דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הסתדרות

הסתדרות / בית נבחרי ההסתדרות קיים את ישיבתו הראשונה לאחר הבחירות

171 חברי בינ"ה אישרו את הנהגת ההסתדרות בהרכבה החדש | "יש כאן יותר ועדי עובדים ויותר נשים מבעבר", אמר ניסנקורן בהתייחס להרכב הבית | שלמה אביטן נבחר לקדנציה נוספת כיו"ר בינ"ה

בניין ההסתדרות בת"א (צילום: דבר).
בניין ההסתדרות בת"א (צילום: דבר).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בית נבחרי ההסתדרות (בינ"ה) התכנס היום לישיבתו הראשונה בהרכבו החדש, אשר נקבע בבחירות האחרונות שנערכו בסוף מאי. בישיבה אושר הרכב חברי הנהגת ההסתדרות וכן הרכב הוועדות של בינ"ה: ועדת הכספים, ועדת החוקה ו-ועדת הביקורת. בינ"ה היא המקבילה ההסתדרותית לרשות המחוקקת ומתפקדת בדומה לכנסת.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בוועידת נעמ"ת ה-21 (צילום: אידאה).
יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בוועידת נעמ"ת ה-21 (צילום: אידאה).

"אנחנו היום במושב הראשון של בינ"ה בהרכב החדש", אמר בפתח הישיבה אבי ניסנקורן, יו"ר ההסתדרות, אשר נבחר להמשיך בתפקידו לקדנציה בת חמש שנים. "יש פה יותר ועדי עובדים מבעבר, ויותר נשים מבכל הרכב בינ"ה שהיה. אני מאוד מקווה שאנחנו כולנו – ובעניין הזה אין קואליציה ואופוזיציה – נחתור ביחד קודם כל לשפר את מעמד הבית הזה ולחזק אותו. להמשיך את תנופת ההתאגדות יוצאת הדופן שיש לנו, שלא קיימת באף אחת ממדינות ה-OECD. ונחתור שהבית הזה יהיה סמל, קטר ונושא דגל לנושאים חברתיים".

ניסנקורן פרט את היעדים הקרובים העומדים בפני ההסתדרות. "בחודשיים שלושה הקרובים יש לנו פעימה נוספת של שכר המינימום ל-5300 ש"ח, זה עוד אמור לעבור בקריאה שניה ושלישית בדצמבר. אין לזה כל התנגדות, ויש תמיכה של שר האוצר. זו בשורה לכ-700-800 אלף עובדים. כמעט אחד מכל ארבעה מרוויח עד שכר המינימום, וזו תוספת של 300 ₪ נוספים בחודש".

"אנחנו צריכים לשאוף ולהילחם שגם קצבת הנכים תעלה לפחות באותו שיעור", אמר ניסנקורן בהתייחס לאחד המאבקים החברתיים הבוערים בישראל, "ובאותו המועד. יש לנו את הביטוח הסיעודי הקולקטיבי שמסתיים בסוף השנה – אנחנו צריכים לשאוף ולהיאבק לפתרון ארוך טווח, ויש לנו את קיצור שבוע העבודה ל-42 שעות, זה אמור גם לקרות בחודש חודשיים הקרובים. יש הסכמה של המעסיקים, והתנגדות של הממשלה. אם היא לא תסיר התנגדותה נכריז סכסוך עבודה כללי".

בהתבוננות מעט ארוכת טווח יותר ציין ניסנקורן כי החל מינואר 2018 יפתחו הסכמי השכר במגזר הציבורי, ועל ההסתדרות להיערך לעניין ולקבוע את מדיניותה בנושא. "בשלוש השנים האחרונות השכר הריאלי עלה ב-3% אנחנו צריכים לשמר את המגמה הזו".

שלמה אביטן, נבחר על ידי רוב מבין 171 חברי בינ"ה לתפקיד יו"ר הבית. אביטן ממלא את התפקיד כבר מספר קדנציות והוא הועדף על פני ברכה צימרמן, חברת הועד של הסגל המינהלי באוניברסיטת חיפה שהוצעה לתפקיד על ידי סיעת הבית החברתי. אביטן צמח כיו"ר ועד באיגוד קציני הים, וממלא לאורך עשרות שנים שורת תפקידים בהסתדרות. עם בחירתו הודה ליו"ר ההסתדרות אשר הציע אותו, ואמר "אעשה ככל שעל ידי לשמור על האיזונים, להיות ממלכתי ככל שניתן – בהנחה שכולנו ננהג כך בהתאם".

"תפקידה של האופוזיציה חשוב לא פחות מהקואליציה", יו"ר בינ"ה, שלמה אביטן (צילום: באדיבות המצולם).
"תפקידה של האופוזיציה חשוב לא פחות מהקואליציה", יו"ר בינ"ה, שלמה אביטן (צילום: באדיבות המצולם).

עוד הוחלט על מספר שינויים בחוקת ההסתדרות, ביניהם הפיכתה של יו"ר נעמ"ת לחברה קבועה בהנהגת ההסתדרות לצד יו"ר ההסתדרות, בנוסף לחברים הקיימים. משמעות ההחלטה היא גם הגדלת מספר החברים המירבי בהנהגת ההסתדרות ל-45, והדבר גרר ביקורת מצד האופוזיציה על גודל ההנהגה. עוד תוקן אופן מינוי מזכירויות המרחבים כך שיהלום את האופן בו הדבר קורא כיום בפועל. בעוד שהמזכירויות, המהוות את הגורם המבצע במרחבים, נבחרות בפועל על ידי מועצות המרחבים על בסיס רוב קולות – בחוקת ההסתדרות נרשם עד כה כי הן ימונו בהתאם ליחסי הכוחות היחסיים בין הסיעות. 

נושא נוסף שעורר ויכוח היה זהות יו"ר ועדת הביקורת של ההסתדרות. אנשי הבית החברתי טענו כי מקובל שראשות ועדת הביקורת בגופים דמוקרטיים רבים ניתנת לחבר אופוזיציה. באופן אירוני למדי, מי שטען בעד מתן התפקיד לאופוזיציה היה חנוך ליבנה, מי ששימש כיו"ר ועדת הביקורת ב-8 השנים האחרונות, כחבר קואליציה דווקא, כשהיה נציג סיעת עוגנים, סיעתו של ניסנקורן. ליבנה עבר לסיעת הבית החברתי קודם לבחירות, ולאחר עזיבת חברי הכנסת יחימוביץ' וכבל את הסיעה ואת ההסתדרות בעקבות הפסדם בבחירות הפך ליו"ר סיעת הבית החברתי בהסתדרות. ליבנה הציע עצמו לתפקיד וטען במפגיע כי רק חבר אופוזיציה ראוי שישמש בו. עו"ד יחיאל שמיר, היועץ המשפטי של ההסתדרות, הבהיר כי אין כל מניעה שתפקיד יו"ר ועדת הביקורת יהיה חבר בקואליציה, כך נהוג בהסתדרות מימים ימימה וגם באירגונים אחרים. לתפקיד נבחר ברוב קולות יו"ר ועד עובדי מגה אלי אייל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!