דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מאורות המעיין

התאגדות / ביה"ד לעבודה: רשת חינוך חרדית תפצה מובילת התאגדות שפוטרה

כבר לפני מספר חודשים נפסק כי רשת הגנים "מאורות המעיין" תחזיר את העובדת לתפקידה - אך ברשת התעלמו | כעת חייבו השופטים את הרשת לשלם 3,000 ש"ח על כל יום בו לא תושב לעבודתה, כשמחצית הסכום תצא מכיסו הפרטי של המנכ"ל

יו"ר סיעת ש"ס אריה דרעי באירוע תמיכה במנהלי רשת מאורות המעיין נגדה מתנהל הליך משפטי בטענה לפגיעה בהתארגנות עובדיה. (צילום: יעקב כהן, הבלוג בעולמם של חרדים)
יו"ר סיעת ש"ס אריה דרעי באירוע תמיכה במנהלי רשת מאורות המעיין נגדה מתנהל הליך משפטי בטענה לפגיעה בהתארגנות עובדיה. (צילום: יעקב כהן, הבלוג בעולמם של חרדים)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

רשת הגנים מאורות המעיין והמנכ"ל שלה יוסף ריבוח, המקורב לשר הפנים אריה דרעי, ביזו את החלטת בית הדין ופגעו בהתארגנות עובדי הרשת, כך קבע בית הדין לעבודה בבאר שבע. בית הדין הורה כי מובילת ההתאגדות שפוטרה תפוצה ב-3000 שקלים על כל יום נוסף בו לא תשיב אותה החברה לעבודתה, כשמחצית מהסכום תשלם החברה, ואת המחצית השנייה ישלם המנכ"ל באופן אישי.

עובדות הרשת החרדית באשדוד התאגדו בהסתדרות במאי 2016. באוגוסט באותה שנה פיטרה החברה את מובילה ההתארגנות, גננת מזה תשע שנים, בטענה כי אין לה ההסמכה הנדרשת להמשיך בעבודתה. בעקבות כך עתרה ההסתדרות לבית הדין, שקבע במספר פסיקות שונות כי יש להשיבה לעבודתה, ואף כי פיטוריה פגעו בזכות ההתארגנות של כלל עובדי החברה ושלה בפרט להתאגד, וכי החברה והנהלתה "פעלו לסיכול ההתארגנות בשורה של פעולות מפרות שתכליתן להשפיע על ציבור העובדות ועל חברות ועד, שלא להתאגד".

עם זאת התנה בית הדין את חזרתה לעבודתה בהשלמת התהליכים הנדרשים מול משרד החינוך מבחינת הסמכתה. הנהלת החברה אף פנתה למשרד החינוך במטרה לנסות להשפיע עליו שלא להעניק לעובדת את האישורים הנדרשים, אלא שבמחלקת כוח השיב להם גורם בכיר במשרד החינוך כי "אסור שמשרד החינוך יהווה ערכאת ערעור על פסק דינו של בית הדין לעבודה", ואישר את המשך העסקתה של העובדת. למרות זאת, החברה סירבה להשיבה בפועל לעבודתה.

בפסק הדין קבע השופט משה טוינה כי ההנהלה הפרה לא פחות מארבע צווים קודים, ודחה את הצעת החברה שהעובדת תקלט כגננת מלווה לגננת נוספת ובמשרה חלקית, והבהיר כי הצווים שנתן בית הדין היו ברורים ודרשו את החזרתה לעבודתה בתנאים בהם הועסקה טרם הפיטורים.

עובדות הרשת התאגדו במסגרת האגף החרדי בהסתדרות שהוקם לפני כשנתיים ופועל על פי דין תורה, ואף מתייעץ עם רבנים טרם פניה לבתי הדין לעבודה, כנהוג במגזר החרדי. "אני מברך על פסק הדין, ורוצה לחזק את ידי העובדים והעובדות. חרף כל הקשיים – אסור לנו להתייאש. נמשיך לפעול בנחישות ובדבקות ונגיע להישגים נוספים" אמר לדבר ראשון יו"ר החטיבה עו"ד רפי מלאכי, וקרא להנהלות רשתות ומוסדות החינוך החרדיים שלא למנוע את התאגדויות עובדיהן. "אני קורא להם לשתף עמנו פעולה, שכן אנחנו רוצים לעזור לעובדים וגם להנהלות. אנחנו יודעים שיש בעיה קשה בתקצובים החסרים של משרדי החינוך והאוצר". לדבריו ההסתדרות תשמח להקים שולחן עגול בנושא ולסייע בנושא מול המשרדים.

לאחרונה קבע בד"צ הרב קרליץ בבני ברק כי אין סתירה בין התאגדות עובדים להלכה היהודית. בתשובה לשאלתן של עובדות חינוך לגבי זכותן להתאגד קבע הבד"צ כי"התאגדות מותרת, בתנאי שהתאגדות זו לא תביא לפעולות שאינן על פי ההלכה."

הנהלת הרשת בחרה שלא להגיב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!