דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

חברה ועבודה / אושר בקריאה טרומית: תוגבל השעיית עובדים הנחקרים בחקירה פלילית

האם ברגע שנפתחת חקירה כנגד עובד ניתן להשעותו מעבודתו? האם אין כאן פגיעה בחזקת החפות? | הצעת חוק חדשה שואפת להסדיר את המקרים בהם מותר למעסיק להשעות עובד שנחשד בעבירה | "צריך לאזן בין האינטרסים של המעביד והעובד"

ח"כ דוד ביטן. ארכיון. (צילום: מרים אלסטר/ פלאש 90)
ח"כ דוד ביטן. ארכיון. (צילום: מרים אלסטר/ פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מליאת הכנסת אישרה אתמול (רביעי) בקריאה טרומית הצעת חוק של ח"כ דוד ביטן (הליכוד) המגבילה השעית עובדים הנחקרים בחקירה פלילית, בטרם יוגשו נגדם כתבי אישום, ל-45 יום בלבד, ומסדירה את הליכי ההשעיה של עובדים נגדם הוגשו כתבי אישום. 51 חברי כנסת תמכו בהצעת החוק, ואילו 15 חברי כנסת התנגדו לו.

כיום אין כל הסדרה לסוגיית השעיתם של עובדים שבעניינם החל הליך מקדמי של חקירה פלילית או שהוגש נגדם כתב אישום, למעט בקרב עובדי מדינה. לפיכך, מעסיקים רבים בוחרים להשעות עובדים מעבודתם מיד עם הוודע להם על קיומה של חקירה פלילית נגדם או על זימונם לחקירה, גם בשעה שהמשטרה אינה סבורה כי הם מהווים סכנה כלשהי ליתר העובדים, למקום העבודה או לציבור. דבר זה פוגע לטענת מציעי החוק בחזקת החפות ובזכויות בסיסיות נוספות, היות והעובדים עשויים להיות מושעים לתקופה בלתי מוגבלת עד לגמר המשפט – כשהם מקבלים משכורת מופחתת.

מבקרי הצעת החוק טוענים כי היא נועדה להגן על עובדים מושחתים, ומייחסים את תמיכת ביטן בחוק לחברותו עם השר חיים כץ. כנגד בנו של חיים כץ, יאיר כץ, נפתחה חקירה לאחרונה בחשד שניצל את מעמדו כחבר בועד העובדים בתעשייה האוירית כדי לפקוד עובדים לליכוד. יצויין כי החקירה נמצאת רק בתחילתה, אך מתנגדי העבודה המאורגנת טוענים שיש כאן עדות ניצחת לשחיתות שבהתאגדות, וישנן דרישות להשעייתו של כץ מעבודתו.

"השיטה הזו, של השעיית עובדים שנחשדים בעבירה, מאפשרת למעביד לפרק ועדים, באמצעות השעיית עובד תקופה ארוכה." אמר יוזם החוק ח"כ ביטן. "הצעת החוק לא תמנע השעיה במקרים בהם יש סיבה מיוחדת כמו אלימות, הטרדה מינית וגניבה. הצעת החוק לא פוגעת מסמכות המשטרה לבקש תקופות השעיה בהתאם לשיקול דעתה. לא כל חוק שעושים הוא תמיכה בשחיתות, החוקים צריכים לאזן בין האינטרסים של המעביד והעובד". לדבריו הצטרף השר לאיכות הסביבה זאב אלקין שאמר כי "הצעת החוק נועדה ליצור איזון בין המעסיק שהוא גוף ציבורי ובין חזקת החפות העומדת לכל עובד. פעמים רבות החקירה מסתיימת ללא כלום והעובד נענש ונפגע ללא אשמה ואת הנעשה אין להשיב".

ככלל, מעסיקים רשאים להשעות עובדים רק במידה והדבר מעוגן בהסכם קיבוצי, צו הרחבה או חוזה עבודה, הקובע גם מה הן הזכויות הסוציאליות להן העובד זכאי בתקופת השעייתו. החוק החדש יחול רק על עובדים שיושעו לאחר כניסתו לתוקף, וכן על עובדים שהושעו טרם חקיקת החוק, שתתקבל לגביהם החלטה על הארכת השעייתם או חידושה.

הצעת החוק תועבר לוועדת הכנסת שתקבע את הוועדה שתדון בהצעה להכנתה לקריאה ראשונה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!