דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משחקי הכס

משחקי הכס / אזהרת ספויילרים: סיכום הפרק הראשון בעונה 7 של "משחקי הכס"

דאינריז שבה הביתה וכאילו מעולם לא עזבה | אריה ממשיכה במסע הנקמה שלה ולומדת על מוראות המלחמה והאדם הקטן | וסרסיי? סרסיי לא נבהלת מקצת אויבים מכל עבר

הולכים אל הלא נודע (באדיבות yes).
הולכים אל הלא נודע (באדיבות yes).
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

הקיץ הגיע ואתו המרענן הרשמי, "החורף של ווסטרוז" והפעם נראה שהחורף הגיע במלוא עוזו כשהשלג הכבד והכפור העז הגיעו אל ארצות הנהר ואימת המהלכים הלבנים נראית קרובה מתמיד, בסצנה מאיימת בה נראה מלך הלילה צועד דרומה בראש צבא מהלכים, זומבים וענקים. חזון כה מחריד עד שאפילו מירה ריד ובראן סטארק מחפשים מקלט בחומה. אז עכשיו אחרי שקראתם סקירה זריזה של קווי העלילה המפותלת לקראת העונה ה-7 ועניתם על חידון "משחקי הכס" הגדול, אזהרה נוספת מפני ספויילרים ומתחילים.

אריה מרובת הפנים

בסצנה הפותחת את העונה נראה וולדר פריי מארח למשתה את כל בני משפחתו (ויש הרבה כאלה) שהיו שותפים בחתונה האדומה. החגיגה קצרת מועד שכן מסתבר שהיין שנמזג מורעל ושהלורד פריי היה בעצם אריה שהשתמשה ביכולות שלמדה במקדש של האל מרובה הפנים. "כשישאלו אותך מה קרה כאן, תגידי להם שהצפון זוכר. תגידי להם שהחורף ירד על בית פריי" אומרת אריה לאשתו האחרונה של וולדר פריי אותה היא משאירה בחיים.

בהמשך מסע הנקמה שלה נתקלת אריה, בדרכה למעלה מלך, בחבורת חיילים של משפחת לאניסטר. המפגש עם החיילים פשוטי העם חושף בפניה את הצד האנושי של האויב שלה כשהחיילים מציעים לה אוכל ושתייה ומספרים לה על המשפחות שהשאירו בבית. אחד מהם מספר שעזב את אשתו בהריון ולא יודע אם נולד לו בן או בת אך מכריז שעדיף בת כי בנות דואגות לאבות שלהן כשהם מזדקנים בעוד שבנים הולכים למלחמות של אחרים. המפגש לא רק מוליד רגע קומי כשאריה אומרת שהיא בדרכה לחסל את המלכה וזוכה לצחוק מתפרץ מהחיילים אלא אף נראה שגורם לאריה לשקול מחדש כיצד לסיימו ולבחור להותיר את החיילים בחיים. הצופים חדי העין יבחינו בהופעת אורח של הזמר אד שירן שמחדש את רפרטואר השירים של ממלכת ווסטרוז.

הצפון זוכר

בווינטרפל המשוחררת אנו פוגשים את ג'ון שפועל כדי להיערך מבעוד מועד לקראת מה שהחורף מביא איתו. בטוויסט אירוני משהו טורמונד והפראים מתנדבים לאייש את אחד המבצרים על החומה ולסייע בבלימת צבא המתים. "אני מניח שאנחנו משמר הלילה עכשיו" אומר טורמונד לאנשי הצפון שהאיבה רבת השנים ביניהם התפתחה במשך שנים של הפרדה משני צדי החומה. כחלק מההכנות למלחמת בין החיים למתים מכריז ג'ון על גיוס כללי של כלל הצפון, אפילו הנשים. דבר היוצר ויכוח בין אנשי הצפון ונגמר מהר מאד בהכרזה נחרצת של ליאנה מורמונט על כך שהיא אינה מתכננת לסרוג בזמן שהגברים נלחמים. דמות מעולה, כבר אמרנו. בנוסף מכריז ג'ון כי זכוכית הדרקון, הדבר היחיד שיכול להרוג מהלכים לבנים, היא כעת המצרך החשוב ביותר, אפילו יותר מזהב. מתח מתגלע בין ג'ון לסאנסה כשזה מוחל לבני אומבר וקארסטארק שאבותיהם חברו לכוחות של ראמזי. סאנסה למודת החיים במעלה מלך מנסה להזכיר לג'ון גם את האויבים מדרום ובראשם סרסיי.

סאנסה סטארק ופיטר בייליש (צילום: Helen Sloan, באדיבות yes)
סאנסה סטארק ופיטר בייליש (צילום: Helen Sloan, באדיבות yes)

אויבים מכל עבר

במעלה מלך סרסיי מביטה באמן המצייר מפה של ווסטרוז על אחת הרצפות במבצר האדום. סרסיי נראית שקועה בחלומות הכיבושים שלה כשג'יימי מגיע ובין השניים מתחיל דין ודברים אודות ההתארגנות לבואה של דאינריז מלווה באחיהם הצעיר טיריון. בעוד ג'יימי נראה שקול ומבין שיותר מצבאה של דאינריז, החורף הוא מה שצריך להדאיג אותם, סרסיי נראית אובססיבית לגבי המורשת שתשאיר לאחר הניצחון שלה וברצון להקים שושלת שתחזיק 1,000 שנים. ג'יימי מזכיר לה שכל ילדיהם מתו ואין מי שיהיה בשושלת שתמשיך את שניהם. חרף מפת האיומים הנפרשת, סרסיי מתכננת להיעזר ביורון ג'רייגוי מלך איי הברזל המופיע במפרץ בלאקווטר עם 1,000 הספינות שלו, פגוע מהבגידה של אחייניו, יארה ותיאון, שגנבו את מיטב ספינותיו והפליגו אל דאינריז. יורון מבקש להינשא לסרסיי ומבטיח לה שלא ישוב למעלה מלך עד שלא יביא לה מתנה שתגרום לה להסכים להצעת הנישואים שלו.

סרסיי וג'יימי לאניסטר על רקע מפת ווסטרוז (צילום: Helen Sloan, באדיבות yes)
סרסיי וג'יימי לאניסטר על רקע מפת ווסטרוז (צילום: Helen Sloan, באדיבות yes)

שתיקת המלומדים

בסצנה מופתית במצודה באולדטאון נראה סם עסוק במטלות יומיומיות שמזכירות את הכשרתו של דניאל סאן אצל מיסטר מיאגי ב"קארטה קיד" וכוללות ריקון סירי לילה של מלומדים מזדקנים וסידור ספרים בספרייה. הפעם היחידה בה סם לומד משהו היא כשהוא מדבר עם המלומד העליון על האפשרות לקבל גישה לאזור האסור בספרייה בו מוחזק מידע השמור רק למלומדים. סם מזכיר למלומד העליון את סכנת המהלכים הלבנים שראה במו עיניו והמלומד העליון, כיאה למלומד, מאמין לו רק משום שלדבריו הדיווחים לאורך ההיסטוריה לגבי המהלכים ניתנים להצלבה ממקורות שונים ולכן אמינים. בנוסף מזלזל המלומד באיום שלהם בטענה שלאורך השנים, עם כל הפלישות והאסונות, כולם חשבו שוב ושוב שסוף העולם קרב ובסוף הכל הסתדר. בכך נוקט המלומד בגישה המאמינה במדע התומך בקיום המהלכים אך מסרב לנקוט בעמדה ביחס אליו. סם, שכל תכלית הגעתו למצודה היא ללמוד כיצד ניתן להביס את המהלכים, גונב את המפתח לאזור השמור ולוקח משם שני ספרים בהם הוא מגלה שמתחת לדרגונסטון יש מצבור זכוכיות דרקון ושולח על כך עורב לג'ון.

"אין כזה דבר צדק אלוהי. אם היה כזה אז אתה היית מת והילדה הייתה בחיים"

לא רק כלב ציד

גם סנדור קלגיין, לשעבר "כלב הצייד", נראה מותש מהמלחמה והקרבות. סנדור שפעם האמין שהקיום האנושי חסר כל צדק ושכדי להתמודד עמו, יש להתנהל מולו בכוח ולהוסיף עליו, כעת לאחר שכמעט מת וחי חיי קהילה שלווים שנגדעו בידי פורעי חוק הוא מנסה לעשות תיקון ודווקא לעשות צדק. ביחד עם בריק דונדריאן ותורוס ממיר מ"האחווה ללא דגלים" הם מחפשים מחסה מהשלג העז ונתקלים בבית נטוש. בתוך הבית מתגלה גופה של אב וביתו שמתו מרעב, הלוחמים נראים אדישים למחזה שמזעזע את סנדור, ייתכן שבשל העובדה שהוא אחראי למותם, ואם לא למותם של אנשים אלה, אז לרבים אחרים. בריק דונדנריאן מנסה להשקיט את מצפונו של סנדור בדיבורים על תכנית גדולה וצדק אלוהי עליהם משיב סנדור "אין כזה דבר צדק אלוהי. אם היה כזה אז אתה היית מת והילדה הייתה בחיים". סנדור שלא מצליח להירגע קובר את האב וביתו. הלהט הדתי של האחווה נראה שהדביק את סנדור שמתגבר על הטראומה שלו מאש (כשהיה ילד קטן אחיו 'ההר' דחף את ראשו לאח) ומסתכל אל תוך האש כמו הכוהנים האדומים תורוס ומליסנדרה ואפילו מצליח לראות חיזיון של החומה וצבא המתים הצועד לעברה. האם עכשיו משהאחווה ללא דגלים יודעת גם היא על המתים המהלכים, זאת תפסיק להיות הבעיה של הצפון בלבד?

סנדור קלגיין (צילום: Helen Sloan, באדיבות yes)
סנדור קלגיין (צילום: Helen Sloan, באדיבות yes)

ושבו דרקונים לגבולם

בסצנה העוצמתית הסוגרת את הפרק נראית דאינריז עם פמלייתה, חוזרת לדרגונסטון הנטושה, המקום בו נולדה וממנו גלתה ותולשת באגביות את הדגל של סטאניס באראתיאון שנשאר שם. שאר התפאורה והדקורציה אומרות דרקונים ומשפחת טארגריאן כאילו משפחתה מעולם לא עזבה וזהו מקומה הטבעי. פמלייתה מלווה אותה בשקט מופתי המופר רק כאשר דאינריז נכנסת לחדר בו בנה אאיגון הכובש העתק מדויק של ווסטרוז ומכריזה/שואלת "שנתחיל?".

דיאנריז מגיעה לדרגונסטון (צילום: Macall B. Polay, באדיבות yes).
דיאנריז מגיעה לדרגונסטון (צילום: Macall B. Polay, באדיבות yes).

מהפרק הראשון ניתן להבין כי בעוד דאינריז וסרסיי מתכוננות כל אחת לעימות ביניהן מתוך כוונה לצאת כשידה על העליונה והיא יושבת לבטח על כס הברזל, ג'ון וסאנסה הם היחידים שמודעים לאימת המהלכים הלבנים ומתכוננים למפגש איתם. השאלה היא כיצד ינהגו כל אחד מהצדדים כשהאינטרסים שלהם יתנגשו. דוגמא לכך תצוץ כבר בקרוב כשג'ון יגלה מסם טארלי על מצבור זכוכיות הדרקון בדרגונסטון בה שוהה דאינריז. האם יצליחו להתאחד כנגד האויב המשותף או שמא התככים והמלחמות סביב כס הברזל יסמאו את עיניהם. ניתן לשים לב שמספר שאלות נותרו ללא מענה:

מהי המתנה שמתכנן יורון להביא לסרסיי? נשק נגד דרקונים? את ראשו של טיריון על מגש? מיהו האיש בעל הקשקשת האפורה ששואל את סם האם מלכת הדרקונים הגיעה? ג'ורה מורמונט? מישהו אחר? ומה בעצם סאנסה יודעת על רצונותיו של בייליש? חתונה? נחלה? לשבת לצידה על כס הברזל?

במשחקי הכס כמו במשחקי הכס ניתן להניח שלפחות באחת השאלות, התשובה הברורה מאליה תתברר כלא נכונה. יש למה לצפות.

דקת דומיה:

בסוף כל פרק נקדיש רגע לאלה שאיבדו את חייהם, חלק בשעה טובה וחלק בעצב רב ויגון קודר. הפעם הפינה תוקדש לאב ולילדה עלומי השם שמתו לאחר שהאב העדיף להרוג את ביתו ולהתאבד ומאשר לחכות שהרעב יעשה זאת עבורם. בנוסף נפרדנו הפרק גם ממשפחת פריי שהורעלה על ידי אריה תוך כדי משתה באקט של צדק פואטי שכנראה מעטים הזילו עליו דמעה.


לסיקורים אחרים: לקראת העונה ה-7 | פרק 1 | פרק 2 | פרק 3 | פרק 4 | פרק 5 | חידון "משחקי הכס" הגדול

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!