דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

רוסיה / נינוח, נגיש, ומתוסרט היטב: פוטין ממשיך לבנות עצמו כאבי האומה

נשיא רוסיה התייצב לשיחה טלוויזיונית עם 800 ילדים ובני נוער | האווירה ה"ספונטנית", ה"נינוחה" והלא מעונבת, הייתה במה מושלמת להצגת מידותיו הטובות - מעודכן וגמיש, אך גם סמכותי ונכון לאתגרים הלאומיים

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מדבר עם ילדים מחוננים במרכז חינוכי בסוצי (צילום: Alexei Nikolsky/Pool Photo via AP).
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מדבר עם ילדים מחוננים במרכז חינוכי בסוצי (צילום: Alexei Nikolsky/Pool Photo via AP).
דוד טברסקי

אין לו זמן להשתמש ברשתות החברתיות (אבל הצוות שלו עושה זאת בשבילו), הערכים שמובילים אותו הם חופש, אהבה והחיים עצמם והממשל בראשותו בכלל לא מפעיל צנזורה ברשתות החברתיות, אלא אם מדובר בתוכן לא חוקי. זהו ולדימיר פוטין האמתי, או לפחות כך הציג עצמו נשיא רוסיה בשיחה שערך ביום שישי האחרון, ונמשכה יותר משעתיים וחצי, עם 800 צעירים בגילאי 10-17 הלוקחים חלק בתוכנית "סיריוס" למצטיינים בתחומי המדעים, האומנויות והספורט ושודרה בערוץ הפרו-קרמליני NTV.

ייתכן שהייתה זו הנוכחות המוגברת של צעירים בהפגנות נגד השחיתות, אותן מוביל הפעיל האופוזיציונרי, אלכסיי נבלני, והפוטנציאל החתרני של התופעה, שהביאו את פוטין (או שמא את יועציו האסטרטגיים), לערוך את המפגש המתוסרט היטב שהוצג באופן מוזר בחלק מהתקשורת העולמית כ"מסיבת עיתונאים".

נוכחות מוגברת של צעירים, המחאה ברוסיה (AP Photo/Dmitri Lovetsky)
נוכחות מוגברת של צעירים, המחאה ברוסיה (AP Photo/Dmitri Lovetsky)

"דיבורים לא ילדותיים", השם שנבחר לאירוע, מבליט בהצגת הסגולות המיוחדות, ה"לא-ילדותיות" של הנוער המצטיין, ובאותה עת מציג את האירוע כ"רציני". רוב השאלות נעו סביב החששות של הצעירים ביחס לתחומי הידע שלהם, ומידת הגשמתם האפשרית ברוסיה היום – חששות אליהם הגיב פוטין בהבטחה להצלחה ולהמשך ההשקעה הממשלתית במוסדות התרבות והספורט. שאר השאלות הוקדשו לשבחי מידותיו הטובות של הנשיא.

התחושה במהלך השידור כולו הייתה של ספונטניות וקלילות. אם כי העובדה שהנשיא ענה לכל השאלות שהופנו אליו, בשידור חי, במדויק, בפירוט ללא גמגום, ערערה קצת את תחושת הספונטניות. כדי לאזן זאת, אולי, וכדי להדגיש את הדימוי ה"וולונטרי" של האירוע, אמרו המנחים, שוב ושוב, משפטים בסגנון "ילדים, אל תפחדו, שאלו שאלות". פוטין מצידו, שידר גם הוא רוגע. החולצה מתחת לחליפה, הייתה פתוחה למחצה. מאוחר יותר החליפה ירדה. מראה נינוח. המון חזרות על מילים וביטויים כמו "הגינות", "הצטיינות", "כבוד האומה".

נשיא רוסיה בונה את עצמו כמנהיג האליטה התרבותית, קו שמנחה את ההנהגה הרוסית כל הדרך מהאימפריה הסובייטית. ואין כלי טוב טוב יותר, להשגת מטרה זו, מהופעה מול, ומענה על שאלות של, האליטה התרבותית הצעירה (בהנגדה לעיתונות ה"לא תרבותית").

מזכרות מרוסיה המנציחות את פניהם של רה"מ, ולדימיר פוטין, לצד השליט יוזף סטלין על גבי מטריושקות (צילום: סוכנות AP).
מזכרות מרוסיה המנציחות את פניהם של רה"מ, ולדימיר פוטין, לצד השליט יוזף סטלין על גבי מטריושקות (צילום: סוכנות AP).

אך לצד הרטוריקה התרבותית-סובייטית-אליטיסטית, הבליטה ההופעה אתמול את ההבדל המובחן בין התקופה הסובייטית לתקופה הנוכחית. הרטוריקה של "השגת המטרות", העיסוק הנרחב ברשתות חברתיות, השימוש התכוף של מנחי האירוע במושגים של תרבות הסייבר – כל אלה בנו את הגיבור העיקרי של האירוע, הנשיא עצמו, כדמות מעודכנת וגמישה, ממש כמו הנוער עמו שוחח. אך בנוסף, גם כאב סמכותי, "בטעם של פעם" – עם רוסית תקינה ועשירה, הקפדה על הגייה "נכונה" של ההברות המסובכות, ודגש על אותיות המצלול הרבות. אגב הצל הסובייטי, אם תהיתם, למדנו מתשובתו לאנה (שנולדה בשנת 2000), שהאירוע שטלטל את הנשיא יותר מכל הוא פירוק ברית המועצות.

פוטין מיתג את עצמו במהלך השיחה הארוכה כאבי האומה. מדעים מדויקים, אומנות, וספורט עומדים בראש מעייניו. כך גם הוצג פרוייקט סיריוס, יוזמה של פוטין שגם נתן לו את שמו, "כמו הכוכב הכי גבוה בשמיים". הפרוייקט, יש לציין, הוקם לפני כשנתיים במטרה להשמיש מחדש את המבנים שקמו (על חורבות כפרים שנמחקו) לצורך אולימפיאדת החורף בסוצ'י ב-2014.

אך פוטין לא עוסק רק בעניינים שברומו של עולם. הוא גם איש פשוט, שאוהב לשמוע מוזיקה, להתעסק בספורט, לשוחח עם חברים "ממש כמוכם", אמר בחיוך. בהתאם, עסקה השיחה במגוון נושאים הקשורים לעולמו של הנשיא: זיכרונות ממאבקי ג'ודו, זיכרונות מימיו בק.ג.ב, תובנות לגבי ההיסטוריה הכללית והרוסית, והגיגי ניו אייג' על הצטיינות, חתירה להגשמת המטרה והגשמה עצמית משולבת בהגשמה לאומית-תחרותית (אל מול העולם העוין?).

היו כאלה בקהל שהעלו שאלות פוליטיות, כמו מה יעשה הנשיא אם לא ייבחר (או ייבחר) להיות נשיא במרץ 2018? פוטין ענה בעקיפין שהוא לא חושב על מה יעשה בסיום התפקיד, אך טען כי הוא מתעניין באקולוגיה ושימור זנים נכחדים. הוא עדיין לא החליט אם ירוץ, אך בתשובה לאחד הנערים המעונבים ששאל אם חשב מה יעשה אם לא יהיה נשיא, אמר שעבודת הנשיא קשה אבל הוא לא חושב על לפרוש. "היו כאלו שביקשו ממני לשקול מחדש את החוקה, אבל אני לא מתכוון לעשות את זה", אמר בתשובה שהצליחה להציג אותו כנשיא נצחי, המוכן לעמוד באתגר ובאחריות של התפקיד. הוא אף המשיל את עבודתו לזו של מוזיקאים ורקדני בלט, המתמסרים בלהט להגשמת כישוריהם, מה שגרר מחיאות כפיים מעריצות. אל מול מחיאות הכפיים, אמר פוטין ש"הנשיא יבחר ברצון העם". המנחים צחקו, והקהל הריע.

כל תיאור של הישג – מדיני, חינוכי, ספורטיבי – הדהד היטב בשידור. פוטין הציג מראה ודיבור אסרטיביים וחד משמעיים וכל טענה, כל עובדה, גובו בהוכחה המוחצת: "מדובר בדעת מומחים". "ולדימיר ולדימירביץ' המכובד, תודה רבה לך על המתנה, כל הילדים מאושרים", אמר פאשה הקטן. הקהל כולו פרץ במחיאות כפיים.

תלמיד אחר שאל לגבי סרטו הדוקומנטרי של אוליבר סטון, "ראיונות עם פוטין", שצולם במשך כשנתיים ושודר בארה"ב בחודש שעבר. הבמאי האמריקני ספג לא מעט ביקורת על כך שהסרט מחמיא יתר על המידה לנשיא הרוסי, ונמנע משאלות קשות על אוקראינה, רדיפת עיתונאים, פגיעה בזכויות אדם, שחיתות, שלטון האוליגרכים והמעורבות בסוריה. סטון הדף את הביקורת, ונדמה שהצדדים מתואמים, שכן פוטין התייחס בכבוד רב לבמאי, אותו תיאר כאדם שקול ורציני.

בתשובה לשאלה, מאתגרת במקצת, מצד אחת המשתתפות על תפקודם של כוחות האופוזיציה במדינה, ציין פוטין שיש ברוסיה עשרות מפלגות כאלה. "יש שחושבים שמדובר בדבר לא טוב" אמר, "כי זה מוריד את רמת האחריות של המפלגות האלו על מה שהן מדברות, ומה שהן מציעות לציבור…ולחלוטין זורקות את האחריות על ביצוע ההבטחות שלהן". מבלי לנקוב בשמות, אך ברמז ברור לתנועת המחאה נגד שלטונו, אמר כי "אנחנו הלכנו במסלול של ליברליות מקסימלית שמאפשרת ביקורת מוחלטת, ותמיד יש ביקורת, זה לא אומר שלא צריך לשאוף לזה. אבל אי אפשר להעלות ספקולציות על הבעיות שלנו, צריך להציע הצעות. אי אפשר להעלות ספקולציות על בעיות של שחיתות, היא קיימת בכל העולם, ובמדינות עם כלכלת מעבר, כשהממסד החוקי עוד לא נבנה מספיק, היא צומחת יותר, זה נכון".

פוטין ניצל את השאלה גם כהזדמנות להתייחס לנעשה באוקראינה. הוא תיאר את תנועת האופוזיציה האוקראינית ככזו שביקשה לבצע הפיכה במדינה כחלק מהמלחמה בשחיתות. "לצערי, הם הלכו בדרך של הפיכה. נו, אז הם הגיעו להנהגה, ומה אז? השחיתות רק גדלה" טען, "אוקראינה טובעת בשחיתות – מהדרגים הכי גבוהים עד למטה. לכן, זה לא מספיק לצעוק 'תעצרו את הגנב', צריך גם לא להיות גנב בעצמך…צריך להציע הצעות לתיקון, ועם אנשים כאלו תמיד נשמח לעבוד". הקהל פרץ בתשואות.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מדבר עם ילדים מחוננים במרכז חינוכי בסוצי (צילום: Alexei Nikolsky/Pool Photo via AP).
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מדבר עם ילדים מחוננים במרכז חינוכי בסוצי (צילום: Alexei Nikolsky/Pool Photo via AP).

אי אפשר להתכחש למימד האישי, האינטימי כמעט, של המעמד. סיפוריו של פוטין על הצמתים בהן עמד בנעוריו (היכן ללמוד? האם להמשיך באימוני הג'ודו?), על אהבתו למלחינים רוסים קלאסיים, התובנות על כמה ההורים תמיד אוהבים אותנו (בעיקר האימהות), סיפורים על טעויות (מכות בשכונה בתקופת הנעורים וכד'), יצרו דמות מבריקה בפשטותה, כזאת שכל אחד יתחבר אליה. רוב השאלות מהקהל באולפן, וגם אלו שזרמו "בחופשיות" מהרשתות החברתיות, אפשרו ליצור דמות אנושית, אנושית מדי אפילו.

לולא המימד הציני של האירוע כולו – ובמיוחד ניצול השאלות התמימות כדי להאדיר את דמותו – אפשר היה לשכוח, גם אם לשנייה, שמדובר באחד המנהיגים החזקים בעולם כיום, שאחראי באופן ישיר למשבר באוקראינה ובסוריה, שעומד מאחורי הפרה נרחבת של זכויות האדם בארצו, ושיכול להכריע, בתנועת אצבע, את גורלם של מיליונים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!