דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
26.2°תל אביב
  • 25.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 30.1°באר שבע
  • 33.7°אילת
  • 30.7°טבריה
  • 23.8°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

חברה ועבודה / ועדת הכספים ביטלה את ה"טייס האוטומטי" להעלאת גיל הפרישה לנשים

עדת הכספים אישרה היום (שני), לקריאה שנייה ושלישית, את הצעת החוק שתבטל את את ההעלאה האוטומטית של גיל הפרישה | על פי ההחלטה, יגיש שר האוצר את עמדתו בנושא עד לנובמבר השנה, והוועדה תקבל את החלטתה עד לפברואר 2018

תופרת במפעל קליין (צילום: נתי שבות / פלאש 90).
תופרת במפעל קליין (צילום: נתי שבות / פלאש 90).

ועדת הכספים אישרה היום (שני), לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק שתבטל את את ההעלאה האוטומטית של גיל הפרישה לנשים, כפי שנקבע בחוק הקיים, וקובעת שלוחות הביטוח הלאומי יותאמו בהתאם להחלטות עתידיות בנושא. את הצעת החוק גיבשו חברי ועדת הכספים, והיא אושרה לקריאה ראשונה לפני בסוף חודש יוני האחרון.

עוד החליטה הוועדה כי שר האוצר, משה כחלון, יצטרך להגיש לוועדה את עמדתו על העלאת גיל הפרישה עד ל-15 בנובמבר 2017. ועדת הכספים תצטרך לקבל את החלטתה בעניין עד ל-15 בפברואר 2018.

יו״ר ועדת הכספים ח״כ משה גפני והיועצת המשפטית עו״ד שגית אופק (צילום: דבר ראשון).
יו״ר ועדת הכספים ח״כ משה גפני והיועצת המשפטית עו״ד שגית אופק (צילום: דבר ראשון).

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הסביר בתחילת הדיון היום כי "נתקלנו במהלך הדיונים על גיל הפרישה, אין לנו עמדה מפורשת של שר האוצר בעקבות המלצות הוועדה המיוחדת לבחינת הנושא, ועדה שהוא מינה וביקש שאנחנו נקיים את הדיון ולמעשה אומר שההחלטה בידיים שלנו. אנחנו לא יכולים לעבוד, מבלי שאנחנו בטוחים בעניין שהטבלאות של הביטוח הלאומי יפעלו בנפרד מחוק גיל הפרישה ולמרות שגיל הפרישה לא עלה, נשים קיבלו מכתבים שמועדי קבלת הקצבאות יידחו וכאן בחוק אנחנו קובעים שטבלאות הביטוח הלאומי יוצמדו לחוק גיל הפרישה, אם לא יעלה, גם הקצבאות לא יידחו ואם גיל הפרישה יעלה, ישתנו בהתאם לוחות הביטוח הלאומי. החקיקה הזו משמרת את הסטטוס-קוו ואנחנו נקיים דיונים עם האוצר וקרנות הפנסיה. אבל אנחנו חייבים בינתיים לדאוג למי שפורשים בינתיים ולא אמורים לקבל קצבאות זקנה בגלל שלוחות הביטוח הלאומי כבר מתקדמים".

הדיון בוועדה התקיים על רקע הימנעותו של שר האוצר מלקיים את לשון החוק, שחייב אות להציג את עמדתו בנושא עד ל-30 באפריל 2017. ועדה ציבורית מיוחדת בראשות מנכ"ל משרד האוצר המליצה, לפני כעשרה חודשים, להעלות את הגיל שבו נשים עשויות לקבל את קצבת הזקנה שלהן מ-62 ל-64 במספר פעימות לאורך ארבע שנים, אך שר האוצר נמנע, עד כה, מלהגיש את המלצות הוועדה הציבורית לוועדת הכספים או מלהגיש את עמדתו בנושא.

 ייתכן שהמנעותו של כחלון מהצגת עמדתו קשורה בדעת המיעוט בוועדה: פרופ' רות בן-ישראל, נציגת ההסתדרות בוועדה הציבורית, התנגדה באופן מוחלט להעלאת גיל הפרישה לנשים ולקידום "שוויון" בינן לבין הגברים בנושא זה (גיל הפרישה לגברים הוא 67), בטרם הושוו תנאי העסקתן והתנאים הקשורים בעבודתן של נשים בכלל.

החוק, כפי שתוקן בשנת 2011, קובע כי העלאת גיל קבלת קצבת הזקנה מ-62 שנים יכולה להתבצע רק לאחר הגשת ההמלצה של השר, כאמור. בעקבות ההמלצה צריכה ועדת הכספים לקבוע את עמדתה ולאשר את ההעלאה. אך פקידות משרד האוצר, יחד עם גורמים במערכת הפנסיה ובביטוח הלאומי, דרשו לפרש את לשון החוק כאילו העלאת גיל הפרישה לנשים היא אוטומטית – גם אם שר האוצר לא הגיש המלצתו ומבלי שהוועדה תקבל החלטה אקטיבית בנושא. היו"ר ח"כ משה גפני (יהדות התורה), בגיבוי הייעוץ המשפטי של הוועדה, דחו פרשנות זו מכל וכל, ההצעה שאושרה היום תעגן את הפרשנות של גפני בחוק.

בסיום הדיון ביקשה נציגת נעמ"ת מהוועדה גם לפנות למשרד האוצר ולמנוע את המצב, שהיה בפעם הקודמת, שהתקנון האחיד לא תוקן בעקבות תיקון חוק גיל פרישה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!