דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הר הבית

משבר הר הבית / הפרות סדר בי-ם ובאיו"ש במהלך השבת, צעיר פלסטיני נהרג

הקבינט צפוי להתכנס היום להערכת מצב ומסתמנת נסיגה מהדרישה לגלאי מתכות לטובת בידוק באמצעות מצלמות | מדינות הקווארטט הוציאו הודעת גינוי לשני הצדדים | נתניהו: "כוחות הבטחון ינקטו בכל האמצעים לשמירת הבטחון"

שוטרי מג"ב בעימותים עם מפגינים פלסטיניים במזרח י-ם (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
שוטרי מג"ב בעימותים עם מפגינים פלסטיניים במזרח י-ם (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
שי ניר

מקורות פלסטינים מדווחים כי אתמול (שבת) בשעות הערב התפתחו עימותים בין מאות פלסטינים לכוחות הביטחון בשער האריות בירושלים. על-פי עדויות ראייה, המשטרה פיזרה את המתפרעים באמצעים לפיזור הפגנות בהם תותחי מים, פרשים, רימוני הלם וגז מדמיע. משרד הבריאות הפלסטיני אישר כי צעיר פלסטיני בן 24 מאבו-דיס מת מפצעיו בבית חולים ברמאללה לאחר שנורה באש חיה על-ידי כוחות צה"ל. בשכונות מזרח ירושלים, א-טור, עיסאוויה, שועפט וסמוך להר הזיתים, יודו אבנים ובחלק מן המקרים אף הושלכו בקבוקי תבערה וצמיגים בוערים לעבר כוחות המשטרה. הפרת סדר אלימה התפתחה בקדום. דובר צה"ל מסר כי קצין שהיה במקום נפצע כתוצאה מיידוי אבנים ופונה באורח קל לקבלת טיפול רפואי בבית חולים.

ממשטרת ישראל נמסר כי אבנים ובקבוקי תבערה הושלכו לעבר שוטרים בשכונות מזרח ירושלים א-טור, איסעוויה וליד מחנה הפליטים שועפט וכמו כן בעיר העתיקה. השוטרים וכוחות מג"ב הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות.

רעולי פנים משליכים צמיג בוער לעבר כוחות הביטחון בבית לחם(צילום: וויסאם האשלמון / פלאש 90)
רעולי פנים משליכים צמיג בוער לעבר כוחות הביטחון בבית לחם(צילום: וויסאם האשלמון / פלאש 90)

בפגישה שהתקיימה בין מפקד מחוז ירושלים במשטרה, ניצב יורם הלוי, לבין ראש העיר, ניר ברקת, סוכם כי העירייה, בהנחיית משטרת ירושלים, תתחיל להציב גדרות סמוך לשערי הכנסה שיתעלו את המתפללים ל"שרוולי כניסה" – כך פורסם לראשונה בחדשות 2 והוסיפו כי שיטת הבידוק תתבסס על מצלמות "חכמות" עם יכולת התמקדות שכבר הותקנו וניתן יהיה לאתר חשודים שיישלפו משרוולי הכניסה וייבדקו בצד באמצעות גלאי מתכות ידניים. בשלב זה לא ברור אם ראשי הוואקף יסכימו למתווה של החלופה שמתגבשת. עוד דווח כי משטרת ישראל לא התייעצה עם צה"ל ועם השב"כ על הצבת גלאי המתכות מלכתחילה, אך במשטרה הכחישו את הנאמר ואמרו כי לדיווח "אין כל שחר" והוסיפו, "צר לנו כי הדברים לא הובאו להתייחסות מערכת הביטחון בטרם הפרסום וגורמים להטעיית הציבור".

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף יואב "פולי" מרדכי, התראיין לרשת BBC הבריטית ואמר בנושא הצבת גלאי המתכות בכניסה למתחם הקדוש כי ישראל "בוחנת חלופה שתבטיח את הביטחון בהר הבית". מרדכי הוסיף כי הסטטוס קוו לא ישתנה.

משלחת הקווארטט (ארה"ב, רוסיה, האיחוד האירופאי והאו"ם) למזרח התיכון פרסמה הצהרה ביחס "למתח המתגבר וההתנגשויות האלימות" בעיר העתיקה בירושלים והביעה "דאגה עמוקה". עוד נמסר כי הם "מגנים בחריפות" את פעולות הטרור אך יחד עם זאת וללא פירוט מוסיפים "הבעת צער על מותם של חפים מפשע". עוד קורא הקוורטט "לכולם" לגלות איפוק, להימנע ממעשים פרובוקטיביים ולפעול להרגעת המצב. הקוורטט גם מחזק את עמדת ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו לשמור על הסטטוס קוו בהר הבית ומעודד את ישראל וירדן לחזק את הסטטוס קוו. בתוך כך העבירו שוודיה, מצרים וצרפת בקשה לקיום דיון דחוף במועצת הביטחון לאור האירועים האלימים סביב הר הבית.

התנגשויות האלימות בעיר העתיקה ומזרח ירושלים נמשכו אתמול (שבת) לאחר יום התנגשויות סוער (שישי) שבמהלכו נהרגו שלושה פלסטינים ומאות נפצעו בדרגות שונות בהתפרעויות ושלושה אזרחים ישראלים נרצחו בבית בישוב חלמיש בידי מחבל פלסטיני. בישיבת קבינט ארוכה בלילה שבין חמישי לשישי הוחלט על השארת גלאי המתכות בכניסות המתפללים בהר הבית, לכאורה הסיבה לפרץ האלימות, ועל תגבור מאסיבי של שוטרים בעיר העתיקה ומתחם הר הבית לקראת תפילת יום שישי. היערכות המשטרה המקדימה שכללה פריסת כוחות מתוגברים, מעצרים יזומים, חסימת צירים ומניעה של הגעת אוטובוסים ורכבים של מתפללים ערבים אזרחי ישראל הביאה לכך שתפילת יום שישי עברה בשקט יחסי.

על אף תחושת הרווחה והציפייה כי שיא האירועים עבר, הפרות סדר חמורות התפשטו במזרח העיר ירושלים ובשיאן נהרגו שלושה צעירים פלסטינים וכמאתיים פלסטינים נפצעו עפ"י מקורות פלסטינים. מאוחר יותר ועל רקע ההתנגשויות, מחבל פלסטיני בן 19 המזוהה עם תנועת החמאס, חדר לישוב חלמיש שבמועצה אזורית מטה בנימין, התפרץ לבית ורצח בדקירות סכין את יוסף סלומון (70), בתו חיה סלומון (46) ובנו אלעד (35). עוד נפצעה בפיגוע טובה סולומון רעייתו של יוסף ז"ל ופונתה במצב בינוני לבי"ח שערי צדק. חייל בחופשה מיחידת עוקץ שהיה בבית סמוך הבחין בנעשה ונטרל את המחבל שפונה פצוע למרכז הרפואי בילינסון. אתמול דווח ע"י המרכז הרפואי כי המחבל שוחרר מבית החולים והועבר לידי כוחות הביטחון.

וועדת המעקב של ערביי ישראל הודיעה כי היא מוצאת את ממשלת ישראל אחראית למה שהם כינו "המתקפה על ירושלים" ולהתדרדרות במצב וחזרה על דרישתה להסיר את גלאי המתכות מהכניסה להר הבית. הוועדה גינתה את השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, בטענה כי השמיע איומים על ח"כים ערביים ושיבחה את יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, על הודעתו בדבר ניתוק היחסים עם ישראל בעקבות האירועים האחרונים. הוועדה הודיעה על שורה של אירועי מחאה ברחבי הארץ.

עם צאת השבת, הגיב ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לפיגוע בחלמיש ואמר כי הוא "מביע צער עמוק על הרצח אמש, של שלושת בני המשפחה בישוב חלמיש. זוהי פעולת טרור שביצעה חיית אדם, מוסתת בשנאה תהומית". נתניהו הוסיף כי "כוחות הביטחון עושים ככל יכולתם על מנת לשמור על הביטחון, וינקטו את כל האמצעים הדרושים לשם כך."

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין שלח איחולי החלמה לפצועה, חיזק את כוחות הביטחון וקרא למדינות העולם להוקיע את הטרור. "חובת העולם כולו, חובת ההנהגה באשר היא באזור ובעולם, להוקיע את הטרור וההסתה ולשתף פעולה עם ישראל במלחמה נגדם. מי שאינו מוקיע טרור, משתף איתו פעולה ונותן יד לדרדור האזור כולו למלחמת דמים מיותרת שאיש אינו חפץ בה", דברי ריבלין.

שר הביטחון והרמטכ"ל בביקור ביישוב חלמיש. (צילום: אריאל חרמוני/משרד הביטחון.)
שר הביטחון והרמטכ"ל בביקור ביישוב חלמיש. (צילום: אריאל חרמוני/משרד הביטחון.)

שר הביטחון אביגדור ליברמן, ביקר אתמול ביישוב חלמיש ובבית בו בוצע אמש פיגוע הטרור הרצחני, ולאחר מכן קיים הערכת מצב מיוחדת במפקדת אוגדת יהודה ושומרון. "אנו תובעים מיושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן, גינוי מפורש וברור על הטבח" אמר ליברמן בביקור. אל הביקור התלוו הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף יואב (פולי) מרדכי, ראש אמ"ן האלוף הרצי הלוי, מפקד פיקוד המרכז האלוף רוני נומה, מפקד אוגדת איו"ש תא"ל ליאור כרמלי, ונציגי השב"כ והמנהל האזרחי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!