דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הר הבית

הר הבית / הקבינט המדיני בטחוני הסמיך את המשטרה לקבל את ההחלטות על הר הבית

לאחר דיון של 4 שעות פרסמה לשכת ראש הממשלה הודעה על פיה ״משטרת ישראל תקבל כל החלטה על מנת להבטיח את הגישה החופשית למקומות הקדושים״ | במהלך יום חמישי ובלילה נפצעו עשרות פלסטינים בהתנגשות עם כוחות הביטחון

שוטרים ליד עמדות הבידוק בהר הבית (צילום: דוברות המשטרה)
שוטרים ליד עמדות הבידוק בהר הבית (צילום: דוברות המשטרה)
שי ניר

נכון לעכשיו, גלאי המתכות לא יוסרו מהכניסה להר הבית, כך החליט הקבינט המדיני בטחוני לאחר 4 שעות דיון. על פי הודעה שפרסמה לשכת ראש הממשלה ״הקבינט הסמיך את משטרת ישראל לקבל כל החלטה על מנת להבטיח את הגישה החופשית למקומות הקדושים, תוך שמירה על הביטחון והסדר הציבורי״.

אמש (חמישי) נפצעו עשרות פלסטינים במהלך עימותים עם כוחות הביטחון בהר הבית. העימותים נמשכו גם אל השעות הקטנות של הלילה. על פי דיווחים פלסטינים כוחות הביטחון הישראלים ירו כדורי גומי, השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות ועצרו מספר פלסטינים. במעלה מוטה גור התפתחה התפרעות שכללה ידוי אבנים ופוזרה על ידי המשטרה. מהמשטרה נמסר כי, ״עם סיום התפילה החלו עשרות מתפללים, שהיו במעלה מוטה גור, ליידות אבנים ולהשליך בקבוקי זכוכית לעבר השוטרים. הכוח פיזר את מפירי הסדר תוך שימוש באמצעים״.

בתוך כך הקבינט המדיני ביטחוני קיים דיון ארוך בהיערכות כוחות הביטחון לקראת תפילת יום השישי בהר הבית, בדגש על סוגיית הצבת המגנומטרים לבידוק המתפללים, זאת על רקע לחץ מצד גורמים פלסטינים וירדן להסרתם. ההחלטה שהתקבלה כאמור היא להסמיך את המשטרה להחליט. נתניהו קיים את הערכת המצב הבטחונית מיד עם נחיתתו מהביקור המדיני בצרפת והונגריה. בצה"ל ובשב"כ המליצו להסיר את גלאי המתכות בעוד שבמשטרת ישראל התנגדו. עפ"י התבטאויות חלק משרי הקבינט במהלך השבוע האחרון השרים גלעד ארדן, נפתלי בנט וזאב אלקין התנגדו להסרת המגנומטרים. 

יו״ר הקואליציה, ח״כ דוד ביטן (הליכוד) אמר לפני התכנסות הקבינט כי ״השארת המגנומטרים הנה מבחן לריבונות  שלנו ועלינו להשאירם ולא להכנע לאיומי חמאס להבעיר את השטח גם אם יפרצו מחר מהומות. להתקפלות שלנו במקרה הזה עשויות להיות השלכות קשות ליכולת לקבל החלטות על סידורי בטחון ומניעת פיגועים". ביטן בדבריו ביקר את עמדת השב"כ להסרת גלאי המתכות מחשש למהומות ואמר כי הוא רואה זאת "בחומרה רבה" והוסיף כי, "הנסיון לייצר שקט רגעי עשוי להיות בכייה לדורות." ביטן קרא לקבינט " להפגין את העצמה המתבקשת ולקבל את ההחלטה הנכונה. ישראל היא שתחליט על סידורי הבטחון".

מתחם הר הבית והעיר העתיקה (צילום: יונתן זינדל \ פלאש90)
מתחם הר הבית והעיר העתיקה (צילום: יונתן זינדל \ פלאש90)

מוקדם יותר שוחח טלפונית נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן לבקשתו של ארדואן לקיים את השיחה על רקע המצב האזורי. בהודעת בית הנשיא נמסר כי בשיחה הבהיר ריבלין לארדואן כי מתקפת הטרור שהתרחשה ביום שישי שעבר בהר הבית "היא חציית קו אדום בלתי מתקבלת" והוסיף כי היא "מעמידה בסכנה את היכולת שלנו לחיות יחד". ביחס לסטטוס קוו אמר ריבלין כי ישראל תשמור עליו וכי "הצעדים שננקטו בהר הבית נועדו להבטיח כי מעשי טרור שכאלה לא ישנו".

בסוכנות הידיעות הפלסטינית WAFA נמסר כי בצהריים שוחח נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס עם ארדואן וביקש ממנו להרגיע את המתח באמצעות בקשה מארה"ב ובאמצעות קשריו, לחייב את ישראל לסגת מהשימוש באמצעים החמורים. ארדואן ועבאס סיכמו על המשך התייעצויות וןתיאום עמדות להפעיל לחץ על ישראל.

ניקולאי מלדנוב, שליח האו"ם לתיאום תהליך השלום במזה"ת הביע "דאגה עמוקה נוכח התפרצות המתח והאלימות" בעיר העתיקה בירושלים. מלדנוב קרא לצדדים "להרגיע את המצב" ולהתנגד לאלה המנסים "לעורר את המתח."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!