דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

מערכת הבריאות / "צוותי הרפואה והמנהלה חייבים להיות מוגנים ובטוחים בעבודתם"

כך אמר הבוקר (ב') שר הבריאות, יעקב ליצמן, בישיבתה הראשונה של הוועדה למיגור האלימות במערכת הבריאות | הוועדה צפויה להגיש את מסקנותיה למנכ"ל המשרד בחודשים הקרובים

אחיות בבית החולים הדסה עין כרם בהפגנה לאחר אלימות נגד אחות בבית החולים (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).
אחיות בבית החולים הדסה עין כרם בהפגנה לאחר אלימות נגד אחות בבית החולים (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

הוועדה למיגור האלימות במערכת הבריאות התכנסה הבוקר (שני) לראשונה. ההחלטה על הקמת הוועדה התקבלה אחרי רצח האחות טובה קררו בסניף קופת חולים בחולון בחודש מרץ האחרון. בשנים 2016-2014 נתקלו עובדות ועובדי מערכת הבריאות בכ-3,000 אירועי אלימות. למעשה, אין יום שבו אין אירוע אלימות כלפי צוותים רפואיים. מנתוני משרד הבריאות עולה כי 75% מאירועי האלימות כנגד צוותים רפואיים הם אירועי אלימות מילולית – קללות, הרמת קול, איומים והתבטאויות לא ראויות. ורבע מהמקרים הם אירועי אלימות פיזית של ממש כנגד צוות רפואי, כולל אלימות נגד מאבטחים. כ-75% מהאירועים מתרחשים בבתי החולים בדגש על חדרי המיון.

נופר קררו אסלן, בתה של טובה קררו ז"ל, החברה בוועדה, אמרה במהלך הדיון כי "את המוות המיותר של אמא שלי היה אפשר למנוע, הגעתי מתוך אמונה שהמציאות הזאת יכולה להשתנות, שאנשים לא ילכו לעבודה מתוך פחד שלא יחזרו הביתה. אמא שלי הייתה מספרת המון סיפורים על החשיפה שלה לאלימות. שיש המון מטופלים שהם צועקים, שהם מקללים, שהם מאיימים , על זה שיש נרקומנים שמנסים לגנוב מזרקים אבל אף אחד לא לקח את זה מספיק ברצינות, זאת הייתה סביבת העבודה שלה ואני לא חושבת שככה זה צריך להראות".

זירת הרצח במרפאת כללית בחולון (צילום: דוברות מד"א).
זירת הרצח במרפאת כללית בחולון (צילום: דוברות מד"א).

"רופאים, אחיות, מטפלים ואנשי מנהלה לא יכולים להיות מאוימים. הם חייבים להיות מוגנים ובטוחים בעבודתם" אמר שר הבריאות, יעקב ליצמן, "פגיעה היא לא רק פיזית אלא גם מילולית, ואני סומך על הוועדה ומעניק לה חופש פעולה מלא כדי להגיע למסקנות ראויות ולמנוע אלימות במערכת הבריאות".

"אני מבקש לחזור ולגנות אמירה מסוימת, שנאמרה בשעתו ברדיו בידי איש תקשורת שהצדיק פגיעה באנשי צוות רפואי בטענה ההזויה, והמסוכנת שכביכול 'הצוות הרפואי לפעמים מביא את זה על עצמו…'", הוסיף ליצמן.

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הוסיף כי "הטריגר להקמת הוועדה היה הרצח של טובה קררו ז"ל, שהיה מצד אחד כל כך נורא, ומצד שני הוא לא היה במסגרת שום דבר שהיינו יכולים להסביר לעצמנו, והעלה טראומות של כולם. אנחנו חייבים להפוך ליותר ערניים גם לאלימות מילולית גם לשיימינג. אנחנו מבינים שמערכת הבריאות חיה בתוך עם ישראל והתופעות שאנחנו רואים הן ביטוי לתופעות רחבות יותר של אלימות בחברה הישראלית ואנחנו צריכים להתמודד עם המורכבות והקושי שהם מייצרים עבורנו ולהוביל את התיקון מתוך המערכת".

יו"ר הוועדה, פרופסור שלמה מור יוסף, לשעבר מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, אמר כי "נופר קררו נמצאת כאן איתנו היום בוועדה וזה נותן חיזוק לחשיבות שנתכנס כאן כולנו ונראה מה אנחנו יכולים לעשות בכדי לצמצם את האלימות מחד, ומאידך להעלות את תחושת הביטחון האישי של הצוותים הרפואיים במערכות השונות. המטרה שלנו היא גם לשתף ולשמוע את הציבור על מנת שנוכל להשתפר והוועדה פתוחה לכולם".

משרד הבריאות הודיע על הקמת הוועדה לפני כחודש, וחברים בה רופאים, אישי ציבור ואזרחים. היא צפויה לעסוק באלימות של מטופלים כלפי צוותים רפואיים, להציע שיטות לטיפול למיגור התופעה, לתת כלים לצוותים הרפואיים בנושא ולעסוק במניעה של אירועים עתידיים. בתוך ספר חודשים אמורה הוועדה להגיש את מסקנותיה למנכ"ל משרד הבריאות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!