דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.1°תל אביב
  • 20.7°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 19.0°אשדוד
  • 20.2°באר שבע
  • 22.0°אילת
  • 17.5°טבריה
  • 18.1°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

בריאות / הרפורמה בבריאות הנפש החמירה את המחסור בפסיכולוגים בשירות הציבורי

בדיון בוועדה לביקורת המדינה עלו שורת בעיות ביישום הרפורמה בבריאות הנפש - מחסור בפסיכולוגים קליניים בשירות הציבורי, בכמות התקנים, אורך התורים לטיפול ואורך התורים להתמחות | הפתרון שהציג משרד הבריאות למצב - תוספת של 200 תקנים עד שנת 2020 | קופות החולים מצידן טוענות שאין בכוונתן להשלים את המימון בעצמן

טיפול לבריאות הנפש (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
טיפול לבריאות הנפש (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

הוועדה לביקורת המדינה קיימה הבוקר דיון מעקב שעסק במחסור בפסיכולוגים קליניים בשירות הציבורי, בכמות התקנים, אורך התורים לטיפול ואורך התורים להתמחות. הרפורמה בבריאות הנפש, הייתה אמורה לטפל באורך התורים ואורך התורים להתמחות אך בפועל המצב הורע. זמני ההמתנה לטיפול נמשכים בין שלושה חודשים עד למעלה משנה, זאת בזמן ש-350 סטודנטים שסיימו את לימודיהם ומוכנים לעבוד, נאלצים להמתין בבית לתחילת התמחות מכיוון שיש מחסור בתקנים.

הפתרון שהציג משרד הבריאות למצב הוא תוספת של 200 תקנים עד שנת 2020. יו"ר הועדה אלהרר התייחסה לכך, "אני לא מעודדת או מוצאת פה שינוי גדול בדרך לפתור את המשבר. ההגדלה של 200 תקנים בשלוש שנים היא הגדלה לכאורה כי בדרך יהיה עוד מתמחים חדשים ואז מה עושים איתם? הם יצטרפו לרשימה. גם קופות החולים נשמעות די מהוססות ונראה שגם הם לא מבינים עד הסוף על מה הם הולכים להסכים".

יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר, אמרה בדיון כי "קיים מחסור אקוטי במלגות התמחות לפסיכולוגים בשירות הציבורי. בדיון הקודם הסבירו הגורמים הרלוונטיים שמבחינה תקציבית ניתן לפתור את הבעיות הללו באמצעות תוספת של 40 מיליון שקל, סכום קטן לכל הדעות, אבל במשרד הבריאות טענו שהתקציב רק גדל בשנים האחרונות ושממילא אין כוונה להוסיף תקציב היות ובמסגרת הרפורמה בבריאות הנפש, האחריות עוברת לקופות.

לפני כחודש פורסמה הנחייה מטעם הפסיכולוגית הראשית, שהמשרד ישתתף במימון 50% מהמלגות ולא יותר מזה. קופות החולים מצידן, טוענות שאין בכוונתן להשלים את המימון בעצמן. עכשיו אני שואלת – איך ייתכן שיוצאת הנחיה כזו של משרד הבריאות ללא הסכמה עם הקופות? ברור לכולנו, שהתוצאה של זה היא אי קליטת מתמחים חדשים בקופות, עומס עבודה על המתמחים הקיימים ושירות פחות איכותי לאזרח."

גבי פרץ, פסיכולוג ארצי של משרד הבריאות, התייחס למחסור בתקנים, "בעקבות המתווה החדש אמור להתפתח גידול במלגות, אבל לא בכסף שהמשרד משלם באופן ישיר. יתווספו עוד 200 מתמחים לטובת התהליך. יש מסמך מפורט שמבהיר מה הדרישות להתמחות שיהיו גם מקופות החולים. הקופות לא אמורות לעשות פחות ממה שכתוב שם. חלוקת המלגות זה הליך שקוף לחלוטין הכול כתוב אתר". אביאל אורן מארגון בנפשנו הגיב ואמר, "אנחנו בספק, 200 זה בתרחיש הכי אופטימלי וגם זה יקרה רק ב-2020. אין גם ביטחון שהקופות ייקחו את כל 200 האלה. המתווה נועד לחסוך 3 מיליון שקל בשנה וזה מסכן את איכות ההכשרה. זה סיכון גדול בשביל חיסכון קטן. משרד הבריאות לא מתחייב למספר המתמחים שצריך ולא לזמן ההמתנה וכשאין התחייבות לסטנדרט זה מאוד בעייתי."

המתנה לטיפול פסיכולוגי בפריפריה (נתונים: ארגון בנפשנו. גרפיקה: דבר ראשון).
המתנה לטיפול פסיכולוגי בפריפריה (נתונים: ארגון בנפשנו. גרפיקה: דבר ראשון).

'התנועה למען הפסיכולוגיה הציבורית בישראל' וארגון בנפשנו, מסרו בתגובה לדיון: "יש מחסור גדול בכמות הפסיכולוגים הקליניים בשירות הציבורי במדינת ישראל, מצב הפוגע באלפי אזרחים שזקוקים לטיפול נפשי וידם אינה משגת. אנו מפצירים במשרד הבריאות לקחת אחריות ולהפנות את המשאבים ההכרחיים לקליטת מאות פסיכולוגים הממתינים להתחלת התמחות וכן ליצירת תכנית לאומית לשירותים פסיכולוגיים שיתנו מענה נגיש לאוכלוסיית המדינה לשנים הבאות."

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!