נשיא פולין הודיע היום (שני) כי יטיל וטו על שני חוקים שאושרו בפרלמנט, ועוררו גל מחאות במדינה, בשל מה שנתפס כמתקפה של מפלגת השלטון על עצמאות מערכת המשפט.

ההודעה הבוקר יוצאת דופן במיוחד, משום שמדובר בפעם הראשונה בה הנשיא אנדז'יי דודה, פועל באופן פומבי נגד רצונו של ירוסלב קצ'ינסקי, המנהיג של מפלגת החוק והצדק השלטת. דודה נבחר, באופן אישי, על ידי קצ'ינסקי להיות המועמד של המפלגה בבחירות לנשיאות ב-2015. דודה השיב לו טובה והפגין נאמנות לסדר היום השמרני-לאומני של המפלגה, עד היום לפחות.

מפגינים בפולין נגד הממשלה (AP Photo/Alik Keplicz)
מפגינים בפולין נגד הממשלה (AP Photo/Alik Keplicz)

נראה כי דודה הצליח להפתיע את ראשי המפלגה עם החלטה, שלפחות נכון לעכשיו, פוגעת במאמציהם לחזק את שליטתם במדינה. פעולותיה של מפלגת השלטון בשנתיים האחרונות, בכללן גם ניטרול של בית המשפט לענייני חוקה, העלו חששות לעתיד שלטון החוק בפולין, מדינה שעד לא מזמן נחשבה לסמל של מעבר מוצלח לשיטה הדמוקרטית.

קצ'ינסקי הגיע היום לפגישת חירום שהתכנסה במשרדו בעקבות הודעת הנשיא, הוא סירב לדבר עם העיתונאים ונראה מתוח ועצבני. מתיאוש מורבייצקי, סגן ראש הממשלה ואחת הדמויות הבולטות במפלגת החוק והצדק ובממשלה, אמר כי הוא "מופתע ומאוכזב".

לֵךְ וַאלֶנְסַה – חתן פרס נובל לשלום ונשיא פולין בדימוס – שיבח את החלטתו של דודה, אותה כינה "החלטה קשה ואמיצה". קהל מפגינים, שהתאסף מחוץ לארמון הנשיאות, קרא "אנחנו מודים לך!", כמו גם את שמות הערים הפולניות בהן נערכו בשבועות האחרונים הפגנות מחאה.

על ההודעה שפרסם, יטיל דודה וטו על שני החוקים השנויים ביותר במחלוקת, מתוך שלושה שאושרו בפרלמנט, במטרה לבצע רפורמה במערכת המשפט. אחד מהם אמור היה להכפיף את בית המשפט העליון למרות מפלגת השלטון, ולתת לשר המשפטים – המשמש גם כתובע הכללי – את הסמכות למנות שופטים.

דודה אמר כי מערכת המשפט אכן זקוקה לרפורמה, אך טען כי השינוי המתוכנן איין ליצור מערכת דכאנית, והמחאות שהתחוללו בימים האחרונים הראו כי צעדים אלו היו מפלגים את החברה הפולנית. לדבריו, אין בפולין מסורת של תובע כללי בעל סמכויות כה נרחבות, והוא לא יסכים להתחיל אחת כזאת כיום.

הנשיא הוסיף  כי התייעץ עם מומחים רבים לפני שקיבל את ההחלטה, בכללם עורכי דין, סוציולוגים, פוליטיקאים ואפילו פילוסופים. שניים שלא נכללו ברשימת אלו שייעצו לדודה היו קצ'ינסקי, וראשת הממשלה ביאטה שידלו. עובדה שיכולה לרמז על קרע בצמרת המפלגה. עוד ציין כי לא קיבל ייעוץ מהמפלגה בנוגע לחקיקה, שינוי נוסף מהנוהל המקובל.

ירוסלב קצ'ינסקי (צילום: Piotr Drabik flickr)
ירוסלב קצ'ינסקי (צילום: Piotr Drabik flickr)

הנשיא ציין את סופיה רומשווסקה, פעילה בולטת נגד השלטון הקומוניסטי בפולין בשנות השבעים והשמונים, כזו שהשפיעה עליו יותר מכל. לדבריו, אמרה לו רומשווסקה: "אדוני הנשיא, חייתי במדינה בה לתובע הכללי היה כוח בלתי נתפס ויכול היה לעשות ככל העולה על רוחו. לא הייתי רוצה לחזור למדינה שכזו".

דודה הוסיף כי יטיל וטו על חוק שישנה את התפקוד של מועצת המשפט הלאומית – גוף המורכב נציגי הרשות השופטת, הרשות המבצעת והרשות המחוקקת, העוסק בהיבטים שונים של המערכת, בכללם גם המלצות למינוי שופטים. החוק אותו דחה הנשיא, היה נותן לחברי הפרלמנט סמכות רחבה יותר על מערכת המשפט. הנשיא הודיע כי יציג, תוך חודשיים, טיוטות חוק חדשות לרפורמה בבית המשפט העליון ובמועצה, אחרי סבב התייעצות נרחב עם מומחים.

לצד דברים אלה, הודיע דודה כי יאשר את החוק השלישי, הנוגע לארגון מחדש של פעולת בתי המשפט הנמוכים.

החלטת הנשיא זכתה לשבחים בעיקר מחברי האופוזיציה, שקראו לו להטיל וטו קודם לכן. קמילה גאסיוק-פיהוביץ', חברה בולטת במפלגת המרכז "מודרנית", כינתה זאת צעד בכיוון הנכון ו"מעשה אמיץ". היא הוסיפה גם כי החלטת הנשיא מדגימה את כוחה של מחאה אזרחית. עם זאת, היו באופוזיציה גם כאלה שהביעו אכזבה מכך שאישר את החוק השלישי.