דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

המזרח התיכון / בלחץ רוסיה: ארה"ב תפסיק לחמש ולאמן מורדים מתונים בדרום סוריה

כך דיווח אמש (רביעי) הוושינגטון פוסט | גורמים אנונימיים בממשל: "הצעד החריג מעיד על אוזלת היד של וושינגטון במאמציה להפיל את משטר אסד" | סוכנות הידיעות הטורקית פרסמה מידע רגיש על בסיסים של צבא ארה"ב בצפון סוריה

כוחות כורדיים ואמריקנים במנג'יב, ארכיון (צילום: Arab 24 network, via AP).
כוחות כורדיים ואמריקנים במנג'יב, ארכיון (צילום: Arab 24 network, via AP).
אוריאל לוי

ממשל טראמפ יפסיק לחמש ולאמן את המורדים הסונים המתונים בבסיסי הצבא האמריקאים בירדן, כך דיווח אתמול (רביעי) הוושינגטון פוסט, שייחס את המידע לגורמים אנונימיים בממשל. כוחות מורדים אלו לחמו בשנים האחרונות בכוחות צבא אסד ובמיליציות שיעיות הנאמנות לאיראן בדרום סוריה, ולאחרונה דווח כי ארה"ב הקימה בסיס צבאי באזור מעבר הגבול אל-טאנף על מנת לסייע להם. הגורמים שהעבירו את המידע לידי הפוסט, טענו כי ההוראה להפסיק לחמש ולאמן את בני בריתה האחרונים של ארה"ב בסוריה, מחוץ לחבל רוג'בה המונהג בידי הכורדים, התקבלה אחרי לחץ שהפעילה ממשלת רוסיה. התמיכה במורדים הסונים החלה כבר תחת ממשל אובמה ב-2013, עוד לפני התמיכה האמריקאית בכורדים, באשורים ובבני בריתם הערבים בצפון סוריה.

על פי אותם גורמים אנונימיים ששוחחו עם הוושינגטון פוסט, המהלך הנוכחי מעיד כי הנשיא האמריקאי, דונלד טראמפ, מעוניין למצוא דרכים לפעול בשיתוף עם רוסיה, שרואה במורדים הללו איום על האינטרסים שלה בסוריה. עוד נטען כי "הצעד החריג מעיד על אוזלת היד של וושינגטון במאמציה להפיל את משטרו של אסד". החלטתו של טראמפ להפסיק את תכנית האימון והחימוש של המורדים התקבלה לפני כחודש, אחרי פגישתו של טראמפ עם ראש סוכנות הביון המרכזית של ארה"ב (CIA), מייק פומפאו, והיועץ לביטחון לאומי, ה.ר. מקמאסטר, ולקראת פגישתו עם פוטין בפסגת G-20.

נשיא ארה״ב דונלד טראמפ עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בועידת G20 (צילום: AP Photo/Evan Vucci).
נשיא ארה״ב דונלד טראמפ עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בועידת G20 (צילום: AP Photo/Evan Vucci).

במהלך החודשים מאי-יוני השנה, ביצעה ארה"ב לפחות שלוש מתקפות, בדרום סוריה, על שיירות רכובות של מיליציות שיעיות וצבא משטר אסד, כמו גם הפלת מל"ט מתוצרת איראנית שאיים על המורדים הסונים בני בריתה. כעת עתידם של אותם מורדים מתונים, שהוכיחו בשנים האחרונות את נאמנותם לירדן ולמערב, לוט בערפל.

הצעד החריג עלול לאפשר לאיראן ליצור רצף טריטוריאלי, הנשלט בידי בני חסותה, מטהרן ועד הגולן הסורי ולבנון, מה שעשוי לפגוע בביטחונן של ישראל וירדן. יתכן כי זה חלק מהרקע להתבטאויותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו נגד הסכם הפסקת האש בדרום סוריה שנחתם בין ארה"ב לרוסיה.

מתיחות טורקית-אמריקאית

בתוך כך, ממשלת טורקיה הדליפה מידע רגיש על הנוכחות של צבא ארה"ב ברוג'בה שבצפון סוריה. בעיצומו של המתח הגובר בין שתי המדינות, על רקע התמיכה האמריקאית בכורדים בסוריה, פרסמה סוכנות הידיעות הטורקית הממשלתית "אנדולו" מידע על עשרה בסיסים אמריקאים הפועלים באוטונומיה הכורדית. בין הבסיסים שני שדות תעופה צבאיים, ששימשו בעבר את צבא סוריה ונכבשו על ידי המורדים, לאחר מכן עברו לידי דאע"ש, ובשנת 2015 שוחררו על ידי "הכוחות הסוריים הדמוקרטיים" בהנהגת הכורדים. במידע שנחשף לא דווח על שדה תעופה צבאי נוסף שהכורדים כבשו מידי דאע"ש לאחרונה, סמוך לעיר א-רקה.

טורקיה מתכננת מתקפה רחבת היקף על חלקה המערבי של האוטונומיה הכורדית בסוריה. ארה"ב הגבירה לאחרונה את תמיכתה בכוחות הסוריים הדמוקרטיים בהנהגת הכורדים, ושלחה אספקה גדולה של נשק כבד באמצעות שיירות של משאיות ורכבת אווירית. בין היתר תועדו טילים גדולים הנראים כמו טילי נ"מ או טילים בליסטיים שהועברו לכורדים, זאת חרף איומיה של טורקיה כי תנתק את קשריה עם ארה"ב עם זו תמשיך לחמש את הכורדים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!