דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
26.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.1°חיפה
  • 25.7°אשדוד
  • 24.6°באר שבע
  • 23.4°אילת
  • 17.1°טבריה
  • 21.2°צפת
  • 26.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ירושלים

חוק ירושלים / השרים אישרו: העברת ריבונות על חלקים מירושלים תדרוש רוב של 80 ח"כים

לאחר שעוכב על ידי נתניהו, אושר התיקון לחוק עם סייג שמאפשר הקמת רשות מונציפלית נוספות תחת ריבונות ישראלית | ביטול התיקון ידרוש רוב של 61 ח"כים | גלאון בתגובה: "החוק הוא ניסיון לטרפד כל מו"מ עתידי"

נוף העיר העתיקה בירושלים (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
נוף העיר העתיקה בירושלים (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
שי ניר

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (ראשון) את ההצעה לתיקון חוק ירושלים של יו״ר הבית היהודי השר נפתלי בנט וחברת הכנסת שולי מועלם. התיקון בא ליצור עוד מכשול בפני קברניטי המדינה אשר יהיו מעוניינים לקדם הסכם הכולל פשרה טריטוריאלית עם הפלסטינים בירושלים, בכך שהוא קובע כי העברת שטח בירושלים מריבונות ישראלית לגורם זר תדרוש את תמיכתם של 80 חברי כנסת.

לפני כשבועיים יוזמי החוק התכוונו לאשר את החוק בוועדת השרים אך המהלך נעצר ע"י ראש הממשלה בנימין נתניהו, ככל הנראה על רקע חשש של רוה"מ כי הבית היהודי שוב "עוקפים אותו מימין". בליכוד התנו את אישור החוק בהסכמתו של השר לענייני ירושלים אלקין. לאחר דין ודברים הצדדים הגיעו להסכמות לפיהן העברת שטח בירושלים מריבונות ישראלית לגורם זר תהיה ברוב של 80 ח"כים בלבד, בעוד שינויים מוניציפליים, קרי אפשרות לקחת שכונות מסוימות בירושלים ולהקים רשות מוניציפלית חדשה בריבונות ישראלית – אפשר יהיה ברוב רגיל. בנוסף, סוכם שהתיקון ישוריין בכך ששינויו יותנה ברוב של 61 ח"כ. אם לא יהיו שינויים צפוי לעבור לקריאה טרומית בכנסת ביום רביעי השבוע.

"פעמיים עיר הבירה ניצלה מאסון החלוקה שהובילו אהוד אולמרט ואהוד ברק שהחזיקו ברוב זמני בכנסת. זה נגמר." כך אמר שר החינוך נפתלי בנט לאחר שההצעה אושרה בוועדת השרים והוסיף, "חוק ירושלים המאוחדת שעבר היום בוועדת שרים לחקיקה ימנע כל היתכנות לחלוקת ירושלים. אחדות סביב חוק ירושלים מאוחדת יחזק את מעמדנו בעולם וימנע לחצים עתידיים על ישראל."

יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי אמרה,  ״בהתחשב בנסיון העבר, בו שני ראשי ממשלה ניסו לחלק את ירושלים במסגרת הסדר מדיני מסוכן, יש למנוע מראש את הפגיעה בבירת ישראל. ישנה הזדמנות מבחינת ההרכב הקואליציוני כדי להביא לאישורו של החוק. לאור הסיכומים אני קוראת לכל השרים החברים בועדה להצביע בעדו״.

יו"ר הבית היהודי הנוכחי, נפתלי בנט (צילום: מרים אלסטר פלאש90)
יו"ר הבית היהודי הנוכחי, נפתלי בנט (צילום: מרים אלסטר פלאש90)

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, הגיבה בביקורת על אישור תיקון החוק בוועדת השרים ואמרה, "הממשלה חושפת את פניה האמיתיות, מחויבת לאידיאולוגיה של א"י השלמה, ומבקשת לסנדל כל הסדר מדיני עתידי". לדברי גלאון ההצעה נועדה לטרפד מהלכים מדיניים הכוללים פשרות טריטוריאליות עם הפלסטינים, "הממשלה מעבירה מסרים לטראמפ שהיא בעד ניהול מו"מ מדיני, אך בו זמנית מאפשרת לכנסת להכניס תנאי מוקדם, שנועד לסנדל כל הסדר עתידי" ומוסיפה, "הצעת החוק הזו סותרת את השכל הישר החוקתי, שהרי גם השרים יודעים שלא יהיה שום הסדר מדיני בלי חלוקת ריבונות בירושלים, ורק מבקשים לטרפד כל אפשרות לכניסה למו"מ מלכתחילה".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!