דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בטיחות בעבודה

בטיחות בעבודה / עבודה מסוכנת: 153 ליקויי בטיחות התגלו ב-20 אתרי בנייה ברעננה

ארגוני המאבק בתאונות הבניין רשמו הישג - מינהל הבטיחות והבריאות העביר לידהם את רשימת אתרי הבנייה ברעננה בהם נמצאו הליקויים | מה יכול משרד העבודה והרווחה, עם 20 מפקחי עבודה, לעשות כדי להאבק בליקוי הבטיחות המסכנים עובדים ועוברים ושבים?

פועל בניין. ארכיון (צילום: קובי גדעון / פלאש90).
פועל בניין. ארכיון (צילום: קובי גדעון / פלאש90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הישג ראשון לארגוני המאבק בתאונות הבניין, בעקבות הבג"צ שהגישו נגד משרד העבודה והרווחה. מינהל הבטיחות והבריאות העביר לידי הארגונים, בשיהוי ניכר, רשימת 20 אתרי בנייה ברעננה בהם נמצאו במהלך מבצע אכיפה שנערך בחודש מאי האחרון, לא פחות מ-153 ליקויי בטיחות המסכנים עובדים ועוברי אורח.

במבצע שנערך ב-25 במאי, בדקו 20 מפקחים וחוקרים של המינהל אתרי עבודות להתחדשות עירונית (תמ"א 38), ומצאו בין היתר ליקויים בתחום גידור אתרי הבניה, פיגומים ליקויים, הפעלת מכונות הרמה, אי ציוד עובדים בציוד מגן אישי, עבודה לקויה בגובה, תשתיות חשמל לקויות ועוד.

אתר בניין (צילום אילוסטרציה: shutterstock).
אתר בניין (צילום אילוסטרציה: shutterstock).

ארגון 'קו לעובד', ארגון העובדים 'מען', 'הקבוצה למאבק בתאונות בניה' ו'הפורום למניעת תאונות עבודה' עתרו לבג"צ בדרישה לפרסום בזמן אמת של צווי הבטיחות המוטלים על אתרי הבניה בישראל, כולל פירוט של מהות הליקויים בגינם מוטלים הצווים ושמות החברות היזמיות. פרסום נתונים אלו באשר למבצע האכיפה ברעננה, נדרש גם במסגרת צו ביניים בעתירה. הרשימה הועברה ישירות ל'קו לעובד' אתמול (שלישי), 45 ימים ממועד הבדיקה, הסף אותו קבע לעצמו המשרד.

על מנת להדגיש את חשיבות פרסום הנתונים בזמן, הצביעו ב'קו לעובד' על כך שבהודעת המינהל נמסר כי כנגד חברת מ. דיין חברה להנדסה בניין ופיתוח נפתחה חקירה – וזאת בגין ביצוע עבודות שלא תחת פיקוחו של מנהל עבודה כנדרש בחוק. אלא שלדברי קו לעובד – על אתר החברה, הממוקם ברחוב שברץ 15, הוטל כבר בסוף מרץ צו בטיחות בדיוק על סעיף זה, אשר אסר את המשך העבודה באתר בלא מנהל עבודה. המשמעות היא שעל אף הטלת צו הבטיחות, המשיך האתר לפעול כרגיל, ובלא מנהל עבודה כנדרש, חודשיים נוספים, וייתכן ויכול היה להמשיך לעבוד כך עד סיום הפרוייקט, אילולא מבצע האכיפה הנקודתי. הדבר מדגיש לדבריהם את החשיבות בפרסום הצווים באופן מיידי – שיאפשר הן לעובדים והן לציבור האתרי בנייה ברעננה בהם נמצאו ליקויי בטיחות – קו לעובדרחב לדעת שבקרבתם פועל אתר בניה בניגוד לחוק ומסכן את חייהם ובטיחותם.

חלק מאתרי הבנייה בהם נמצאו ליקויי בטיחות, הרשימה המלאה כאן:

תוצאות מבצע האכיפה שנערך ב-17.05.2 של משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים באתרי בנייה ברעננה. (גרפיקה: אידאה)
תוצאות מבצע האכיפה שנערך ב-17.05.2 של משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים באתרי בנייה ברעננה. (גרפיקה: אידאה)

כך לדוגמא, לפני שנה באתר בנייה בראשון לציון, צנח אל מותו מגובה הקומה הרביעית, העובד עבד אלהרוש – אולם האתר המשיך לעבוד על אף תלונות חוזרות ונשנות למשרד העבודה, וצו בטיחות שהוטל עליו. במהלך תקופה זו התגוררו בבניין תושבים ועל פי עדויות, שיחקו גם ילדים על פיגומיו הרעועים.

העובדה שבמשרד העבודה והרווחה 19 מפקחים בלבד, על למעלה מ-13 אלף אתרי בניה – אינה מאפשרת להם לעקוב באופן די צמוד אחר צווי הבטיחות המוטלים, ולוודא את אכיפתם.

בעתירתם, דורשים הארגונים גם יצירת נוהל של פרסום צווי הבטיחות ומהותם באופן בולט באתרי הבנייה עצמם, ואף תרגום ההודעה לשפות הרלוונטיות לעובדים (לכל הפחות עברית, ערבית וסינית), בכדי להתריע בפניהם אודות הסכנה הטמונה באתר והאיסור להמשיך את העבודה עד לתיקון הליקויים.

כיום מפורסמים צווי הבטיחות באתר משרד העבודה והרווחה באיחור ניכר של כחודש וחצי עד חודשיים בממוצע, וזאת, לטענת המשרד, מתוך התחשבות בחברות הקבלניות עליהן מוטל הצו וזכותן להגשת ערעור כנגדו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!