דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

הפרטת משק החשמל / בציפייה למו"מ: עובדי חברת החשמל הפסיקו את העיצומים

אמש עלתה לדיון בבג״צ זכותם של העובדים לשבות על רקע ההפרטה הזוחלת שנעשית ללא הסכמה עימם | ניסנקורן: " אם מקבלים החלטות בלי העובדים, אז בשביל מה יש חובת היוועצות?״ | חברת חשמל: "מקווים למו"מ מהיר ויעיל"

עובדי חברת חשמל (צילום ארכיון: photobyphm / Shutterstock).
עובדי חברת חשמל (צילום ארכיון: photobyphm / Shutterstock).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

עובדי חברת החשמל הודיעו היום (חמישי) כי הם חודלים חד צדדית את העיצומים במשק החשמל, זאת במהלך דיון בנושא חוקיות השביתה בבג"ץ. הדיון המשפטי מחר לגבי מידתיות השביתה בבית הדין לעבודה התייתר, והחלטת בג"ץ לגבי מתן צווי ביניים תידחה ליום א'. נציגת העובדים ביקשה כי המדינה תשלים את הליך ההיוועצות לגבי הרפורמה במשק החשמל ותנהל משא ומתן לגבי השלכות הרפורמה על העובדים במהלך 60 ימים. בשבועות האחרונים פתחו העובדים בעיצומים על רקע ההפרטה הזוחלת של משק החשמל שנעשתה ללא רפורמה כולל וללא הסכמת העובדים.

נציגי המדינה לאחר הצעת בין הדין להקפאת מצב במשק החשמל (צילום: ארז רביב).
נציגי המדינה לאחר הצעת בין הדין להקפאת מצב במשק החשמל (צילום: ארז רביב).

ההבדל בין 'משק החשמל ל'חברת החשמל' בניסוח המשפטי הפך לסלע המחלוקת שמנע הסכמה על פשרה בבג"ץ היום. על פי הצעת הפשרה של שופטי בג"ץ, יכנס משק החשמל להקפאה של 100 ביום, בהם תכנית הרפורמה של הממשלה תדון עם העובדים, ולאחר מכן יתקיים מו"מ על ההשלכות שלה. מתווה זה צפוי לגבות מחיר כבד מעובדי החברה, שכן הרפורמה מתכננת לבטל את משרותיהם של 4,300 עובדים – על פי הערכת הנהלת חברת החשמל. אף על פי כן העובדים הסכימו לו, בעבור הישג קטן, אך חשוב – להרים את הבלמים על תהליך הרפורמה הזוחלת, דרכה המדינה פוגעת יותר ויותר בחברת החשמל, תוך שילוב היצרנים הפרטיים בתנאים מוגנים, והגברת חוסר היעילות בחברת החשמל המחויבת להפחית את השימוש במתקניה לטובת היצרנים הפרטיים. במהלך הדיון הדרמטי דיברו לא רק עורכי הדין, אלא גם מנכ"לי משרדי האנרגיה והאוצר, וכן יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן.

ניסנקורן הסביר מדוע דרושה הקפאת מצב גם מצד המדינה ולא רק מצד העובדים: "אם יהיו החלטות של רשות החשמל או של הממשלה, החלטות רגולטוריות שבתקופה הזו משנים סטטוס, שמכניסים עוד מרכיב חדש – אני לא חושב שאנחנו יכולים להתמודד עם זה", אמר " על מה הם עושים היוועצות? אם בתחום החלוקה תהיה החלטה חדשה, איך נוכל להתמודד עם זה, איך יהיה אמון? אם הם רוצים לקבל החלטות חדשות, אז בשביל מה יש היוועצות?". לכך השיבה השופטת אסתר חיות : "אני מוכנה לנסח (הצעת פשרה, א.ר.) ברוח דבריך, דהיינו שתהיה הסכמה בתוך אותו פרק זמן שלא ייעשו שינויים מהותיים במצב הקיים, להבדיל מפעילות רגולטורית שוטפת ". למשמע ההצעה המתגבשת נכנס מנכ"ל האוצר שי באב"ד ללחץ והסביר: "פה בדיוק מהות הוויכוח. אנחנו לא פה בגלל העיצומים. עומד יו"ר ההסתדרות אומר אני מסתכל על משק החשמל ועל שינויים מהותיים במשק החשמל כי אני שם את עצמי במקום הריבון ואני עושה עיצומים כדי להגיד לכם מה לעשות ומה לא. כל מה שקשור לחברת החשמל – שם יו"ר ההסתדרות יכול להיות. כל מה שקשור למשק החשמל – שם לא". אחריו חשף מנכ"ל משרד האנרגיה שאול מרידור סיבה מהותית יותר: " השר האנרגיה נתן צו לסגירת התחנות הפחמיות ב2020-2022, אנחנו צריכים לעשות הכל, אולי החלטת ממשלה כדי לעמוד בזה. אנחנו צריכים לעשות הרבה מאוד דברים היום כדי לאפשר את זה ".

מכאן עולה, שדחוף לממשלה לקדם בהחלטת ממשלה את הקביעה שיצרנים פרטיים יחליפו את מחצית ההספק החשמלי של יחידות הייצור הפחמיות במתחם "אורות רבין" בחדרה. צעד זה מהווה לחץ של "דרדור אמצעים" על העובדים, שנועד לדחוף אותם להתפשר הן לגבי זכות השביתה, והן לגבי דרישותיהם לפיצוי אפשרי על השלכות הרפורמה. במהלך ההפסקות בדיון אמרו חברי הועד כי הם דווקא מבינים היטב את הצורך ברפורמה, ועל אף הספקות בתועלת של המהלך , הם מבינים שאין להם זכות להתנגד להחלטות ריבוניות של הממשלה כמו ההחלטה להכניס יצרנים פרטיים. אך למרות כל אלה, אין הם יכולים להסכים לרמיסה של זכויותיהם המתקדמת בשני צירים – הרפורמה הרשמית והרפורמה הזוחלת בשטח.

בתגובה לספקות המדינה אמרה השופטת: "אז ננסח שלא יעשו שינויים מהותיים מבניים בחברת החשמל, להבדיל מפעילות שוטפת של משק החשמל ונקצר עד ה-18 בספטמבר". לכך השיב באב"ד – "לזה אנחנו מסכימים". הצעת ההחלטה של השופטים כללה את הנוסח: "בתקופה שהוקצתה כאמור לקיום המגעים המפורטים לעיל לא תנקוט המדינה כל צעדים מהותיים לשינויים מבניים בחברת החשמל". לכך העובדים לא הסכימו. ככל הנראה, החלטה מעין זו הייתה מאפשרת למדינה להמשיך במהלכי הרפורמה הזוחלת, דוגמת ההחלטה על שחלוף היחידות הפחמיות וגם אחרות. כדי להימנע מקבלת הנוסח, הודיעו העובדים כי הם מפסיקים את העיצומים באופן חד צדדי, ושאר הצדדים הסכימו לעמדה זו.

זכות השביתה על הכף

הפסקת העיצומים נעשתה תוך שמירת הזכויות של כל הצדדים. נציגת העובדים עו"ד לין אמרה: "אנחנו שמים את מבטחנו בבית המשפט הזה. אנחנו נכין בינתיים את התשובות לצווי הביניים שאתם כנראה מתכוונים להוציא וקרוב לוודאי שנגיש בקשות נוספות. אם ינסו לשנות את הזכויות שלנו באופן חד צדדי, ניתן על פי דין הודעה על סכסוך עבודה חדש או שנפעיל סכסוך קיים. אנו סבורים שעל הפרק עומדים פיטורים של 6,000 עובדים". לין הדגישה "אנחנו מאתגרים את המדינה ואת חברת החשמל".

תחנת הכוח "אורות רבין" בחדרה (צילום: יעקב נחומי/ פלאש 90).
תחנת הכוח "אורות רבין" בחדרה (צילום: יעקב נחומי/ פלאש 90).

אף שהעובדים איבדו מנוף מסוים עם תום העיצומים, הם מעריכים שהמדינה תתקשה לקיים היוועצות על פי דין ומשא ומתן בתום לב על ההשלכות, וכי תוצאה זו תסייע להם בהמשך הדיון בבג"ץ. במהלך הדיון רמזו השופטים על הסכמה לביקורת לפיה בית הדין הארצי היה צריך לסווג את השביתה. פירוש ה"סיווג" הוא עיקור השביתה, שכן היא אסורה בסיווג של שביתה פוליטית, ומוגבלת לצעדים סמליים בסיווג של שביתה "מעין פוליטית". לטענת העובדים, התקדים של ההחלטה לגבי הפרטת בזק מ-1995, בכל פעם שיש השלכה כלכלית משמעותית על העובדים, קיימת זכות שביתה. עם זאת, אמרה לין שהם לא דמיינו שהדיון יהיה כה שלילי בעבורם. בסופו של דבר, בית המשפט אינו מומחה למשק החשמל, והשופטים התקשו להבין את המשמעות במשק החשמל של הניואנסים המשפטיים. הדיון הסתיים בהישג למדינה – הקפאת העיצומים – וכנראה גם מתן צווי ביניים שיגבילו את היכולת לחדש את העיצומים בעתיד, ורמיזות בנושא הסיווג, שעשויות לעקר מאוד את כוחם של העובדים. במהלך הדיון אמרו נציגי העובדים כמה פעמים  ש"אם על זה אין לנו זכות שביתה, אז בשביל מה קיים בכלל ארגון עובדים ?". בינתיים, נראה כי טענות אלו לא הרשימו את שופטי בג"ץ, אסתר חיות, דוד מינץ ונועם סולברג.

מהנהלת חברת החשמל  נמסר כי "עמדת חברת החשמל הייתה מלכתחילה שיש לנהל משא ומתן בין הצדדים ושהעיצומים לא צריכים להתקיים. אנחנו מברכים על הצעד האחראי של העובדים, שהפסיקו חד צדדית את העיצומים ומקווים לניהול של משא ומתן מהיר ויעיל עד יישום רפורמה מוסכמת במשק החשמל."

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!