דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ביטחוני

מדיני בטחוני / הירי בשגרירות בעמאן: מאמצים למנוע חקירת המאבטח ע"י הרשויות הירדניות

הירדנים דורשים לחקור את איש האבטחה בשגרירות, שירה למוות בצעיר ירדני שניסה לתקוף אותו | בישראל מתעקשים: יש לו חסינות דיפלומטית | נתניהו: "הבטחתי לאיש האבטחה שנדאג להחזיר אותו לארץ"

הכניסה לשגרירות ישראל בעמאן (AP Photo/Yousef Allan)
הכניסה לשגרירות ישראל בעמאן (AP Photo/Yousef Allan)
שי ניר

24 שעות לאחר נסיון התקיפה בשגרירות ישראל בעמאן, וסגל השגרירות טרם הוחזר לישראל. זאת, עקב סירובה של ישראל להתיר לירדן לחקור את איש הבטחון שהותקף ע"י צעיר ירדני וירה בו למוות. על פי אמנה בינלאומית, על עובדי השגרירות חלה חסינות דיפלומטית מחקירה או העמדה לדין במדינה בה הם משרתים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הבוקר (שני) כי ישראל מקיימת "מגעים שוטפים עם גורמי ביטחון וממשל בעמאן בכל הרמות, כדי להביא לסיום מהיר ככל האפשר של האירוע". בנוסף ציין נתניהו כי שגריר ירדן בישראל הגיע הבוקר לשיחה במשרד החוץ והוא התבקש לסייע בעניין.

"שוחחתי הלילה פעמיים עם שגרירת ישראל בירדן, עינת שלאין ועם איש האבטחה", אמר נתניהו, "התרשמתי שהיא מנהלת את הדברים שם היטב, הבטחתי לאיש האבטחה שאנחנו נדאג להחזיר אותו לארץ, אנחנו כבר מנוסים בזה". רה"מ הוסיף כי "אנחנו מנהלים את המגעים גם בנתיבים אחרים ומגוונים במטרה אחת- לסיים את האירוע, להביא את האנשים שלנו לארץ. ואנחנו עושים זאת בנחישות ובאחריות. כך אנו נוהגים גם ביחס לדרך הנכונה להבטיח ביטחון ושקט בהר הבית, בעיר העתיקה ובירושלים כולה".

באירוע בטחוני חמור שארע אמש (ראשון) בירדן, עמאן, ניסה צעיר ירדני לדקור את סגן קצין הביטחון של השגרירות הישראלית ופצע אותו קל מאוד. בתגובה פתח הישראלי באש ממנה נהרג הצעיר הירדני ואדם נוסף ששהה במקום.

המפגע הגיע לדירת המאבטחים, המצויה במתחם המאובטח של שגרירות ישראל, כספק שירות. כאשר נפתחה בפניו הדלת ניסה לדקור את המאבטח שעמד קרוב אליו באמצעות מברג. המאבטח שלף אקדח, ירה ופצע אותו. עפ"י מקור ירדני המחבל מת מאוחר יותר מפצעיו. באירוע נהרג גם אדם נוסף, ככל הנראה בעל הבית. בתגובה לאירוע ועל רקע המתיחות הגדולה ברחוב הערבי בירדן על רקע במהומות בעיר העתיקה ומזרח ירושלים, הוחלט לרכז את כל סגל שירות החוץ בשגרירות לקראת פינוי חזרה לארץ, אך השלטונות הירדנים מעוניינים לחקור את המאבטח הישראלי ולכן מונעים את יציאתם.

ממשרד החוץ נמסר כי לפי אמנת וינה איש האבטחה חסין מחקירה וממעצר. האמנה, שנחתמה ב-1964, מגדירה כללים מחייבים לפעולתן של משלחות דיפלומטיות בעולם, כגון מינוי שגרירים, חובת המדינה המארחת להגן על הסגל הדיפלומטי הזר בתחומה ואיסור על חיפושים משטרתיים במבנים בהם הוא פועל. במדינה נקבע כי שליחים דיפלומטיים חסינים מכל האשמה פלילית במדינה המקבלת, וכן חסינים מתביעה אזרחית ומינהלית.

מוקדם יותר התקיימה ישיבת קבינט של ממלכת ירדן ובהודעת סוכנות הידיעות הירדנית 'פטרה' נמסר כי הפורום עודכן על מאמצי מלך ירדן עבדאללה השני, לעצור את ההסלמה במזרח ירושלים ועל המצב הכללי במתחם הר הבית. בפגישה שהובלה ע"י ראש ממשלת ירדן האני אל-מליקי נאמר כי "נעשים מאמצים למנוע החמרה נוספת במשבר בכך שישראל תסיר את כל הצעדים החד צדדים לשינוי הסטטוס קוו בירושלים, המהווים הפרה של מחוייבויותיה החוקיות והבינלאומיות ככוח כובש." שר החוץ ספדי תיאר את פעולותיה של ירדן, בין השאר את מגעיה עם בכירים ממדינות ערב ומדינות נוספות במטרה לשוחח על המצב בירושלים ולהבטיח את חופש הפולחן.

ביום שישי האחרון התקיימה בעמאן הפגנה בת אלפי משתתפים בקריאות נגד ישראל, במקביל להפגנות דומות שהתקיימו בטורקיה ומדינות מווסלמיות נוספות. יממה לאחר הפיגוע שארע לפני עשרה ימים בשער האריות בירושלים, בו שלושה צעירים ערבים מאום אל פאחם הרגו את השוטרים רס"מ האיל סתאוי ורס״מ כמיל שנאן, הלל יו"ר הפרלמנט הירדני עאטף א-טרוואנה את המחבלים ואמר כי "השהידים שלנו השקו ומשקים את האדמה הטהורה", האשים את ישראל כי היא זו שגרמה למעשי האלימות, והצדיק את מעשי האלימות נגדה. "הפגיעה של הכיבוש הישראלי במקומות הקדושים ביותר בירושלים ובאל-אקצא מהווה את הסיבה להמשך ההתנגדות, שלא נכנעת מול עושק או עריצות. ההתמדה הישראלית וחומרת הפשעים שהיא מבצעת הם הסיבה להצתת אש הנקמה בלבבותיהם של הדורות שעדיין מקבלים בירושה את שנאת הכיבוש". יו"ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין תקף בחריפות את מקבילו הירדני א-טרוואנה, בעקבות דברים שנשא ואמר כי "לא יעלה על הדעת שאישיות כל כך בכירה, במדינה שיש לנו עימה הסכם שלום, תעודד רצח של אזרחי ישראל" והוסיף כי היה עליו לגנות את "הפשע הנתעב הזה."

לאחר הפיגוע קיים ראש הממשלה בנימין נתניהו שיחה טלפונית מפוייסת עם עבדאללה מלך ירדן בה הדגיש את חשיבות הרגיעה ומניעת ההסלמה, וגינה את ההתקפה בירושלים. המלך ציין כי ירדן מתנגדת לכל פעילות אלימה בכל דרכיה, במיוחד במקומות הקדושים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!