דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני ביטחוני

הר הבית / מסגד אל-אקצה ריק, הקבינט התכנס לדיון נוסף על אמצעי האבטחה

לאחר סוף שבוע סוער, בבוקר יום א' לא הגיעו מתפללים למסגד אל-אקצה בשל התנגדותם לעבור בידוק | ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בישיבת שרי הליכוד: "אנחנו מקבלים תמונת מצב עדכנית וגם המלצות לפעולה, ואנחנו פועלים בהתאם"

מסגד אל- אקצה (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90).
מסגד אל- אקצה (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90).
שי ניר

הקבינט המדיני-בטחוני התכנס אתמול (ראשון) בערב לישיבה ארוכה להערכת מצב בנושא המהומות בעיר העתיקה ומזרח ירושלים, ולקבלת החלטות להמשך על השימוש באמצעי הבידוק למתפללים המוסלמים להר הבית. החלטות הישיבה לא פורסמו עד כה. ברקע הישיבה, הפיגוע בישוב חלמיש בו נהרגו בני משפחת סולומון, והכרזת נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס על ניתוק היחסים של הרשות עם ישראל. מאחורי הקלעים נעשים ניסיונות בקרב הפלסטינים והירדנים להרגיע את המצב ולנסח הצעות פשרה, יחד עם ישראל להרגעת המצב.

מוקדם יותר התפתחו התנגשויות אלימות בין מתפללים פלסטינים לכוחות הביטחון באזור שער האריות. המהומות התחדשו לאחר סוף שבוע סוער, במהלכו אירעו התנגשויות ועימותים בשכונות מזרח ירושלים ומחנות הפליטים, במהלכן נהרגו 3 פלסטינים ועוד מאות נפצעו.

בלילה שבין שבת לראשון הציבה המשטרה בכניסה להר הבית שערים ועליהם מצלמות אבטחה, בנוסף לגלאי המתכות שהוצבו במתחם בשבוע שעבר. בבוקר יום א' היה מסגד אל-אקצה ריק מאנשים, ודלתותיו היו סגורות. ביום חמישי האחרון החליט הקבינט המדיני-ביטחוני להותיר על כנם את גלאי המתכות בכניסה להר הבית חרף העימותים בעיר העתיקה שעורר המהלך בירושלים.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס בפתח ישיבת הממשלה אתמול (ראשון) לפיגוע בחלמיש. "ביתו של המחבל השפל ייהרס בהקדם האפשרי", אמר. עוד הוסיף כי ישראל פועלת גם נגד גורמי ההסתה.

נתניהו בפתח ישיבת הממשלה, ארכיון (צילום: יונתן זינדל \ פלאש 90)
נתניהו בפתח ישיבת הממשלה, ארכיון (צילום: יונתן זינדל \ פלאש 90)

מוקדם יותר, בישיבת שרי הליכוד, התייחס נתניהו למתיחות בהר הבית וקרא לשרים שלא להתבטא בנושא. "מאז תחילת האירועים קיימתי סדרה של מפגשים עם כל גורמי הביטחון. אנחנו מנהלים את זה בקור רוח, בנחישות ובאחריות" אמר ראש הממשלה, "אנחנו מקבלים תמונת מצב עדכנית וגם המלצות לפעולה, ואנחנו פועלים בהתאם. אני מצפה גם מכם לנהוג באחריות המתבקשת".

במקביל, אמר הבוקר הרמטכ"ל, רב-אלוף גדי איזנקוט, בשיחה עם מתגייסים בבסיס תל השומר כי "סוף השבוע האחרון מלמד משהו על האיומים שאנחנו מתמודדים איתם". "אנחנו כצבא, יחד עם זרועות הביטחון האחרות, מצליחים לספק ביטחון ותחושת ביטחון לאזרחי ישראל וממשיכים לאפשר למדינה להתפתח ולשגשג למרות האיומים הקשים". עוד אמר הרמטכ"ל כי  גל הטרור הנוכחי אינו דומים למאפייני אינתיפאדת הבודדים. "יש בו מוטיבים אחרים", הסביר.

הרמטכ"ל גדי אייזנקוט מדבר עם מתגייסים חדשים בתל השומר (צילום: פלאש90)
הרמטכ"ל גדי אייזנקוט מדבר עם מתגייסים חדשים בתל השומר (צילום: פלאש90)

ח"כ טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת), אמר הבוקר כי "הפתרון המקובל הוא סיום הכיבוש בכלל, ובעיקר במתחם מסגד אל-אקצה, שמשתרע על 144 דונמים, שהוא מקום קדוש למוסלמים בלבד, ומי שאמור לנהל אותו הוא הווקף ולא ישראל". אבו ערער הוסיף כי "המדיניות שנוקטת ישראל בימים האחרונים היא שהתסיסה את האזור, נתניהו וממשלתו מסכנים את האזור למרות שהוא מאוד נפיץ ורגיש, כדי לשרוד בצל השחיתויות והחקירות וכדי לנצח את בנט שמתחרה איתו. אי אפשר להחזיר את השקט לאזור, שכולנו רוצים, אלא בהסרת כל האמצעים שבהם נוקטת ישראל".

הדיון שקיים הקבינט בנושא אמצעי האבטחה, ביום בחמישי, נמשך כארבע שעות וחצי ובמרכזו עמדה שאלת הצבת גלאי המתכות בכניסה להר הבית. רוב גורף של שרי הקבינט, כולל ראש הממשלה, תמכו בעמדת המשטרה והשר ארדן, שלפיה המגנומטרים הם אמצעי ביטחון חיוני והכרחי להשבת השקט והביטחון להר הבית. מנגד, בעמדת צה"ל ושב"כ – שלפיה המשך הצבת המגנומטרים עשוי להוביל להתלקחות ביטחונית ולתסיסה פלסטינית – תמכו רק שני שרים, יובל שטייניץ ויואב גלנט.

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי, התראיין אתמול ל-BBC, ואמר כי "ישראל בוחנת חלופה שתבטיח את הביטחון בהר הבית". אלוף מרדכי הוסיף כי אין בכוונת ישראל לשנות את הסטטוס-קוו בהר.

שוטרי מג"ב עם מנגנומטרים בכניסה להר הבית. 18 ביולי (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90).
שוטרי מג"ב עם מנגנומטרים בכניסה להר הבית. 18 ביולי (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90).

"הפתרון של המגנומטרים הוא פתרון ביטחוני ותו לא" אמר מרדכי, "בימים אלה אנחנו מחפשים אחר אופציות ופתרונות נוספים, שיביאו ביטחון ויבטיחו שלא יתבצע פיגוע נוסף. אני רוצה לקרוא למדינות ערב השכנות, ולכל המוסלמים בכלל להציע רעיון איך למנוע פיגוע שעלול לקרות שוב, בצורה בטוחה שתערוב למתפללים".

שרת התרבות, מירי רגב, תקפה בחריפות את עמדת שב"כ ומתאם הפעולות בשטחים. "טענת השב"כ הזויה" אמרה רגב, "אני מצפה מהקבינט שימשיך לעמוד בהחלטה להשאיר אותו שם. מי שלא רוצה לעבור בדיקה, שלא יגיע להר הבית, אנחנו לא יכולים להיכנע לטרור. אני לא מבינה את המסמך שהוציא האלוף מרדכי. אני מצפה מאבו מאזן וחברי כנסת ערבים יגנו את הטרור".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!