דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שער האריות

הפיגוע בהר הבית / הסלמה ואיפוק: הרחוב הערבי בתגובה מעורבת לפיגוע בהר הבית

יו"ר הרשות אבו מאזן התקשר היום לרה"מ נתניהו וגינה את הפיגוע | המופתי של ירושלים קרא לציבור המתפללים להגיע למחסומים כדי לערוך את התפילה | דובר חמאס: "הפיגוע בירושלים הוא תגובה טבעית לטרור הישראלי ולחילול מסגד אל-אקצא"

מתפללים מוסלמים מחוץ למתחם הר הבית,  (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).
מתפללים מוסלמים מחוץ למתחם הר הבית, (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).
שי ניר

תגובות הרחוב הערבי מאז הפיגוע מלמדות על מאבק בין הסלמת האירועים להרגעתם.

יושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן התקשר היום (שישי) לראש הממשלה בנימין נתניהו, שעות אחרי הפיגוע וגינה את הפיגוע בהר הבית, בו נרצחו השוטרים רס"מ האיל סתאוי וכמיל שנאן ז"ל. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי נתניהו הבהיר שישראל תנקוט את כל הפעולות הדרושות כדי להבטיח את הביטחון בהר הבית, ללא שינוי בסטטוס קוו.

יו״ר הרשימה המשותפת, ח״כ איימן עודה, התראיין לרדיו אשמאס בערבית ואמר: ״מאבקם של האזרחים הערבים הוא מאבק פוליטי ואינו בשום אופן מאבק חמוש. אנחנו מתנגדים כלל וכלל לכל שימוש בנשק של הצעירים שלנו.

ראש הממשלה נתניהו, הוא זה שרוצה להפוך את הסכסוך מסכסוך פוליטי לדתי, ולכן נותן חסות לכניסות פרובוקטיביות של מתנחלים לשטח המסגד. על הממשלה לכבד את קדושת מסגד אל-אקצא ולאפשר את המשך התפילות במקום. הכיבוש הוא שורש הבעיה, ונאבק בצורה פוליטית ונחושה להביא לסיומו.״

עפ"י דיווח וואלה ניוז ירדן מקיימת בשעות אלה (שישי) שיחות עם ישראל לשם פתיחת מסגד אל-אקצא לתפילה. זאת, לאחר שמשטרת מחוז ירושלים הורתה על סגירת מתחם הר הבית וביטול תפילות יום השישי במקום אחרי פיגוע הירי שבו נרצחו שני שוטרים.

על פי מקורות פלסטינים, בהמשך להודעת המשטרה, המואזין לא קרא לתפילת יום השישי במסגד אל-אקצה. יחד עם זאת מופתי הכללי של ירושלים, מוחמד חוסיין, קרא להגיע למחסומים ולרחבות באזור כדי לערוך את התפילה. "לא קיים על פני האדמה כוח שימנע מהם להגיע לאל-אקצא ולקיים את תפילת יום השישי בו." מאוחר יותר דיווחה הרשות הפלסטינית כי משטרת ישראל עצרה את המופתי של ירושלים, השייח מוחמד חוסיין, זאת לאחר שנשא דרשה מחוץ לשער האריות בעקבות סגירת מסגד אל-אקצא, אחרי פיגוע הירי הבוקר.

המופתי של ירושלים ממוחמד חוסיין בזירת הפיגוע בהר הבית היום (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)
המופתי של ירושלים ממוחמד חוסיין בזירת הפיגוע בהר הבית היום (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)

ארגון הפתח הגיבו בדף הפייסבוק הרשמי שלהם וכתבו, "המדיניות הישראלית שמונעת גישה למקומות הקדושים והמשך הכניסות של המתנחלים למסגד אל-אקצא הן המקור לאלימות שלא תיפסק, והיא זאת שמובילה לרצח בדם קר של פלסטינים מבלי להתחשב בקדושת המקום וקדושת החיים. זה הזמן לכעוס." יחד עם זאת ועל אף הנימה הלוחמנית של הדברים נראה כי ישנו ניסיון להרגיע את טרור היחידים ובפתח קוראים לקיים את המאבק במסגרת הארגונית בה ניתן לשלוט, "אירועי הבוקר מחייבים את העם הפלסטיני להתעמת עם הכובש, אך הדם הרב שנשפך לא שווה את ההישג. עלינו להתאחד להתנגדות עממית, במיוחד בירושלים, כדי להגן על העיר ועל המקומות הקדושים בה ולא לאפשר לישראל להפריד בין המשפחות בעיר" ומוסיפים, "יש צורך לתמוך בעמדת תנועת פתח ולהמשיך את ההתקוממות העממית, ולא לדחוף את נערינו למצוא פתרונות חלופיים. הם מתחילים להבין שהם מנהלים מלחמה חסרת תכלית עם מכונת ההרג הישראלית."

ביחס לסגר על מתחם הר הבית ומניעת התפילה ע"י כוחות הביטחון קראו בפתח להגיע להתפלל, "אנחנו קוראים לבני עמנו להגיע לתפילה במסגד אל-אקצא, לשבור את המצור הישראלי ולמנוע את ההשתלטות על ירושלים ואת הניסיונות לייהד את העיר."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!