דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קלקיליה

מדיני-ביטחוני / בתום ישיבת הקבינט: התכנית להרחבת קלקיליה תוקפא

לאור מחלוקת קשה סביב התכנית, הוחלט כי תדון מחדש בקבינט בעוד עשרה ימים | ליברמן: "הוויכוח הוא בין ימין אחראי ורציני לבין ימין משיחי ופופוליסטי"

קלקיליה (צילום: יוסי זמיר / פלאש90).
קלקיליה (צילום: יוסי זמיר / פלאש90).
שי ניר

הקבינט המדיני ביטחוני התכנס אתמול (רביעי) בשעות הערב וקיים דיון בנושא התכנית להרחבת העיר הפלסטינית קלקיליה. בתום הישיבה פרסמה לשכת ראש הממשלה את החלטות הקבינט ונראה כי למרות האישורים שכבר ניתנו בקבינט לתכנית לפני תשעה חודשים וגיבויה ע"י מערכת הביטחון, הוחלט להקפיאה באמצעות הערמת עיכובים, זאת בעקבות לחצים פוליטיים מימין, מצד הנהגת המתנחלים ומפלגת הבית היהודי. בישיבה הוחלט כי הקבינט ידון בעוד עשרה ימים במדיניות כוללת של אכיפת הבנייה ותכניות מתאר לבנייה בשטחי C (שטח שנמצא באחריות ביטחונית ואזרחית של ישראל). עד אז יקיים המל"ל יחד עם משרד הביטחון העמקות לשרים על פרטי "תוכנית קלקיליה" והתכנית לא תקודם. עוד פורסם כי הקבינט הנחה את היועמ"ש לגבש עמדה בעניין סמכויות הריבונות ביו"ש בין הממשלה לבין הצבא.

ליברמן בישיבת החוץ והבטחון 6/3/2017 (צילום: יונתן זינדל פלאש90)
ליברמן בישיבת החוץ והבטחון 6/3/2017 (צילום: יונתן זינדל פלאש90)

״בנייה פלסטינית מאסיבית בסמוך לכביש 6, כפר סבא וכוכב יאיר נוגדת את האינטרס הבטחוני הישראלי", אמר שר החינוך נפתלי בנט שהמביע התנגדות לתכנית קלקליה לפני ישיבת הקבינט. בתגובה לדברי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון אביגדור ליברמן כי אישור הבנייה בקלקליה היא חלק ממדיניות "המקלות והגזרים" אמר בנט כי "רק בשנה האחרונה יצאו מקלקיליה שורה של מחבלים ואין מקום להעניק גזרים על חשבון ביטחון תושבי עוטף כפר סבא." עוד הוסיף, "כימין ביטחוני אנו נפעל למנוע את הנזק הזה, ואני מצפה מחבריי בקבינט להצטרף אלינו.״ מוקדם יותר במהלך ביקור במועצה האזורית שומרון, תקף שר הביטחון ליברמן בחריפות את המתנגדים מהימין לתכנית הרחבת קלקליה ואמר: "הוויכוח הוא לא על קלקיליה. קלקיליה היא רק התירוץ. יש ויכוח אמיתי בתוך הימין. בין ימין אחראי וימין רציני, לבין ימין משיחי ופופוליסטי". עוד אמר ליברמן בנוכחות ראש המועצה האזורית יוסי דגן, כי "התכנית כוללת בסך הכול 6,000 יחידות דיור בתוך שטח כלוא. קלקיליה היא רק הטריגר למאבק בין הימין האחראי לימין המשיחי." דגן השיב לליברמן, "אני מאוד מעריך את השר ואני לא חושב שאני משיחי או מהימין ההזוי. תוכנית קלקיליה היא מסוכנת."

בראיון ל-ynet, קצינים בכירים הביעו תמיהה מכך שהקבינט יקיים דיון מחדש בתכנית קלקליה ואמרו כי "התכנית גובשה בצבא ככלי ביטחוני בכדי להשיג שקט ולשם בלימת הטרור לפני כשנה. זהו חלק מהצעד של שר הביטחון שהוגדר 'כמקל והגזר' במסגרתו ערים שלא יצאו מהם פיגועי טרור ומפגעים תזכנה להטבות", והוסיפו "אנחנו לא עושים לאף אחד טובה." הבכירים אישרו כי תכנית קלקליה היא חלק מתכנית המקלות והגזרים. "זה לא צעד שרלטני, אלא יוזמה של שר הביטחון אביגדור ליברמן בתוכניתו 'המקלות והגזרים', שעקרונותיה היו עוד קודם כחלק מהתפיסה המבצעית לפיה פעלנו עוד מתחילת גל הטרור באוקטובר 2015. לפי תפיסה זו, ננקוט צעדים ביטחוניים נגד אזורים וכפרים שמהם יוצא טרור, כמו כתרים, מעצרים וסריקות אמל"ח, ומאידך, מקומות שקטים יזכו להטבות, כמו יותר אישורי עבודה".

ראש המועצה האזורית גוש עציון שלמה נאמן, שיגר מכתב לשרי הקבינט בדרישה להרחיב את הדיון מתכנית קלקליה, "לעצירת גזל הקרקעות והשתלטות ערבית על שטחי C ביהודה בשומרון." לדבריו "אנו עדים לכך שאויבנו משקיעים סכומי כסף אדירים על מנת לגזול את קרקעות הלאום ומצדנו אין פיקוח ואכיפה בסיסיים" כתב נאמן במכתב והוסיף, "מיזמים אלו הם חלק מתכנית כוללת של הרשות הפלסטינית, המכונה 'תכנית פיאד'. התכנית מנסה לייצר עובדות בשטח כאמור בשטחי C ולהקים הלכה למעשה מדינה פלסטינית. את התכנית הזאת יש למנוע בכל מחיר."

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!