דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משחקי הכס

משחקי הכס / אזהרת ספויילרים: סיכום הפרק השני בעונה 7 של "משחקי הכס"

מלחמת שלוש המלכות ממשמשת ובאה | הכלים נעים לאורכה ולרוחבה של ווסטרוז, מי בהצלחה ומי ממש פחות | מפגש עם חברה מהעבר וקרב ימי מהספרים | מה עוד אפשר לבקש?

ג'ון סנואו. המלך בצפון? (צילום: Helen Sloan, באדיבות yes)
ג'ון סנואו. המלך בצפון? (צילום: Helen Sloan, באדיבות yes)
מור הופרט
יאיר ויטמן
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:
יאיר ויטמן
עורך ניו- מדיה
צרו קשר עם המערכת:

הפרק נפתח בלילה סוער וגשום בדרגונסטון באזכור להולדת דאינריז שאחד משמותיה הרבים הוא "פרי-סער", דאני צופה בסערה המשתוללת בחוץ וואריז מזכיר לה שהיא נולדה בליל סערה כזה. על הדרך הוא גם מזכיר לכולנו כמה זמן הוא בעניינים. בהמשך דאינריז מוכיחה את ואריז על חוסר נאמנותו לאורך השנים כאשר לאחר ששירת שנים בתור רב המרגלים של אביה, המלך המשוגע אייריז טארגריאן, המשיך ואריז לשרת את המלך רוברט רק כדי לבגוד גם בו כשכוחו ירד. דאני אף מזכירה לו את העובדה שמכר אותה לח'אל דרוגו כדי לחזק את אחיה ויסיריז ובהמשך עזר לרוברט לתכנן את ניסיון התנקשות בחייה. ואריז חושף, במה שנראה כרגע נדיר של כנות בתוך רשת התככים שהוא טווה מתחילת הסדרה, כי נאמנותו היחידה היא לממלכה ולאנשים הפשוטים שגם הוא היה פעם כמוהם, ושלא יהסס לפעול כנגד כל מי שינהג כעריץ ויאמלל את האנשים הפשוטים. דאניריז מבקשת מואריז להבטיח לה שאם הוא מרגיש שהיא מאכזבת את האנשים הוא לא יקשור מאחורי גבה אלא יגיד לה בפנים כיצד היא כושלת אך גם מזהירה אותו שכיאה לאם הדרקונים, היא תשרוף אותו בחיים אם תגלה שהוא בוגד בה.

"הלורדים של ווסטרוז הם כבשים. האם את כבשה? לא, את דרקונית. היי דרקונית!"

מליסנדרה שגורשה על-ידי סר דבוס לאחר שגילה את חלקה בשריפתה על המוקד של הנסיכה שירין בידי אביה, מגיעה לדרגונסטון ומסבירה לדאינריז ופמלייתה על הנבואה בדבר "הנסיך שהובטח" וחלקו במלחמה נגד המהלכים הלבנים. מליסנדרה מציעה לדאינריז לזמן אליה את ג'ון סנואו, מלך הצפון, כדי שיספר לה ממקור ראשון על הדברים שראה במו עיניו. מיסנדאיי מעמידה את דאני ומליסנדרה על הטעות בתרגום הנבואה מולריאנית גבוהה כ"הנסיך שהובטח" כי בולראינית גבוהה אין לשם העצם הנ"ל מין דקדוקי מובהק ובכך פותחת לשמחתה של דאינריז את האופציה שדווקא היא היא הנסיכה שהובטחה. לא שהיו חסרות לדאינריז טענות לכתר עוד לפני כן אבל חיזוק מפתיע מכיוון דת שהולכת ותופסת תאוצה אף פעם לא מזיק.

יש מלך בצפון?

בווינטרפל ג'ון עומד בדילמה כיצד להגיב למכתב, שהגיע עם עורב מדרגונסטון, המזמין אותו להגיע לחצרה של דאינריז ולחבור ביחד כנגד סרסיי. ג'ון וסנאסה מודעים להיסטוריה של סטארקים שיורדים דרומה לפגוש מלכים. כך למשל ריקארד סטארק, אביו של נד, וברנדון, אחיו הגדול של נד וארוסה הקודם של קייטלין, שהגיעו למעלה מלך לדרוש מהמלך המשוגע לשחרר את ליאנה, אחותם הקטנה של ברנדון ונד ונשרפו בחיים על-ידי אותו אייריז טארגריאן. מערכת השיקולים משתנה כשהעורב שסם שלח אודות הימצאות זכוכית דרקון בדרגונסטון וג'ון מכנס את אצילי ואצילות הצפון ומכריז שעליו ללכת להיפגש עם דאינריז. זאת הפעם השנייה שג'ון מקבל החלטה דרמטית המנוגדת לעמדתם של רוב האנשים שבחרו בו כמנהיג שלהם ובפעם הקודמת זה לא הסתיים כל-כך טוב עבורו. עוד חשוב לציין שהתכניות של ג'ון ודאינריז סותרות ובעוד שדאינריז מציעה לג'ון ברית במטרה להכריע את סרסיי ולכבוש את כס הברזל, ג'ון רוצה להשתמש בדרקונים שלה ובמאגר זכוכית הדרקון כדי להכריע את צבא המתים המהלכים שצועד לעבר ווסטרוז. יהיה מעניין לגלות כיצד תגיב דאינריז לדבריו של ג'ון על אימת המהלכים ולבקשה לסטות מ"משחקי הכס" ולהטות את הכף במלחמה בין החיים לבין המתים.

במערות הקבורה של וינטרפל, מקום אליו הולכים סטארקים ברגעי דילמות כבדות, עומד לפני צאתו לדרך ג'ון סנואו. הוא ניצב בין הקבר של אדארד, מי שהוא חושב שהוא אביו, לבין קברה של ליאנה, מי שהתגלתה דרך חיזיון של בראן בעונה שעברה כאמו של ג'ון שעדיין לא מודע לאמת אודותיו. בייליש מפריע את חלומותיו בהקיץ של ג'ון וחושף שהוא הביא את עצמותיו של נד למערות הקבורה כמחווה לקייטלין, אהובת נעריו. ג'ון מזהיר אותו שלא יתקרב לסאנסה אבל בסוף אנו נשארים עם הסצנה בה ג'ון יוצא אל עבר דרגונסטון בלוויית דבוס ופיטר בייליש נשאר בווינטרפל ומביט בסאנסה במבט נכלולי.

במעלה מלך סרסיי מכנסת את האצילים שנותרו בתחומי שליטתה כדי להמחיש את האיום שבהגעתה של דאינריז עם דרקוניה. היא מזכירה להם את אביה המלך המשוגע ומזהירה מפני פלישה "זרה" בראשות הצבאות הדותראקים והבלתי טמאים שיחריבו את ווסטרוז כפי שהם מכירים אותה תוך שהיא מנגנת על נימים לאומניים וגזעניים באופן שלא היה מבייש פוליטיקאים בעולם האמתי. ג'יימי, שמבין שסלידתם של האצילים מאחותו גוברת על חששם מפני הדותראקים הנוהרים, מנסה לשכנע את רנדל טראלי, אביו של סם, להפר את שבועותיו לבית טיירל ולעמוד בראש צבאו בתמורה למינויו כשליט הדרום לאחר הניצחון. "אני לא מצליח לחשוב על אדם טוב יותר מרנדל טארלי" אומר לו ג'יימי והמצלמה עוברת לאולדטאון, אל בנו סם. ללא ספק אדם טוב יותר.

סרסיי וג'יימי לאניסטר (צילום: Helen Sloan, באדיבות yes)
סרסיי וג'יימי לאניסטר (צילום: Helen Sloan, באדיבות yes)

במצודה באולדטאון אנחנו מבינים שהאדם ששאל את סם על מלכת הדרקונים בפרק הקודם הוא אכן ג'ורה מורמונט המחפש תרופה לקשקשת האפורה במצוות דאינריז. סם והמלומד העליון בודקים את גו'רה והמלומד קובע כי מחלתו חשוכת מרפא ונותן לו חסד של יום אחד לפני שהוא מגלה אותו לוולריה אליה נשלחים כל אנשי האבן כדי שלא ידביקו אחרים. בכך הוא נותן לו אפשרות לסיים את חייו בעצמו ולחסוך 10-20 שנות סבל בגלות. סם והמלומד מתווכחים האם מחלתו של ג'ורה אכן חשוכת מרפא וסם נותן את דוגמתה של שירין בראת'יון שמחלתה נבלמה בעת ששהתה בדרגונסטון. ג'ורה נראה חסר תקווה, מתכנן את מותו ואף כותב מכתב לח'אליסי שלו כשסם נכנס לחדרו. סם מבין שג'ורה היא בנו של ג'אור מורמונט הלורד הקומנדור הקודם והוא מחליט להמרות את פי המלומד העליון ולנסות לרפא את ג'ורה בעזרת מחקר שביצע מלומד אחר בעבר (שבאופן אירוני מת בעצמו מקשקשת אפורה). ניתן לשער שהתרופה קשורה אף היא לזכוכית הדרקון המצויה בשפע בדרגונסטון. בשולי הדיון של סם והמלומד העליון בנוגע לקשקשת אפורה אנחנו למדים על רצונו של סם לכתוב ספר היסטוריה, מה שמחזק את הסברה הרווחת כי בעצם הספרים (והסדרה) נכתבו ומסופרים על-ידי סם. חיזוק נוסף לסברה ניתן למצוא באמירה של סם למלומד כי אם יכתוב ספר היסטוריה הוא ייתן לו שם פואטי יותר מאשר "תולדות המלחמות לאחר מותו של המלך רוברט הראשון". מה יותר פואטי מ"שיר של אש ושל קרח"?

האם הוא המספר של "משחקי הכס"? (צילום: Helen Sloan, באדיבות yes)
האם הוא המספר של "משחקי הכס"? (צילום: Helen Sloan, באדיבות yes)

בחזרה במעלה מלך קיובורן מוביל את סרסיי להיכל בו מוחזקות עצמות הדרקונים, מקום אותו לא ראינו מאז שאריה הגיעה לשם בעונה הראשונה והאזינה בסתר לתחבולות של ואריז ואיליריו מופאטיס בנוגע לויסיריז טארגריאן, אגב, אותם תכנונים ומזימות שדאניריז מטיחה בוואריז בתחילת הפרק. בהיכל חושף קיובורן בפניי סרסיי את הנשק החדש שהוא פיתח כנגד הדרקונים. רובה-קשת ענקי שאת יעילותו הוא מדגים על גולגולתו עצומת הממדים של בלריאון האיום, דרקונו של אאיגון בעת כיבוש ווסטרוז. הקשת החדשה חודרת עמוק לגולגלתו של בלריאון וסרסיי נראית מרוצה. כוחו של רובה הקשת מול דרקון חי ונושם בעת מעופו לא ברור אבל ניתן לסמוך על סרסיי, שאוהבת ללכת בגדול, שטובי הנפחים במעלה מלך כבר מייצרים כמה וכמה כאלה.

בעולם של כבשים – היי דרקונית

בדרגונסטון מכנסת דאינריז מועצת מלחמה עמוסה בדמויות הנשיות הדומיננטיות יארה גרייג'וי, איליריה סאנד ואולנה טיירל בעוד שהגברים בחבורה נמצאים על תקן יועצים בלבד. בסצנה ניכרות הגישות השונות בנוגע לאתיקה ומוסר בעת מלחמה. בעוד דאינריז, בעצתו של טיריון, מתכננת איך צבאות טיירל ודורן יטילו מצור על מעלה מלך בעוד הבלתי טמאים יכבשו את צוק קאסטרלי, מעוזה של משפחת לאניסטר. בכך מקווה דאינריז לזכות באהדת העם ולא לעורר אנטגוניזם עם פלישה של צבאות זרים. לעומתה, נראה כי שותפותיה להוטות לכבוש את מעלה מלך במהירות בעזרת הדרקונים, יהיו ההשלכות אשר יהיו. אולנה טיירל, מלכת הקוצים, מוסיפה ואומרת לדאינריז ובשיחה פרטית שכל האצילים בווסטרוז הם כבשים ושעליה להיות דרקונית במקום כבשה נוספת.

בסצנה מרגשת לפני היציאה של תולע אפור לקרב, מגיעה מיסאנדיי לחדרו והמתח המיני שהורגש בין השניים בעונה הקודמת זוכה למימוש ואנו מגלים שגם במשחקי הכס יש 'סקס אחר'. האם הפרידה היפה שלהם היא סופית או שמא תולע אפור והבלתי טמאים יצליחו במשימתם לקעקע את בסיס הכוח של סרסיי?

זו לא את?

בעוד רוב הדמויות עסוקות בתכנון העתיד ורק באזכור של העבר, נתקלת אריה בעברה שלה. בדרכה למעלה מלך להרוג את סרסיי נתקלת אריה בפשטידה (הוט פאיי), הנער שהיה איתה במסע אל עבר החומה כשקראה לעצמה ארי והתחזתה לבן. פשטידה מספר לאריה על האבירה שחיפשה אותה, הלוא היא בריאן, ושואל אם מצאה אותה. לאחר מכן פשטידה מספר לאריה שג'ון סנואו כבש מחדש את ווינטרפל והרג את הבולטונים, לא לפני שהם מחליפים מתכונים על פשטידות. נראה שהגילוי החדש על הימצאותו של ג'ון בווינטרפל גורם לאריה לשנות את התכניות והיא מחליטה לרכב צפונה במקום דרומה. בסצנה שלאחר מכן מוצאת את עצמה אריה לבדה מוקפת בלהקת זאבים כשפתאום מגיחה זאבת בהלות גדולת ממדים המנהיגה את הלהקה. אריה מזהה את הזאבה כניימיריה, הזאבה שלה אותה גירשה בעונה הראשונה בדרך למעלה מלך לאחר שנשכה את ג'ופרי כדי לחסוך ממנה גזר דין מוות בו זכתה בסופו של דבר ליידי, הזאבה של סאנסה. נראה כי ניימיריה מזהה את אריה שאומרת לה שהיא בדרכה הביתה וקוראת לה להצטרף אליה. הזאבה מסרבת להצעה ולאיחוד המרגש, מסתובבת וחוזרת עם להקת הזאבים שלה אל הטבע. לבסוף ממלמלת אריה לעצמה "זו לא את", ולא ברור אם היא מתכוונת לזאבה או לעצמה לאחר כל השינויים והחוויות שעברה.

להמשיך בנקמה או לחזור הביתה? (צילום: Helen Sloan, באדיבות yes)
להמשיך בנקמה או לחזור הביתה? (צילום: Helen Sloan, באדיבות yes)

קרב ימי מהספרים

בסצנה הסוגרת את הפרק נראות יארה גרייג'וי ואיליריה סאנד מפלרטטות. בעוד אקט של חילופי תפקידים מגדריים איליריה שואלת את יארה אם יש לה "גבר בכל נמל" כשהן שטות דרומה לאסוף את צבא דורן. בעוד יארה ואיליריה מתנשקות הספינה מיטלטלת והצי של יורון גרייג'וי תוקף את ספינותיהם. בקרב ימי אפי הכולל ספינות מתנגחות, קרבות על הסיפון ומפרשים בוערים מצליח יורון להרוס את הצי של דאינריז, להרוג שתיים מנחשות החול ולשבות את אליריה סאנד ואת ביתה. יורון לופת את יארה ומתגרה בתיאון וקורא לו לבוא להילחם בו, תיאון שהצליח לחזור לעצמו ממסכת התעללות שעבר אצל ראמזי שב לרגע לדמותו של 'ריק' ובוחר לקפוץ למים ולברוח במקום להילחם. מאחר ואנו רואים את תיאון צף במים ומביט בספינה המתרחקת, ניתן לשער שעוד יהיה לו תפקיד בניסיון להשיב את אחותו, את איליריה סאנד וביתה ואולי גם לנקום ביורון ולהשיב את כבודו.

הבטחתם? תקיימו

הפרק השני עמד בסימן הבטחות כשכמעט בכל סצנה עמדה הבטחה שהבטיחה אחת הדמויות או הפרה. ואריז מבטיח לדאינריז להיות ישיר איתה ודאינריז מבטיחה לשרוף אותו אם יפר את הבטחתו, סרסיי רוצה שהאצילים יפרו את ההבטחה להם למשפחת טיירל ויקיימו את ההבטחה שלהם לכתר, ג'יימי מבטיח לרנדל טארלי להיות ריבון הדרום במקום משפחת טיירל, ג'ון מפר את המחויבות שלו לאצילי הצפון לתחושתם ומחליט להיפגש עם דאינריז על אף רצונם שיישאר בצפון, אריה מפרה את הבטחתה לנקום בסרסיי ובוחרת לחזור הביתה, במערות הקבורה ג'ון מבטיח לבייליש שיהרוג אותו עם ינסה לפגוע בסאנסה, סם מקיים את הבטחתו לג'אור מורמונט, ובעצם את שבועתו למשמר הלילה, ומנסה להציל את בנו על אף הסיכון הרב ובסוף הפרק יורון נראה כמקיים את הבטחתו לסרסיי להביא לה מתנה שהולמת מלכה: יארה ואיליריה שבויות והצי של דאינריז הרוס. מה יהיו ההשלכות, לא ברור. האם סרסיי תסכים להתחתן עם יורון כעת? מה יהיה בפגישה בין דאינריז וג'ון שלג ומה יקרה בין דבוס למליסנדרה לה הבטיח שיהרוג אותה אם יפגוש בה שוב בעתיד. מעל הכל, עומדת הנבואה על הנסיכ/ה שהובטח/ה, תפקיד שנראה כעת כי גם ג'ון וגם דאינריז מתמודדים עליו.

מחמאה לעורך

הפרק מאופיין בעריכת וידאו מהוקצעת ומדוייקת. מסצינת המין של מיסאנדיי ותולע אפור שנראה כאילו מיסאנדיי לופתת באקסטזה את קרש המיטה אנו עוברים בעצם למלומד באולדטאון המושיט ידו אל ספר ישן ומעמיס אותו על סם. דוגמא נוספת שכבר צויינה היא המעבר שכבר צויין מהשיחה בין ג'יימי ורנדל טארלי אל בנו סם, האיש הטוב יותר. רוצים עוד? שוב סם, כנראה דמות אהובה במיוחד על במאי הסדרה (על כך תעיד סצינת המונטאז' המופתית מהפרק הקודם), כשהוא מטפל הפעם בקשקשת האפורה של ג'ורה והמוגלה מתחתיה והופ! הסצינה מתחלפת לתבשיל מוקרם במסבאה בה פוגשת אריה את חברה משכבר הימים. יפה מאד. אהבנו.

דקת דומייה

באופן חריג הייתה לנו רק סצנה אחת עם מוות ובה נפרדנו, לצד אינספור לוחמי גרייג'וי עלומי שם, משתיים מתוך שלוש האחיות סאנד, בנותיו הממזריות של אוברין מארטל. האחיות שנתנו פייט יפה מול יורון גרייג'וי מוצאות בסוף את מותן מידיו.


לסיקורים אחרים: לקראת העונה ה-7 | פרק 1 | פרק 2 | פרק 3 | פרק 4 | פרק 5 | חידון "משחקי הכס" הגדול

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!