דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ביטחוני

בטחוני-מדיני / מאבטח נפצע קל מאוד בנסיון פיגוע בשגרירות ישראל בירדן

אמש (ראשון) הגיע מחבל לדירת מאבטחי השגרירות בעמאן וניסה לדקור את סגן קצין הביטחון | המאבטח ירה במחבל, שנפצע ומאוחר יותר מת מפצעיו | גם בעל הבית נהרג בתקרית | בתגובה לאירוע רוכז כל סגל השגרירות לקראת פינוי חזרה ארצה

כוחות בטחון מחוץ לשגרירות ישראל בעמאן (AP Photo/Omar Akour)
כוחות בטחון מחוץ לשגרירות ישראל בעמאן (AP Photo/Omar Akour)
שי ניר

באירוע בטחוני חמור שארע אמש (ראשון) בירדן, עמאן, דקר מחבל את סגן קצין הביטחון של השגרירות הישראלית. המאבטח נפצע קל מאוד והמחבל נורה ונהרג. המפגע הגיע לדירת המאבטחים, המצויה במתחם המאובטח של שגרירות ישראל, כספק שירות. כאשר נפתחה בפניו הדלת ניסה לדקור את המאבטח שעמד קרוב אליו באמצעות מברג. המאבטח שלף אקדח, ירה ופצע אותו. עפ"י מקור ירדני המחבל מת מאוחר יותר מפצעיו. באירוע נהרג גם אדם נוסף, ככל הנראה בעל הבית. בתגובה לאירוע ועל רקע המתיחות הגדולה ברחוב הערבי בירדן על רקע במהומות בעיר העתיקה ומזרח ירושלים, הוחלט לרכז את כל סגל שירות החוץ בשגרירות לקראת פינוי חזרה לארץ, אך כרגע השלטונות הירדנים מעוניינים לחקור את המאבטח הישראלי ולכן מונעים את יציאתם.

מדוברות משרד החוץ נמסר כי לפי אמנת וינה איש האבטחה חסין מחקירה וממעצר.
עוד נמסר כי רה"מ נתניהו שוחח הלילה בטלפון עם שגרירת ישראל בעמאן, עינת שלין, ועם איש האבטחה וכי משרד החוץ וגורמי הביטחון פועלים בערוצים שונים מול ממשלת ירדן. הקבינט דן בנושא זה ובנושא הר הבית וישוב לדון בנושא במהלך היום.

מוקדם יותר התקיימה ישיבת קבינט של ממלכת ירדן ובהודעת סוכנות הידיעות הירדנית 'פטרה' נמסר כי הפורום עודכן על מאמצי מלך ירדן עבדאללה השני, לעצור את ההסלמה במזרח ירושלים ועל המצב הכללי במתחם הר הבית. בפגישה שהובלה ע"י ראש ממשלת ירדן האני אל-מליקי נאמר כי "נעשים מאמצים למנוע החמרה נוספת במשבר בכך שישראל תסיר את כל הצעדים החד צדדים לשינוי הסטטוס קוו בירושלים, המהווים הפרה של מחוייבויותיה החוקיות והבינלאומיות ככוח כובש." שר החוץ ספדי תיאר את פעולותיה של ירדן, בין השאר את מגעיה עם בכירים ממדינות ערב ומדינות נוספות במטרה לשוחח על המצב בירושלים ולהבטיח את חופש הפולחן.

ביום שישי האחרון התקיימה בעמאן הפגנה בת אלפי משתתפים בקריאות נגד ישראל, במקביל להפגנות דומות שהתקיימו בטורקיה ומדינות מווסלמיות נוספות. יממה לאחר הפיגוע שארע לפני עשרה ימים בשער האריות בירושלים, בו שלושה צעירים ערבים מאום אל פאחם הרגו את השוטרים רס"מ האיל סתאוי ורס״מ כמיל שנאן, הלל יו"ר הפרלמנט הירדני עאטף א-טרוואנה את המחבלים ואמר כי "השהידים שלנו השקו ומשקים את האדמה הטהורה", האשים את ישראל כי היא זו שגרמה למעשי האלימות, והצדיק את מעשי האלימות נגדה. "הפגיעה של הכיבוש הישראלי במקומות הקדושים ביותר בירושלים ובאל-אקצא מהווה את הסיבה להמשך ההתנגדות, שלא נכנעת מול עושק או עריצות. ההתמדה הישראלית וחומרת הפשעים שהיא מבצעת הם הסיבה להצתת אש הנקמה בלבבותיהם של הדורות שעדיין מקבלים בירושה את שנאת הכיבוש". יו"ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין תקף בחריפות את מקבילו הירדני א-טרוואנה, בעקבות דברים שנשא ואמר כי "לא יעלה על הדעת שאישיות כל כך בכירה, במדינה שיש לנו עימה הסכם שלום, תעודד רצח של אזרחי ישראל" והוסיף כי היה עליו לגנות את "הפשע הנתעב הזה."

לאחר הפיגוע קיים ראש הממשלה בנימין נתניהו שיחה טלפונית מפוייסת עם עבדאללה מלך ירדן בה הדגיש את חשיבות הרגיעה ומניעת ההסלמה, וגינה את ההתקפה בירושלים. המלך ציין כי ירדן מתנגדת לכל פעילות אלימה בכל דרכיה, במיוחד במקומות הקדושים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!