דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בנימין נתניהו

מדיני / נתניהו: הסכם הפסקת האש בסוריה מאפשר נוכחות אירנית בגבולנו

על פי דברים שנאמרו בתדרוך כתבים ישראל מתנגדת להסכם שנחתם בין ארה"ב ורוסיה | יתכן כי מתחת לפני השטח מתקיים עימות דיפלומטי חריף עם המעצמות | רה"מ פגש את הנשיא מקרון ונאם בטקס לציון 75 שנה לגירוש יהודי פריז להשמדה

ראש הממשלה בנימין נתניהו מתקבל בארמון האליזה ע"י נשיא צרפת עמנואל מקרון.
יולי 2017 (צילום: חיים צח / לע"מ‎)
ראש הממשלה בנימין נתניהו מתקבל בארמון האליזה ע"י נשיא צרפת עמנואל מקרון. יולי 2017 (צילום: חיים צח / לע"מ‎)
שי ניר

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אמש (ראשון) לכתבים המתלווים אליו בביקורו המדיני בפריז כי ישראל מתנגד להסכם הפסקת האש בדרום סוריה אשר הוסכם בין ארה"ב לרוסיה. על פי הדיווחים בכלי תקשורת שונים ההתנגדות הישראלית נובעת מן העובדה שההסכם מותיר דריסת רגל אירנית בגבולה הצפוני של ישראל ברמת הגולן. על פי דברי ראש הממשלה הוא העלה את התנגדותו להסכם בפגישתו עם נשיא צרפת הטרי, עמנואל מקרון, וניתן להסיק כי מתחת לפני השטח ישנו עימות דיפלומטי חריף של ישראל עם ארה"ב ורוסיה.

הסכם הפסקת האש שחל על חלקים מסוריה סוכם בשולי פסגת ה-G20 לפני כעשרה ימים, בפגישה בין נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא רוסיה פוטין. ישראל, ככל הידוע, משתדלת אצל ארה"ב ורוסיה כי בכל הסכם לא תהיה נוכחות אירנית על גבולותיה, אם בדמות משמרות המהפכה האירניים או הזרוע הלבנונית חיזבאללה. לפי דברים שצוטטו אמש על ידי ברק רביד ב"הארץ" מפי בכיר ישראלי עלום שם, אירן מעוניינת להקים בסוריה בסיס אוירי משמעותי ולשלוח כוחות ו"זה כבר משנה את תמונת המצב באזור כפי שהיה עד כה", דברי הבכיר.

ראש הממשלה נתניהו החל אמש את ביקורו הרשמי בצרפת. במהלך היום השתתף נתניהו בטקס לציון 75 שנים לגירוש יהודי צרפת למחנות השמדה ומאוחר יותר נפגש לפגישת עבודה מדינית ראשונה עם נשיא צרפת מקרון, אשר נמצא חודשיים בתפקידו.

" שצרפת וישראל הן בנות ברית חזקות ודמוקרטיות" אמר נתניהו בתום פגישת העבודה עם מקרון. במהלך פגישתם דנו השניים, בסוגיות אזוריות של המזרח התיכון בנושאי ביטחון ובשיתופי פעולה בין המדינות בתחומי הכלכלה ומדיניות חוץ. "דנו בסכסוך הישראלי-פלסטיני, אך גם בהזדמנויות המתפתחות לשיתוף פעולה בין ישראל לבין חלק משכנינו הערבים בזכות התחושה החדשה שקיים איום משותף ואינטרסים משותפים," אמר נתניהו.

בהודעתו לאחר הפגישה עם מקרון, חזר נתניהו על עמדותיו ביחס להנהגה הפלסטינית, כי "אנו מאמינים ששורש הסכסוך והסיבה שהוא אינו מסתיים הם הסירוב העיקש של הפלסטינים להכיר במדינה יהודית, מדינת לאום לעם היהודי בגבולות כלשהם. אלו אבני יסוד לשלום." את פתח התקווה לשלום באזורנו תלה נתניהו במדינות ערב באיזור "לדעתי אפשר להתחיל לטפל בנושאים הללו גם בעזרת ההזדמנויות שנפתחו הודות ליחסן החדש של מדינות ערב מובילות כלפי ישראל". ההודעה המשותפת של נתניהו ומקרון הביעה דאגה "מכל ביטוי של תוקפנות מיליטנטית, בין אם זה מדאע"ש, שכעת מוחלשת, או מאיראן, שאינה מוחלשת."

מקרון אמר כי, "צרפת מביעה את תמיכתה הבלתי מסויגת ובלתי מותנית בבטחון ישראל, ומתוך כך קוראת לחידוש המשא ומתן בין הישראלים והפלסטינים תחת עקרון שתי המדינות, ישראל ופלסטין, החיות יחד זו לצד זו בגבולות בטוחים ומוכרים" והוסיף כי ירושלים "היא בירת ישראל" וכי זהו הקו הדיפלומטי הצרפתי. מקרון בדבריו אמר כי צרפת תתמוך בכל מהלך דיפלומטי בכיוון הזה אך יחד עם זאת הדגיש כי ההתנחלויות פוגעות במו"מ. בנושא הסכם הגרעין האירני, שצרפת היא צד לו, אמר מקרון כי צרפת מחוייבת ליישומו המלא.

מקרון ונתניהו דנו באפשרות לשתף פעולה כלכלית בפיתוחן של מדינות באפריקה. "אנו משתפים פעולה כבר במדינה אפריקאית אחת," אמר נתניהו לאחר הפגישה, "ושוחחנו על האפשרות, שאותה רואה הנשיא באור חיובי כמוני, להרחיב את הפעילות הזאת למדינות נוספות, כפי שאנו עושים עם מדינות אירופאיות נוספות – עם גרמניה ועם איטליה." עוד הזמין נתניהו את מקרון לביקור בישראל.

מוקדם יותר השתתפו נתניהו ורעייתו שרה, יחד עם נשיא צרפת עמנואל מקרון ובהזמנתו, בטקס לציון 75 שנה לגירוש יהודי צרפת למחנות ההשמדה בשואה. במהלך נאומו הזכיר נתניהו את פרשת גירושם של רבים מיהודי פריז לאיצטדיון "וול-ד'יב", שם הוחזקו בתנאים אכזריים. דברי נתניהו והאירוע המיוחד באים על רקע הכחשתה של מועמדת הימין הקיצוני לנשיאות צרפת, מרין לה-פן, את אחריותה ומעורבותה של צרפת לגירוש היהודים משטחה והסגרתם לידי הנאצים. "אני לא חושבת שצרפת אחראית לוול ד'יב", אמרה לה פן בראיון לרדיו RTL.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מתקבל בארמון האליזה ע"י נשיא צרפת עמנואל מקרון. (צילום: חיים צח / לע"מ‎)
ראש הממשלה בנימין נתניהו מתקבל בארמון האליזה ע"י נשיא צרפת עמנואל מקרון. (צילום: חיים צח / לע"מ‎)

מקרון נשא דברים נחרצים ביותר בטקס המיוחד. ״יש כאלה שטוענים שווישי לא היתה צרפת. נכון שווישי לא היתה כל צרפת, אבל היא היתה הממשלה והממסד הצרפתי. וישי אחראית לגירוש יהודי צרפת, ולא הגרמנים״.

״אנשי המחתרת והאנשים שהצילו יהודים הצילו את כבודה של צרפת" אמר נשיא צרפת, "אבל ממשלת וישי היתה מציאות. נוח וקל לנו לראות בוישי משהו שבוצע על ידי סוכנים זרים אבל זו היתה המציאות. אי אפשר לבנות גאווה על שקר״.

מקרון מתח ביקורת על האנטישמיות המרימה ראשה בצרפת ובאירופה, ובאופן יוצא דופן, כינה ביקורת הנמתחת על מדיניות ישראל, הנחזית כאנטי-ציונות או אנטי-ישראליות, כאנטישמיות במסווה. "זהו סוג חדש של אנטישמיות ויש להתנגד לו" אמר.

הנשיא בהמשך תכנית הביקור של נתניהו הוא צפוי היום (שני) להמריא בשעות הצהריים לבודפשט, הונגריה. עפ"י תכנית הביקור נתניהו צפוי ביום שלישי להפגש עם ראש מממשלת הונגריה ועם נשיא הונגריה.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!