דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
העסקת עובדים עם מוגבלויות

חברה ועבודה / לראשונה: כנס לממונים על העסקת עובדים עם מוגבלויות ברשויות המקומיות

המטרה - יישום החוק המחייב העסקת 5% עובדים עם מוגבלויות במגזר הציבורי| דפנה מאור, ראשת המטה לשילוב אנשים עם מוגבלויות: "הדבר הכי משמעותי הוא הפחתת החרדות והדעות הקדומות, אתה רואה פתאום שבסך הכל – אלה עובדים כמוני וכמוך"

עובד בכסא גלגלים (צילום אילוסטרציה: Adobe Stock).
עובד בכסא גלגלים (צילום אילוסטרציה: Adobe Stock).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

המטה לשילוב אנשים עם מוגבלויות בעבודה במשרד העבודה והרווחה, ומרכז השלטון המקומי קיימו אתמול (רביעי) לראשונה כנס השתלמות משותף לממונים על העסקת עובדים עם מוגבלויות בכ-60 רשויות מקומיות – עיריות, מועצות מקומיות ומועצות איזוריות.

שלמה דולברג, מנכ"ל מרכז השלטון המקומי, אמר כי "כולנו מבינים את הערך החברתי הגבוה בשילוב אנשים עם מוגבלויות בשורות עובדינו. על השלטון המקומי לתת דוגמא ולעודד את שילובם במגוון תפקידים לפי צרכיהם. לצערי, אנו עדיין נתקלים פעמים רבות באי הסכמות עם הממשלה בנוגע לאופן ביצוע ההנגשה במרחב הציבורי. אנו מקווים שיקשיבו לטענות הרשויות המקומיות ויהפכו את לוחות הזמנים והתקצוב לביצוע ההנגשה לריאליים יותר." יצויין כי בינואר האחרון נדחתה עתירה לבג"צ של מרכז השלטון המקומי בדרישה לתקצוב ממשלתי של הנגשת מבני הציבור לאנשים עם מוגבלויות.

"זה הכנס הראשון שאנחנו עורכים בשירות הציבורי, לאחר הרבה כנסים שעשינו במגזר הפרטי לאור צו ההרחבה" הסבירה דפנה מאור ראש המטה. בספטמבר 2014 נחתם צו הרחבה על הסכם בין ההסתדרות וארגוני המעסיקים לפיו כל חברה המעסיקה למעלה ממאה עובדים תחוייב להעסיק לפחות 3% עובדים עם מוגבלות. באוגוסט 2016 נחקק חוק, יוזמה של חברי הכנסת איציק שמולי ויואב קיש, שהרחיב חובה זו בשירות הציבורי ל-5%.

על פי החוק מחוייב כל גוף ציבורי הגדול ממאה עובדים למנות גם אדם לתפקיד הממונה על העסקת אנשים עם מוגבלויות. "בעתיד אנחנו מתכננים לערוך אירוע דומה עם נציבות שירות המדינה. הרעיון הוא לתת לאותם עובדים שמונו כממוני תעסוקת אנשים עם מוגבלויות כלים לעשות את עבודתם – החל מהידע הפרקטי, אילו כלים המדינה והמטה שלנו מציעים, וגם – איך בונים תוכנית שנתית להעסקת אנשים עם מוגבלות ברמת דו"חות האקסל. הבאנו לאירוע את מרכזי התמיכה למעסיקים על מנת שיוכלו כבר במעמד הזה לקבוע פגישות עבודה".

שלושה עובדים מרשויות מקומיות הגיעו לספר על תהליך הכניסה וההשתלבות שלהם בעבודה הציבורית. האחת מתמודדת עם מוגבלות נפשית, השני עם CP והשלישית עיוורת. בין היתר סיפרו על ההתאמות שנדרשו להם לצורך עבודתם. לאחר מכן התקיים פאנל ובו התייחסו לשאלות שונות – החל מנושא הנגשת מבנים, גיוס עובדים עם מוגבלויות, הנגשה של מכרזים – איך יוצרים מכרזים שאנשים עם מוגבלות יוכלו להתמודד וגם להתקבל. "הדבר הכי משמעותי הוא הפחתת החרדות והדעות הקדומות" אומרת מאור, "אתה רואה פתאום שבסך הכל – אלה עובדים כמוני וכמוך. זה לא עניין של חסד – אלה עובדים טובים. השוק היום במצב שגם כך חסרים הרבה פעמים עובדים – ויש כאן אפשרות לקבל עובדים טובים ומסורים. אנחנו שומעים מהרבה מעסיקים שאחרי פרק זמן הם שוכחים שמדובר בכלל בעובד עם מוגבלות".

שילוב בעלי מוגבלויות בשוק העבודה. צילום: יאיר ליברמן, ויקפדיה
שילוב בעלי מוגבלויות בשוק העבודה. צילום: יאיר ליברמן, ויקפדיה

לדבריה, בעוד שהמטה קיים כבר תהליכים משמעותיים עם נציבות שירות המדינה, שהולידו בין היתר גם מכרזים מותאמים ומכרזים ייעודיים לאנשים עם מוגבלויות ותהליכי ליווי משלב הגשת המכרז ועד לשלב ההשתלבות במקום העבודה – העבודה מול משרד הפנים המהווה את הרגולטור להעסקת עובדים ברשויות המקומיות עודה בחיתוליה, וכלים רבים עוד חסרים. במטה מקווים להביא חלק מהידע הצבור והניסיון שרכשו לתהליך המשותף עם משרד הפנים במטרה להקל על השתלבותם של עובדים עם מוגבלויות ברשויות.

"הכנס היה חשוב ביותר, נתן הנחיות וכלים ליישום. השאיר את האחראים בשטח עם כתובת ברורה ומסודרת ולא בתחושה של לבד", אמרה סימה סיני, ממונה על העסקת עובדים עם מוגבלויות בעיריית ירושלים מזה כעשור. לדבריה כבר עם כניסתו של ראש העיר ניר ברקת לתפקידו הושם נושא שילוב העובדים עם מוגבלויות בעירייה במקום מרכזי בסדר היום – וכך צו ההרחבה והחוק שנחקק לאחריו תפסו אותם כבר מוכנים יחסית. לדבריה המטה במשרד העבודה והרווחה היה תמיד כתובת ומלווה לגיבוש תהליכי השילוב בעירייה.

"עיריית ירושלים מעסיקה עובדים עם מוגבלויות במספר ערוצים, בתהליך מובנה עם שילוב ידיים של מגוון יחידות. האתגר הגדול הוא לייצר הלימה בין הכישורים של המועמד לבין הצרכים של הארגון, ופעם שניה – ללוות את המנהלים בארגון בתהליך הקליטה, מהמקום החברתי, הערכי והאכפתי" אומרת סיני. "העובדים עם המוגבלויות משולבים אצלנו במגוון רחב מאוד של תפקידים – עורכי דין, הנדסה, שירות, מוקד 106, עובדים סוציאלים, ספרנים ועוד. יצרנו  מבחנים מותאמים. למועמדים יש את האפשרות להצהיר שיש להם מוגבלות, הם לא חייבים לעשות כן. ברגע שהם מצהירים זאת, ולתפקיד נדרש מבחן, אנחנו יודעים לייצר מבחני התאמה במכון האבחון שלנו, ולתת עדיפות במכרזים לאנשים עם מוגבלויות שעומדים בדרישות. בתפקידים שאינם דורשים מכרז אנחנו יודעים להכניס עובדים עם מוגבלויות תוך ליווי של רכזי ההשמה של העמותות השונות. יש לנו גם הכשרות ליחידה קולטת – סדנא שהעובדים עוברים, תיאום ציפיות, כי הקצב לפעמים הוא קצב שונה. לא תמיד המוגבלות נראית לעין, וחשוב לייצר לעובדים סביבה מכילה, מכבדת, מבינה ומאפשרת. בחוויה שלנו לאורך השנים יש לזה השפעה מדהימה על כלל העובדים, וגם על שירות שנותנים לתושבים".

לדבריה, אחד החוסרים כיום הוא כלי מסודר שיאפשר לעיריות למדוד את עמידתן בהוראות החוק – לאור האיסור החל עליהן לשאול את עובדיהם האם הם מתמודדים עם מוגבלות. החוק שעבר באוגוסט שעבר קבע כי הביטוח הלאומי יעמיד לרשות הגופים השונים כלי לבירור עמידתם בהיקף ההעסקה הקבוע בחוק – וזאת באמצעות הצלבת נתוני העובדים עם הנתונים שבידיו – אך תוך הקפדה על שמירה על פרטיותם ואי-מתן פרטים באשר לזהות העובדים המתמודדים עם מוגבלות. כלי זה טרם החל לפעול, אך צפוי להיות זמין לגופים השונים כבר בחודשים הקרובים.

המטה לשילוב עובדים עם מוגבלויות מסייע למעסיקים הן במגזר הפרטי והן במגזר הציבורי בגיבוש תוכניות עבודה לשילוב עובדים עם מוגבלויות וביישומן. בין היתר מציע המטה שורה של כלים ליישום צו ההרחבה באתר האינטרנט – ומציע למעסיקים מרכזי תמיכה בנושא וליווי צמוד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!