דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הונגריה

מדיני / נתניהו בביקור היסטורי בהונגריה: "על ההונגרים לבצע רפורמות שוק"

ראש הממשלה ההונגרי, ויקטור אורבן, התנצל על פשעי הונגריה כלפי היהודים בתקופת השואה, והתחייב: "כל ממשלה הונגרית מחוייבת לשמור ולהגן על כל אזרחיה, ללא קשר למוצאם ומקורם" | לצד הפגישות המדיניות, נפגש נתניהו עם שחקני הכדורגל של הפועל באר שבע

בנימין נתניהו עם ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן בבניין הפרלמנט ההונגרי בבודפשט (צילום: חיים צח / לע״מ).
בנימין נתניהו עם ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן בבניין הפרלמנט ההונגרי בבודפשט (צילום: חיים צח / לע״מ).
שי ניר

"ממשלת הונגריה בעבר טעתה, ואפילו ביצעה פשע, כאשר לא הגנה על אזרחי הונגריה היהודים", אמר ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, בתום פגישתו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. אורבן הזכיר את אחריותן של ממשלות הונגריה תחת מיקלוש הורטי ואחריו פרנץ סלשי, ואת אחריותו של העם ההונגרי לרציחתם של 564,500 מיהודי הונגריה. "ברצוני להבהיר שאנו מאמינים שכל ממשלה הונגרית מחוייבת לשמור ולהגן על כל אזרחיה, ללא קשר למוצאם ומקורם. במלחמת העולם השנייה, הונגריה לא עמדה בדרישה זאת, מוסרית או במובנים אחרים, וזהו פשע, מפני שהחלטנו אז לשתף פעולה עם הנאצים במקום להגן על הקהילה היהודית" אמר אורבן והוסיף, "אסור שדבר כזה יקרה שוב לעולם". בפגישה מורחבת עם פמליית רה"מ ושרים מממשלת הונגריה, נחתמו הסכם תרבות בילטרלי, והצהרת כוונות לשיתוף פעולה בתחום החדשנות הטכנולוגית.

במהלך הביקור נועד נתניהו עם נשיא הונגריה, יאנוש אדר, בארמון הנשיא בבודפשט. קודם לכן נתניהו ורעייתו שרה השתתפו בטקס הנחת זר על קבר החייל האלמוני בכיכר הגיבורים בבודפשט, ובערב הגיע הזוג נתניהו לאימון הפועל באר שבע בבודפשט, ואיחל להם בהצלחה לקראת המשחק היום במסגרת מוקדמות ליגת האלופות.

אורבן אמר כי יש לשים קץ לאנטישמיות באירופה והוסיף, "עלינו לנהל מדיניות תקיפה נגדה." דבריו אלה של אורבן באים גם על רקע הקמפיין בעל הניחוח אנטישמי, במימון ממשלת הונגריה, נגד בעל ההון היהודי ג'ורג' סורוס, המתנגד למדיניות הפליטים של הונגריה, ומואשם בתמיכה בחתרנות. בשבוע שעבר, נכנסה גם מדינת ישראל לסוגיית הפליטים במדינה, כשהחליטה לתקוף את הקמפיין נגד סורוס, ולאחר מכן, בהוראת ראש הממשלה, חזר בו משרד החוץ וגיבה את הונגריה.

יחד עם דבריו על יחסה בעבר של הונגריה למיעוטים, בחר אורבן לגונן על המדיניות ההונגרית לסגור את שערי המדינה בפני פליטים, ולא להסכים למדיניות מכסות הפליטים באיחוד האירופאי, מכסות שנועדו לחלק את נטל ההתמודדות עם הפליטים בין חברות האיחוד השונות, "הבהרתי שאנו נמצאים בוויכוח רציני עם האיחוד האירופי, מכיוון שאיננו רוצים חברה מעורבת, איננו רוצים לשנות את התמהיל האתני במדינה בגלל לחץ חיצוני מלאכותי כלשהו. אנו רוצים להישאר כפי שאנחנו, אפילו אם אני מודה שאיננו מושלמים", דברי אורבן.

בנימין נתניהו נפגש עם נשיא הונגריה, ג'נוס אדר, בארמון הנשיא בבודפשט, הונגריה. (צילום: חיים זך / פלאש 90).
בנימין נתניהו נפגש עם נשיא הונגריה, ג'נוס אדר, בארמון הנשיא בבודפשט, הונגריה. (צילום: חיים זך / פלאש 90).

בהונגריה נהוגה מדיניות פנים קשה ביחס לפליטים המצויים בשטחה. לאחרונה נחקק חוק חדש המורה לאסוף את כל מבקשי המקלט לרשת מתקני ריכוז, המורכבים ממכולות, והיא תיכנס לתוקף בתוך שבוע. אורבן הודיע שהדבר נועד לשמור על אירופה נוצרית, ורמז לשיעור הגבוה של מוסלמים בקרב מבקשי המקלט. באיחוד האירופי טוענים להפרת המדיניות המחייבת שלו בנוגע לפליטים.

נתניהו: על ההונגרים לבצע רפורמות שוק

"לכבוד הוא לי להיות ראש הממשלה הראשון שמבקר ביקור רשמי בהונגריה. זה מדהים שזה לא קרה עד כה", אמר נתניהו לאורבן והזכיר כי הונגריה הייתה מולדתו של בנימין זאב הרצל, חוזה מדינת היהודים. נתניהו הודה לאורבן על עמידתו לצד הקהילה היהודית ועל תמיכת הונגריה בישראל בפורומים בין לאומים באופן עקבי, והזכיר את דברי נשיא צרפת מקרון כי, "אנטישמיות חדשה שבאה לידי ביטוי באנטי-ציונות, בדה-לגיטימציה למדינה היהודית האחת והיחידה."

נתניהו התייחס לשיתופי הפעולה בין המדינות בתחומי הכלכלה, הסייבר והביטחון ואמר כי הוא משוכנע שהביקור "יניב תוצאות פרקטיות" והוסיף כי שיפורים טכנולוגים הכרחים אך לא מספיקים להצמיח את הכלכלה, לשם כך, לדעתו של נתניהו, על ההונגרים לבצע "רפורמות שוק".

בהמשך ביקורו היום (רביעי) נתניהו ישתתף ויישא דברים במפגש פסגה של ראשי מדינות וישגרד – הונגריה, פולין, צ'כיה וסלובקיה. לאחר מכן ישתתף בפגישות עבודה עם כל אחד מהמנהיגים בנפרד: ראש ממשלת צ'כיה בוהוסלב סובוטקה, ראש ממשלת פולין ביאטה שידלו וראש ממשלת סלובקיה רוברט פיצו. בהמשך הביקור נתניהו ורעייתו יבקרו בבית הכנסת Dohany לצד ראש ממשלת הונגריה וייפגשו עם ראשי הקהילה היהודית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!