דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
23.7°תל אביב
  • 25.3°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.9°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ברזיל

בעולם / נשיא ברזיל לשעבר הורשע בקבלת שוחד ונידון לתשע וחצי שנות מאסר

דה סילבה הורשע בקבלת שוחד בשווי 1.1 מיליון דולר מחברת בנייה בתמורה לחוזה ממשלתי | דילמה רוסף שהחליפה את דה סילבה הואשמה גם היא בשחיתות והודחה בגינה מהנשיאות בשנה שעברה | דה סילבה: ״ניסיון פוליטי להיפטר ממני״

לואיז אינסיו דה סילבה  (צילום: AP Photo/Victor R. Caivano).
לואיז אינסיו דה סילבה (צילום: AP Photo/Victor R. Caivano).
יונתן קירשנבאום

לואיז דה סילבה, נשיא ברזיל לשעבר, הורשע בשבוע שעבר בקבלת שוחד ונידון לתשע וחצי שנות מאסר. דה סילבה, הידוע בכינוי "לולה", צפוי להגיש ערעור על גזר הדין, לו הוא קרא "ניסיון פוליטי להיפטר ממני". דה סילבה הודיע כי הוא מתכוון לרוץ לנשיאות מחדש בקרוב.

דה סילבה הוא רק אחד מבין שורה של פוליטיקאים ברזילאיים שהואשמו בקבלת שוחד והתנהלות בלתי תקינה עם חברת הנפט שבבעלות המדינה "פטרוברס". נשיא ברזיל לשעבר הורשע בקבלת שוחד בשווי 1.1 מיליון דולר מחברת בנייה בשם OAS, אותם קיבל דמות שיפוצים בביתו, ובתמורה דאג כי החברה תקבל חוזים עם "פטרוברס".

בית המשפט קבע כי חברת OAS שילמה בסך הכל כ-21 מיליון דולר ל"מפלגת הפועלים" שדה סילבה עמד בראשותה בתמורה לחוזים. מרבית הכסף הועבר לפוליטיקאים בדמות שיפוצים ועבודות בניין.

דילמה רוסף, מנהיגת "מפלגת הפועלים" שהחליפה את דה סילבה בשנת 2011 הואשמה גם היא בשחיתות והודחה בגינה מהנשיאות בשנה שעברה. ב-2015, בעיצומו של שפל כלכלי, נחשף כי רוסף הייתה קשורה בפרשיית שחיתות שכללה שימוש לא חוקי בכספי חברת הנפט הציבורית.

דילמה רוסף (צילום: AP Photo/Silvia Izquierdo).
דילמה רוסף (צילום: AP Photo/Silvia Izquierdo).

במסגרת הפרשייה, שנקראה "פרשיית שטיפת המכוניות", פקידים בחברת "פטרוברס" סגרו עסקאות במחירים גבוהים עם חברות בניין ותשתיות. הפקידים וחברות הבניין הסכימו שחלקים מתוספת התשלום יופרשו לחשבונות בנק נפרדים, ומשם יחזרו לפוליטיקאים מ"מפלגת הפועלים". קשריה של רוסף לפרשייה הובילו להדחתה ב-2016.

"מפלגת הפועלים" הייתה אמורה להיות חפה מתרבות השחיתות בפוליטיקה הברזילאית. בשנת 2002 ניצחה המפלגה בראשות דה סילבה, תחת ההבטחה למגר את השחיתות. עם זאת, כיוון שלמפלגה לא היה רוב בפרלמנט נדרש ממנה לחתום על הסכם קואליציוני עם מפלגה נוספת. בחסות ההסכם שנחתם בוצעו תשלומים חודשיים לחברי הפרלמנט ממפלגות הקואליציה. תשלומים אלו, כך קבע בית המשפט, היו בדמות עבודות בנייה שבוצעו בתמורה לחוזים נוספים עם חברת "פטרוברס" הממשלתית.

פרשייה זו נחשפה בשנת 2004 והובילה להתפרקות הקואליציה ולקריאות לדה סילבה להתפטר. הנשיא סיים את כהונתו בשנת 2010, ונמנע ממנו עפ"י חוק לרוץ שוב. דה סילבה הורשע במקרה שולי יחסית, אך שמו עלה פעמים רבות בחקירות "פרשיית שטיפת המכוניות" ויש המאשימים אותו בתכנון הפרשייה כולה.

"ההרשעה היא סמלית וכבדת משקל לא רק בעבור דה סילבה, אלא בעבור המדינה כולה" אמר קרלוס מלו, פרופסור למדעי המדינה בסאו פאולו. "אנחנו בחרנו בו פעמיים, ואז עוד פעמיים במועמדת שהוא העמיד". בכך התייחס מלו לקשריה של רוסף לדה סילבה. רוסף נבחרה באופן אישי ע"י דה סילבה להנהיג את המפלגה לאחר פרישתו.

בשנה האחרונה הודיע דה סילבה כי הוא מתכוון לרוץ מחדש לתפקיד הנשיאות בבחירות של שנת 2018. הוא ותומכיו טוענים כי מתנגדיו מנסים למנוע ממנו לרוץ באמצעות החקירה. דה סילבה צפוי להגיש ערעור, ובמידה וזה לא יתקבל הוא לא יוכל להיבחר לנשיאות.

"הוא יהפוך את הסיטואציה לדרמה, כמובן. הוא יגיד שכל ההליך נועד למנו ממנו לרוץ. הוא יעשה שימוש פוליטי בהרשעה הזו" אומר מלו. "מפלגת הפועלים תנצל באופן פוליטי את המקרה ותגיד שדה סילבה הוא הקורבן".

"הנשיא לולה חף מפשע. מזה שלוש שנים לולה הוא קורבן של חקירה שמקורה במניעים פוליטיים" אמרו עורכי דינו של דה סילבה. "אנחנו נוכיח את חפותו, גם אם נצטרך לקחת את התיק הזה לאו"ם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!