דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

חקלאות / מגדלי הירקות: משרד החקלאות לא מסייע לחקלאים שנפגעו מגלי החום

גלי החום של השבועות האחרונים הביאו להבשלה מהירה של פירות וירקות, שמאלצים את החקלאים למכור את תוצרתם במחירי הפסד | בארגון מגדלי הירקות טוענים כי המדינה, שהסירה מכסים כשהמחירים היו גבוהים, לא מסייעת לחקלאים כעת

עגבניות בשוק. ארכיון (צילום: נועם מושקוביץ/ פלאש 90).
עגבניות בשוק. ארכיון (צילום: נועם מושקוביץ/ פלאש 90).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

מגדלי הפירות פנו היום (שני) לשר החקלאות, אורי אריאל, בעקבות הנזקים שספגו כתוצאה מגלי החום של השבועות האחרונים. "ירקות ופירות נשפכים לשוק במחירים ירודים מתחת להוצאות הייצור" כתבו, "וראה איזה פלא, משרד החקלאות ומנכ"לו לא נזעקים לסייע ולהזעיק את האוצר לעזרה".

כתוצאה מגלי החום, שגרמו לירקות והפירות להבשיל בכמות גדולה ובזמן קצר מהצפוי, המחירים אותם מקבלים החקלאים על תוצרתם ירד לרמות שפל. מנגד, החקלאים צופים ברמות חנטה (התפתחות הפרחים לפירות) נמוכות, שיביאו להיקפי גידול נמוכים ולמחסור בחודשים הבאים.

לא עושה די?, שר החקלאות אורי אריאל. צילום: מארק ישראל סלם
לא עושה די?, שר החקלאות אורי אריאל. צילום: מארק ישראל סלם

במכתב חריף ששיגר לשר החקלאות, מאשים מזכיר ארגון מגדלי הירקות, מאיר יפרח, את השר ואת מנכ"ל משרדו כי אינם עושים דבר כדי לסייע לחקלאים, שנאלצים לספוג הפסדים גדולים בשל ירידת המחירים אל מתחת לעלויות הייצור. יפרח קובל על כך שבזמנים שבהם המחירים בשוק גבוהים, משרד החקלאות פועל לריסון המחירים ותומך בסיטונאים וביבואנים באמצעות הורדת מכסים שפוגעים בחקלאים.

בשיחה עם דבר ראשון, הסביר יפרח כי עלות הייצור של קילו עגבניות, כדוגמה, עולה לחקלאי 3-2.5 שקלים, בעקבות ההיצף בשוק, מצליחים החקלאים לקבל 1.5-1 שקלים לקילו בלבד, אחרי עמלות השיווק. כך שלמעשה, החקלאי מפסיד בין שקל לשקל וחצי על כל קילו עגבניות שהוא מוכר. לדבריו, המצב דומה בגידולים רבים אחרים כמו מלפפונים, אבטיחים, מלונים, כרוב ופירות וירקות נוספים.

לנזקי ההיצף של השוק מוסיף יפרח את העובדה כי הקמתו של השוק הסיטונאי תקועה, והחקלאים לא יכולים להנות משוק הוגן לתוצרת שלהם ונאלצים להתכופף בפני רשתות השיווק הגדולות, שרוכשות את רוב התוצרת. עוד הסביר כי השיטה של משרד החקלאות ומשרד האוצר, להגן על מחירים מפני עלייה כשיש מחסור באמצעות יבוא, ולא להגן מפני ירידה כשיש עודף, מייצרת מצב שבו החקלאי כמעט תמיד מפסיד.

שאול עוזר מגדל עגבניות כבר 40 שנה במושב בית עזרא. "את הפרי שנוצר לפני חודשיים בטמפרטורה טובה תכננתי לקטוף עכשיו במשך חודשיים" סיפר, "גלי החום גרמו להבשלה מהירה של הפרי, ותוך עשרים יום אני קוטף את כל השדה. אני לא זוכר מצב כזה כבר הרבה שנים".

לעוזר שדה של כעשרים דונם, שמניבים מדי עונה כ-200 טון עגבניות. במצב המחירים הנוכחי הוא צופה הפסדים של מאות אלפי שקלים. "פעם היו פיקים, היו תקופות עם יותר תוצרת ותקופות עם פחות תוצרת המחיר היה עולה ויורד והשנה הייתה מתאזנת" אמר, "היום משרד החקלאות בולם את עליית המחירים בתקופות שבהן יש מעט תוצרת ואנחנו סופגים את ההפסדים. בגלל גלי החום בעוד חודש אני אקטוף רק שלושה טון לדונם אבל המחיר עדיין יהיה ברצפה". עוד אמר כי "אני היום לא מצליח לכסות את ההוצאות ואני בחששות כבדים לעתיד המשק. אם הסיפור הזה יימשך המשקים יהיו בסכנה. הבנק לוחץ עלינו, ולי אין מקצוע אחר".

יפרח טען כי "בעבר הייתה לנו רשת ביטחון. האוצר שם 50% והחקלאים שמו 50%. במצב של עודפי תוצרת יכלו להפנות תוצרת לתעשייה או להשמדה ולפצות את החקלאי. היום אין רשת ביטחון והכל נכנס לשוק. המחירים יורדים ותוצרת נזרקת באופן לא מפוקח וללא פיצוי". עוד הסביר כי "גלי החום לא הגיעו לרמה של שרב שהורס יבולים ומאפשר לנו לטבוע מקנט (הביטוח החקלאי, ע.ר.) פיצוי בגין נזקים. גלי החום פשוט משבשים את היכולת לשמור על איזון לאורך זמן בשוק".

יפרח דורש ממשרד החקלאות להעמיד סכום של 30 מיליון שקלים, כפיצוי על ההפסדים של חודשים יוני ויולי. לדבריו, סכום זה יסייע לחקלאים לקבל כחצי שקל נוסף לקילו תוצרת, ויצמצם את ההפסדים שנגרמו להם.

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה כי "הצעתו של מאיר יפרח הינה העתקה של הצעתנו מלפני כשנה ל'תמיכה ישירה' בחקלאות במצבים כאלו על ידי מנגנון של 'ביטוח הכנסה'. הצעה זו הייתה מוסכמת על משרדי האוצר והחקלאות, ונדחתה על ידי מאיר יפרח וחבריו. משרד החקלאות תומך בכ-1.2 מיליארד שקלים בשנה בחקלאות, ובמסגרת פרוייקט של 'שיתוף ציבור', הודענו שאנו מוכנים להסיט תקציבים להיכן שצריך על חשבון תמיכה אחרת, טרם קיבלנו תשובה ממאיר יפרח וחבריו. אנו נמשיך לעבוד ולתמוך בחקלאים שבשטח".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!