דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הר הבית

משבר הר הבית / 3 הרוגים פלסטינים וקרוב ל-200 פצועים ביום סוער של הפגנות

סיכום אירועי אמש בהר הבית וירושלים | התפרעויות ברחבי מזרח ירושלים שגלשו גם לעימותים בין כוחות הביטחון למפגינים פלסטינים בשטחי יהודה ושומרון ורצועת עזה

מהומות במזרח ירושלים. ארכיון (צילום: יונתן זינדל / פלאש90).
מהומות במזרח ירושלים. ארכיון (צילום: יונתן זינדל / פלאש90).
שי ניר

תפילת יום שישי נפתחה אתמול (שישי) בדריכות ובהיערכות מיוחדת של כוחות הביטחון. התפילה עצמה הסתיימה בשלום, אך במהומות שפרצו במזרח ירושלים לאחריה נהרגו שלושה פלסטינים בעימותים עם כוחות הביטחון. צעיר פלסטיני בן 18 משכונת סילוואן נהרג בשכונת ראס אל עמוד, כאשר על-פי עדי ראייה פלסטינים, הוא נורה על-ידיי אזרח ישראלי. זמן קצר לאחר מותו הובא ההרוג לקבורה. הרוג פלסטיני נוסף, צעיר בן18 הלומד באוניברסיטת ביר זית, מת מפצעיו בבית חולים אל-מקסד לאחר שנורה על-ידי כוחות משטרה בשכונת א-טור, כך על פי דיווח של סוכנות הידיעות הפלסטינית מען. צעיר פלסטיני שלישי נהרג בשכונת אבו-דיס. בנוסף דיווחו הפלסטינים על 192 פצועים ברמות פציעה שונות במהלך אירועי היום.

הפרות סדר אלימות, בהן השתתפו אלפי פלסטינים, התקיימו גם בשטחי יהודה ושומרון. ממשטרת ישראל נמסר כי נזרקו בקבוקי תבערה, אבנים וצמיגים בוערים. כוחות צה״ל ומג״ב עצרו 17 מעורבים בהפרות הסדר בחברון, במעבר ניצני שלום, בענתא, באבו דיס ובבית אומר. העצורים הועברו לידי כוחות הביטחון. עוד דווח כי בחלק מהמקומות צה"ל ביצע ירי אל עבר מפגינים שהתסיסו אלימות באירועים.

שוטרי מג"ב בעימותים עם מפגינים פלסטיניים במזרח י-ם (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
שוטרי מג"ב בעימותים עם מפגינים פלסטיניים במזרח י-ם (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

במקביל, החלו הפרות סדר אלימות לאורך רצועת עזה, בהן השתתפו עשרות פלסטינים במספר מוקדים. המתפרעים הבעירו צמיגים ויידו אבנים לעבר הגדר ולעבר כוחות צה״ל. כוח צה"ל ביצע ירי לעבר מסיתים מרכזיים.

מוקדם יותר הסתיימו תפילות יום שישי בהר הבית בשקט יחסי לאחר הערכות המשטרה. החל משעות הבוקר המוקדמות נערכה משטרת ישראל בכוחות מתוגברים בעיר העתיקה בירושלים, בוצעו מעצרים, נחסמו כבישים ואף ניתנה הוראה למספר אוטובוסים וכלי רכב שהסיעו מפגינים לשוב לדרכם. על פי מקורות פלסטינים נעצרו 18 פלסטינים בשעות הבוקר ע"י כוחות הביטחון. בהודעת משטרת ישראל נמסר כי החל משעות הבוקר נכנסו עשרות מתפללים להר הבית וקיימו את תפילת הצהריים. במקביל, התגודדו מוסלמים במבואות העיר העתיקה, צלאח א-דין, רוקפלר וראס אל-עמוד וקיימו שם את התפילה. בסיום התפילה ועם תחילת פיזור המתפללים החלו מפגינים ליידות אבנים לעבר השוטרים שפיזרו את המתפרעים תוך שימוש באמצעים לפיזור הפגנות.

מהמשטרה נמסר כי היא ממשיכה תמשיך לשמור על היערכות מוגברת גם במהלך השבת. כל הצירים שנחסמו נפתחו מחדש לתנועה.

הקבינט המדיני-ביטחוני החליט הלילה, בתמיכת המשטרה ושר הפנים גלעד ארדן, כי גלאי המתכות שהוצבו בכניסות למתחם הר הבית ישארו במקומם וזאת למרות שהשב"כ וצה"ל המליצו להסירם. לבסוף הוחלט בקבינט להשאיר את ההחלטה בידי המשטרה. בהודעה שפרסם הקבינט נאמר כי הוחלט "להסמיך את משטרת ישראל לקבל כל החלטה על מנת להבטיח את הגישה החופשית למקומות הקדושים, תוך שמירה על הביטחון והסדר הציבורי״. מאוחר יותר כאשר התברר כי נשמר שקט יחסי במתחם הר הבית פורסם כי הקבינט החליט להשאיר את מכשירי הבידוק וכי השרים משה כחלון ויואב גלנט היו המתנגדים היחידים להחלטה.

כוחות צה"ל בעימותים עם מפגינים פלסטיניים בגזרת בית-לחם (צילום: וויסאם האשלמון / פלאש 90)
כוחות צה"ל בעימותים עם מפגינים פלסטיניים בגזרת בית-לחם (צילום: וויסאם האשלמון / פלאש 90)

ההחלטה להציב את גלאי המתכות התקבלה לפני כשבוע בתגובה לפיגוע הירי שבוצע ביום שישי שעבר, במהלכו נהרגו השוטרים רס"מ האיל סתאוי ורס״מ כמיל שנאן. גורמים פלסטינים, ירדנים, טורקים ועוד התנגדו להצבת גלאי המתכות ותגובתם תידלקה את הזעם ברחוב הפלסטיני שהווה את אחד הגורמים לפרוץ אירועי האלימות היום.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!