם לרווחים שיצטברו. "זה היה מין עיקרון כזה שאנחנו לא משקיעים כסף שאין לנו ופותחים עכשיו עסק ענק" הסבירה מיכל, "הרבה אנשים נופלים במקום הזה של להגיד 'אני רוצה משהו' ואז רוצים שהוא יהיה ענק, אז לוקחים הלוואה ואז עוד אחת כדי לכסות את ההלוואה. זה מקום שהוא גם לא כיף וגם משעבד".

והעסק אכן צמח לאיטו בעשר השנים האחרונות. לפני שש שנים, עזבו בני הזוג את טבעון ועברו להתגורר בעיר העתיקה בצפת. "מבחינת הייצור, בעיר העתיקה גדלנו פי שלושה ממה שהיה בטבעון" אמר נועם, "פעם ראשונה ששילמנו שכירות עבור הייצור".

מפעל "סבון מיכל" באזור התעשייה דלתון (צילום: יעל אלנתן)
מפעל "סבון מיכל" באזור התעשייה דלתון (צילום: יעל אלנתן)

אחרי שנתיים בעיר העתיקה, עבר המפעל הקטן שוב, הפעם לאזור התעשייה בדלתון. לפני שנה עבר המפעל למבנה חדש באזור התעשייה, והחברה הפכה להיות חברה בע"מ. בינתיים, עבור נועם ומיכל, יחד עם חמשת ילדיהם, להתגורר ביישוב בר יוחאי, מרחק רבע שעה מהמפעל.

המחיר של הטבע

ייצור מוצרים טבעיים לגמרי הוא מסע בפני עצמו. "היו הרבה הרפתקאות בדרך לייצור המוצרים" סיפר נועם, "הרבה זמן ניסינו למצוא נוסחה לסבון טבעי ולא הצלחנו. ואז הייתה לנו השגחה טובה, הרבה ניסוי וטעייה. בסוף התקשרתי למישהו גדולה בארצות הברית, שהיא בעלים של חברה גדולה והיא ממש פרגנה לנו ושלחה לנו את הנוסחה שלה. הבטחנו לה שלא נמכור את זה בארצות הברית, וזה הסבון שאנחנו מייצרים עד היום. סבון נוזלי מושלם".

הנוסחה המוצרים אינה הבעיה היחידה שעולה מהבחירה לייצר קוסמטיקה טבעית. מכיוון שחומרי הגלם יקרים יותר והתחרות בשוק גדולה, נשאלת השאלה איך נקבעים המחירים. גם כאן, התשובה לא סטנדרטית.

"העיקרון הבסיסי של העסק שלנו זה שקוסמטיקה טבעית צריכה להיות זמינה לשימוש יומיומי, לכולם ולא רק לעשירון העליון". כפועל יוצא, הסביר, השיטה של השניים לקביעת מחירים "היא לא מאוד כלכלית". לדבריו, המחיר שנקבע לכל מוצר הוא הנמוך ביותר איתו יכולים בני הזוג לחיות.

"הרעיון הוא לא להסתכל על מה המקסימום שאני יכול להרוויח, אלא מה הכי נמוך שהעסק שלנו יכול להרוויח ושהוא הכי הוגן ללקוחה" הסביר, "אנחנו בקטע של מערכות יחסים ארוכות עם הלקוחות. האנשים הם סוכני המכירה שלנו. אני יכול לקבוע מחיר גבוה ולהרוויח פי שלוש פעם אחת, או שאני יכול לתת מוצר הוגן במחיר הוגן ולהרוויח פחות אבל לקבל לקוחות חוזרים שגם יפיצו את השמועה".

"ככה גדלנו" הוסיפה מיכל, "מכרנו דברים במחיר הגיוני וההיא סיפרה להיא וכך הלאה".

המטרה: מערכת יחסים בריאה.

הגישה השונה לתמחור המוצרים מתבטאת גם בגישה ליחס בין היצרן ללקוח. "כשבאה לקוחה ושואלת 'מה יש לקנות?', אני שואל אותה 'מה את צריכה?'", סיפר נועם, "לא רוצים למכור מוצרים רק כי היא בחשק לקנות. הדבר ההוגן לעשות זה לא למכור לה מלא מוצרים שהיא לא צריכה, שאחר כך גם יכול להיות שהיא תתבאס עלינו ותגיד 'למה קניתי את כל הדברים האלה?'".

לדברי מיכל, חשוב לה שהלקוחות ייצאו בהרגשה יוצאת דופן. "בתעשיית המכירות יש משהו לא כנה, מתייחסים אליך כמו ארנק" הסבירה, "אני רוצה להתנהל בכנות עם הלקוחות שלי. אם מישהי מתלוננת על משהו, אנחנו מטפלים בפשטות והפשוט עובד. אנחנו לא מיליונרים אבל מתקיימים. אנשים שמחים מהמוצרים שלנו, אנשים שמחים לבוא לעבוד פה. אני משקיעה הרבה בשירות לקוחות ובעובדים כאן כדי שיהיה לאנשים נעים. אנחנו מייצרים תרבות מכירה שונה, וככה אנחנו מכשירים את האנשים. מישהי יכולה להתייעץ איתי על משהו שלא קשור ונהיה שיח מאוד אישי ומשפחתי".

נועם הוסיף ש"המטרה היחידה זה לא כסף, גם עם הלקוחה המטרה היא לא להוציא ממנה כסף אלה לנהל איתה מערכת יחסים בריאה, וגם עם העובדים זה ככה וגם עם עצמנו".

"מקום שפוי לעבוד בו"

בסבון מיכל מועסקים כיום 15 עובדים, כולל נועם ומיכל. כולם חרדים, גברים ונשים המתגוררים בגליל. "המקום הזה הוא נכס בשביל הרבה מהעובדים שמרגישים שהם סוף סוף מצאו מקום שפוי לעבוד בו גם מהבחינה הסוציאלית וגם מהבחינה הדתית. מקום כמו חממה", סיפרה מיכל.

לטענת נועם, "באזור הזה קשה להשיג עבודה הוגנת שלא רודים בך כמו קו ייצור של מפעל. סביר להניח היינו יכולים לאייש את המפעל גם בשכר מינימום, בצפון זה מקום אחר. אנשים פה עושים דברים שבמרכז הם לא היו מעזים לעשות, בגלל שאנשים כל כך נואשים למצוא עבודה. אבל העובדים שלנו מרוויחים מראש 40%-30% יותר מהמינימום, ומקבלים תנאים סוציאליים מלאים על פי חוק. האווירה פה היא מאוד משפחתית". "אין לנו עניין להרוויח על חשבון העובדים שלנו", הוסיפה מיכל.

מפעל "סבון מיכל" באזור התעשייה דלתון (צילום: יעל אלנתן)
מפעל "סבון מיכל" באזור התעשייה דלתון (צילום: יעל אלנתן)

"בסופו של דבר יש כאן מקום אוהב ותומך שאנשים נהנים לבוא אליו, ומרגישים שהתמזל מזלם בהרבה בחינות" הוסיף נועם, "באופן כללי נוצר פה משהו מיוחד. אנשים באים לסייר פה ומרגישים שיש פה משהו לא שגרתי. בשבוע שעבר מישהי נכנסה לפה וראתה מלא דתיים יוצאים ונכנסים מכל מיני מקומות, אז היא שאלה אם אנחנו כת. אמרתי לה בצחוק שכן, אנחנו סוג של כת".

ביקור במפעל מגלה שהעבודה בו מזכירה יותר עבודה במטבח ולא פס ייצור של בית חרושת. מוצרי הקוסמטיקה של החברה עדיין מיוצרים בעבודת יד. לדברי מיכל, ההחלטה שלא להשתמש במכונות היא החלטה עקרונית. בין היתר, משום שזה מאפשר לייצר עוד מקומות עבודה. "לפעמים אני מגיעה למקומות של ייאוש, אז הרבה ממה שמחזק אותי הוא שזה שזה נותן פרנסה ל-15 אנשים. זה מדהים. באמת. זה משהו שממש משמעותי לי", אמרה.

לעשות טוב ולהאמין

את תפיסת העולם שעומדת מאחורי המפעל, סיכם נועם בפשטות: "באמת חשוב לעשות טוב ולהאמין במה שאתה עושה. לא להסתכל ימינה שמאלה ופשוט לעשות את זה".

לדבריו, "אמרו לנו שזה לא ילך, והסבון שלנו לא כזה מיוחד, ושיש מלא סבונים, ולא נצליח למכור באינטרנט ומה לא. אם מקשיבים לעולם, אז אתה לא יכול לעשות כלום- לך תהיה שכיר, תעבוד, ואל תצא מהפינה שלך. אבל אם יש דבר שאתה מאמין בו ועומד מאחוריו אז תעשה את זה ואנשים יחזירו לך".

"כמה שאומרים שהעולם הזה ציני, כשאנשים רואים מישהו עושה טוב הם מפרגנים חזרה" הוסיף, "האמונה הזאת שאם אתה עושה טוב אז 'ידפקו' אותך, ושאתה חייב מראש להיות ציני – היא לא נכונה. כאנשים נתקלים בטוב אמיתי, הם מחזירים טוב אמיתי. זה משהו שאני כל פעם מופתע בו מחדש וכל פעם שמח בו מחדש".

היה חשוב לו להדגיש שהיחס השונה ללקוחות הוא לא חלק מהמודל העסקי של החברה. גם לקוחה שבאה להחזיר משהו, אז אומרים 'אל תזכה אותה, זה לא מגיע לה, היא חתמה'", הסביר, "אבל בסוף היא נפגעה, יותר חשוב לי שהיא תרגיש טוב מאשר שאני אשיג את סכום ההזמנה. בסוף זה מחזיר את עצמו. זאת לא אסטרטגיה עסקית, זה חייב לבוא ממקום אמיתי שעושה טוב".

כשניסיתי להבין טוב יותר מה זה אומר מבחינתם עסק שעושה טוב, אמרו בני הזוג לוי כי "ברמה האקולוגית זה ייצור לא מזהם מחומרי גלם לא מזהמים. ומבחינת העובדים והלקוחות מערכת יחסים בריאה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!