דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
איציק שמולי

ראיון / ח"כ שמולי: "חייבים ניו דיל בביטוח הסיעודי, זה יתמוטט לכולנו על הראש"

ללא ביטוח סיעודי ממלכתי צפוי אסון אומר הח"כ ממפלגת העבודה, ומתכנן מאבק פרלמנטרי חוצה מפלגות להשגת המטרה מרחיקת הלכת | "עברנו בצורה שיטתית בין כל חברי הכנסת, אני מאוד אופטימי ביחס ליכולת שלנו לעשות את זה".

ח"כ איציק שמולי(משמאל). מתכוון להוביל מאבק פרלמנטרי חוצה מפלגות לחקיקת חוק ביטוח סיעודי ממלכתי
ח"כ איציק שמולי(משמאל). מתכוון להוביל מאבק פרלמנטרי חוצה מפלגות לחקיקת חוק ביטוח סיעודי ממלכתי
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

החברה הישראלית, כמו חברות אחרות במערב, נמצאת בליבה של מהפכה דמוגרפית אטית אך יסודית שעם הזמן רק תגבר: הזדקנות האוכלוסייה. על פי נתוני הלמ"ס בשנת 2040 יהיו כמעט 2 מיליון זקנים בישראל, ובשנת 2065 יהיו 3 מיליון, שיהוו 15.3% מכלל האוכלוסייה.

שמולי: "בנתונים מקרו כלכליים אנחנו אלופי העולם ובנתונים החברתיים אנחנו במקום כל כך גרוע והמצב של הקשישים זה חלק מזה. הכלכלה מנצחת אבל העובדה היא שמעט אנשים שותפים להצלחה"

קצב הזדקנות האוכלוסייה בישראל הוא המהיר ביותר מבין מדינות המערב. על רקע ההזנחה המתמשכת של המדינה את מערכת הרווחה שהייתה אמורה לאפשר הזדקנות בכבוד, יתכן שאנו עומדים בפני משבר של ממש. ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) מוטרד מאד מהמציאות לקראתה אנו הולכים.

"כשמסתכלים על תמונת המצב החברתית של הקשישים", אומר שמולי בראיון ל'דבר ראשון', "המצב הוא עגום. יש משהו נורא כואב בעובדה שמדובר בדור המייסדים של מדינת ישראל. אחרי שהם תרמו ונתנו מעצמם כל כך הרבה המדינה בעצם מפקירה אותם. פשוט זורקת אותם במקום לספק להם את המשענת הסוציאלית הנדרשת כדי להבטיח להם חיים בכבוד ורווחה".

לדבריו של שמולי, האתגר המרכזי הראשון ביחס למצב הזקנים הוא הבטחת רווחתם, כשעל פי הנתונים 23% מהם חיים מתחת לקו העוני ו-28% נוספים בסיכון לעוני. "זה כמובן תוצר ישיר של הקצבאות הנמוכות שמקבלים היום קשישים מהביטוח הלאומי", מסביר שמולי.

"קצבאות הזקנה הן באזור ה-1,530 שקלים ליחיד, ועם תוספת ותק מגיע לאזור ה-2,000 שקלים, זה כמובן לא משהו שאפשר להגיע אתו לחיים בכבוד". את התוצאה הישירה של מצב זה זה הוא מתאר דרך נתונים מדאיגים ביותר, לפיהם 41% מהקשישים שצריכים טיפול שיניים מוותרים עליו בגלל כסף, כ-14% מוותרים על מזון, ושיעור דומה מוותרים על ביקור אצל הרופא. "זה מצב שאנחנו חייבים לשפר באופן מידי. הדרך לעשות את זה היא דרך העלאת הקצבאות".

לשיטתו של שמולי יש להעלות את הקצבאות לרמת שכר מינימום ולהצמיד אותן לשכר הממוצע כדי למנוע את השחיקה העתידית שלהם. "זה מאבק שאני מוביל בכנסת, וראיתי גם שיו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, יצא בקריאה תקיפה להעלות את הקצבאות".

אם נתייחס רגע למאבק הנכים הקשה והמייאש, האם הדרישה להעלות את הקצבאות נראית לך בכלל אפשרית היום?

"אני דווקא חושב שהנכים זה דוגמה טובה. זה נכון שהייתה צריכה להתקבל החלטה בצורה יותר מהירה וחלקה, ודאי בתקופה שבה יש עודפים בקופה, אבל כשאני מסתכל על התמונה המלאה בסופו של דבר הולכים להעלות את קצבאות הנכות במדינת ישראל. עד לפני שנה היינו חושבים שזה חלום שלא יכול להתגשם, והנה אחרי מאבק נחוש של ארגוני הנכים ושיתוף פעולה פרלמנטרי חוצה מפלגות בכנסת זה קורה".

"אני חושב שגם אנחנו", אומר שמולי, "מי שנאבקים על זכויות הקשישים בישראל צריכים להסתכל עליה ובעצם לעשות את אותו הדבר. לצאת במאבק נחוש על הזכות של הקשישים להתקיים בכבוד".

איציק שמולי במחאה החברתית בקיץ 2011 כיו"ר התאחדות הסטודנטים. למאבק על זכויות הזקנים הגיע הח"כ הצעיר בעקבות המקרה האישי של סבתו, סעידה ז"ל (צילום: גורג' נובומינסקי/ פלאש 90).
איציק שמולי במחאה החברתית בקיץ 2011 כיו"ר התאחדות הסטודנטים. למאבק על זכויות הזקנים הגיע הח"כ הצעיר בעקבות המקרה האישי של סבתו, סעידה ז"ל (צילום: גורג' נובומינסקי/ פלאש 90).

קשה לדמיין קשישים יוצאים לרחובות וחוסמים כבישים, איך מעלים את הדבר הזה לסדר היום?

"אני חושב שגם בתוך הקשישים יש קבוצות מאורגנות, בעיקר בתוך ההסתדרות. לכן לאמירה של יו"ר ההסתדרות ולהחלטה לצאת על זה למאבק יש חשיבות מרחיקת לכת. מעבר לזה אני חושב שהרבה מהמאבק הזה הוא עלינו האנשים הצעירים במדינה, בכנסת, בתקשורת, באוניברסיטאות, לקום ולהיאבק את המלחמה של הקשישים שלא תמיד יכולים לצאת מהבית להילחם על מה שמגיע להם בגלל המצב הפיזי שלהם".

אני מתכוון להיות שם בחזית המאבק לא רק בכנסת אלא גם ברחוב. ואני כן מאמין שיש לנו יכולת לקיים את המאבק הזה. אני מתבייש שהגענו למצב הזה שמבקשים מהקשישים לצאת לרחוב להיאבק על מה שאמור להיות מובן מאליו אבל כנראה שזה יהיה משהו שהוא בלתי נמנע שהם יצטרכו לצאת איתנו למאבק. אני יודע שזה מסוג המאבקים שהציבור הרחב יזדהה אתו ואני מקווה שנפעיל מספיק לחץ על הממשלה כדי לשנות את המצב הנוכחי מעיקרו".

שמולי: "בסביבות חודש נובמבר מיד אחרי החגים יהיה פיצוץ גדול על הביטוח הסיעודי כי הבלוף הזה שאין פתרון יתגלה. בבת אחת הולכים לעצור את הביטוחים הקולקטיביים של מיליון איש"

שר הרווחה בעצמו אמר שהוא מתכוון להעלות את קצבת הזקנה.

"אנחנו מתכוונים לאתגר את הממשלה בדבר הזה עם חקיקה פרטית. יש בישראל את שיעורי העוני הכי גבוהים במערב ושיעורי אי השוויון במקום השני במערב. תמונת המצב הזאת לא יכולה להישאר היא חייבת להשתנות. בנתונים מקרו כלכליים אנחנו אלופי העולם ובנתונים החברתיים אנחנו במקום כל כך גרוע והמצב של הקשישים זה חלק מזה. הכלכלה מנצחת אבל העובדה היא שמעט אנשים שותפים להצלחה".

"ברגע האמת כולם הפקירו אותה"

התמקדותו של חבר הכנסת הצעיר, 37 בסה"כ, בנושא הקשישים עשויה להפתיע. שמולי הגיע לכנסת ישירות כמעט מתפקיד יו"ר התאחדות הסטודנטים, וכאחד ממובילי המחאה החברתית בקיץ 2011. ואכן, שמולי מודה שכאשר נכנס לפוליטיקה ראה עצמו עוסק בנושאים אחרים. מה שהניע אותו לעסוק במצבם של הקשישים היה המקרה הפרטי של סבתא שלו, סעידה ז"ל.

"אין גוף אחד במדינה הזאת, ביטוח לאומי, קופת חולים, חברות הביטוח שלא התעלל בה, למרות שהיא עשתה הכל בסדר. היא חסכה לפנסיה את המעט שהיה לה, קנתה ביטוחים בקופות חולים כדי לא ליפול לנטל על המשפחה, ובסוף, ברגע האמת, כולם הפקירו אותה. וזה משהו שעורר בי הרבה מאוד מוטיבציה לצאת לתיקון גדול. לה זה כבר לא יעזור אבל לקשישים שבאים אחריה זה כן".

שמולי נחשף באמצעות סבתו להיבטים הרגשיים של המצוקה הכלכלית, לחוסר האונים. "אנשים קשישים נאלצים להיאבק על משהו שמגיע להם אבל אין להם כוח להילחם. פעם זה מול קופת חולים, פעם אחרת מול חברת ביטוח, ופעם אחרת מול העובדה שהקצבאות שלהם נמוכות, פעם נוספת מול האלימות כלפיהם. ואני, במקום שבו אני מזהה חסר ישע שלא יכול להתגונן מול מה שעומד מולו, בשבילו אני בפוליטיקה".

אחד המוקדים של המאבק ששמולי מוביל, ומתכנן להעצים, הוא בתחום הביטוח הסיעודי. בשנת 2011 בוטלו הביטוחים הקבוצתיים מה שגרם למאות אלפי מבוטחים בגילאים מתקדמים להישאר ללא כיסוי סיעודי. שמולי הוביל, בשיתוף פעולה הדוק עם ההסתדרות, את המאמצים להאריך את הביטוחים הקבוצתיים – הישג משמעותי שיעמוד למבחן בקרוב, כאשר מועד ההארכה יפוג בסוף 2017.

"בתחום הסיעודי העוולות הן לא נגמרות", אומר שמולי באנחה. "איפה שאתה זורק אבן אתה פוגע בעוולה. בנושא הביטוח הסיעודי הקבוצתי, אנחנו נמצאים בפרשת דרכים".

כדי להסביר את המשמעות של צומת הדרכים הולך שמולי אחורה. "הביטוח הסיעודי הקבוצתי, לטעמי, זו אחת ההונאות אם לא ההונאה הגדולה ביותר שהייתה במדינת ישראל. 1.2 מיליון איש נפלו קרבן להונאה שיטתית בחסות המדינה. קנו ביטוחים שקראו להם ביטוחים סיעודיים. האנשים היו בטוחים שהם מבטחים את עצמם בפני מצבי סיכון בזקנה המאוחרת אבל בפועל מה שהיה להם ביד זה ביטוחי זבל שלא שווים שום דבר. למעשה מכרו להם אויר".

"חברות הביטוח עשו פה הון עתק על גבם של המבוטחים והשותף לפשע הזה היה המפקח על הביטוח לדורותיו שפעם אחת אפשר את המכירה של הפוליסות האלה בצורה כל כך מטעה ופעם שנייה כשהתגלה המשבר במקום לעמוד לצד המובטחים, הוא המשיך לגבות את חברות הביטוח וממשיך עד היום" אומר שמולי בנחרצות.

על פי הנתונים שבידי שמולי, מאז 2011 נפלטו 300 אלף מבוטחים מהפוליסות והקצב רק מתגבר. "בזכות הרבה מאוד לחץ של יו"ר ההסתדרות ניסנקורן ברור לכל הנוגעים בדבר שחייב להימצא פתרון של קבע. לא נאפשר שחידוש הפוליסה ייעשה תוך פגיעה משמעותית בזכויות המבוטחים, תוך כדי שמייקרים להם את הפוליסה".

ח"כ איציק שמולי." ב-2030 צפויים להיות בישראל 350 אלף איש שזקוקים לסיעוד, זה מספר אסטרונומי"
ח"כ איציק שמולי." ב-2030 צפויים להיות בישראל 350 אלף איש שזקוקים לסיעוד, זה מספר אסטרונומי"

מה המצב עכשיו מבחינת הביטוחים הקבוצתיים?

"המפקחת על הביטוח, דורית סלינגר, יצאה לפני כמה חודשים באמירה בומבסטית שנמצא פתרון למבוטחי הביטוח הקבוצתי. המודל שהיא בנתה הוא מודל טוב שבגדול מציע פתרון סביר למבוטחים, אבל מה הבעיה? שכחו לציין פרט אחד, שהמפקחת על הביטוח לא מתכוונת לחייב את חברות הביטוח לקחת חלק במהלך הזה. אני מפרגן לה, זה מודל טוב אבל חברות הביטוח לא רוצות לקחת אותו אז אין פתרון באמת. אני חושב שאם במצב הנוכחי לא יהיה שינוי של המדיניות הזאת אנחנו נהיה חייבים לצאת למאבק".

שמולי רואה את ההסתדרות כשותפה המרכזית למאבק בנושא זכויות הזקנים בכלל, ונפגעי הביטוח הסיעודי הקבוצתי בפרט. "יו"ר ההסתדרות", הוא מזכיר, "התבטא לא מעט פעמים בנושא זה. הוא לא ייתן לדבר הזה לעבור".

"בסביבות חודש נובמבר", מפרט שמולי את לוחות הזמנים, "מיד אחרי החגים יהיה פיצוץ גדול על העניין הזה כי הבלוף הזה שאין פתרון יתגלה. בבת אחת הולכים לעצור את הביטוחים הקולקטיביים של כל המיליון איש. עד היום זה היה טיפין טיפין, בבת אחת יעצרו את כולם ויום אחרי זה יגלו שאין פתרון כי אף חברת ביטוח לא מוכנה לקלוט את האנשים האלה".

שמולי: "שכחו לציין פרט אחד, שהמפקחת על הביטוח לא מתכוונת לחייב את חברות הביטוח לקחת חלק בפתרון למבוטחי הביטוח הקבוצתי. מודל טוב אבל חברות הביטוח לא רוצות לקחת אותו אז אין פתרון באמת"

האם יש סיכוי לביטוח סיעודי ממלכתי?

בעוד המאבק על הביטוח הסיעודי הקבוצתי הוא בבחינת "כיבוי שריפה" ו"עזרה ראשונה" לנפגעים, שמולי מציב פתרון תשתיתי וחיוני שמטרתו ביעור חלק מהרעות החולות הקשורות בהזדקנות בישראל: ביטוח סיעודי ממלכתי, שיחול על כל אזרחי ואזרחיות המדינה. כביכול מדובר במטרה קלה, כיוון ששר הבריאות, יעקב ליצמן (יהדות התורה), התחייב לקדם מטרה זו ואף טרח לעגנה בהסכם הקואליציוני של יהדות התורה. אך שנתיים להקמת הממשלה ולא נראה שליצמן פועל בכיוון זה.

"אני חושב שבסוף, בעולם הסיעוד, אין פתרון זולת ביטוח סיעודי ממלכתי. זה הפתרון המרכזי שצריך להיות בעולם הסיעודי. אנחנו חיים במציאות שהישראלים יודעים שברגע האמת, אם הם נקלעים למצב סיעודי הם לא מקבלים שום דבר מהמדינה, בגלל כל מיני פרקטיקות מדירות כמו מבחני סיעוד ומבחני הכנסה שעושה המדינה. וגם אם הם יקבלו זה ברור שזה לא יספיק".

"כיום גמלת סיעוד בביטוח לאומי זה בין 9.75 ל-22 שעות בשבוע", מסביר שמולי, "אבל בשבוע יש 168 שעות. זה אומר שגם אם אתה מקבל משהו עיקר הנטל זה עליך ועל המשפחה שלך, ולכן זו הסיבה שישראלים רצים לקנות ביטוחי סיעוד כמו מטורפים בקופות חולים וחברות ביטוח. אנחנו חייבים לשנות את המשוואה".

"חייבים לצאת ל'ניו דיל' בתחום הסיעוד שבצד אחד של המשוואה מעלים את מס הבריאות ב-0.75% ובצד השני של המשוואה מגדילים מאוד את מעגל הזכאים ולכל זכאי מגדילים מאוד את מה שהמדינה נותנת".

שמולי חושף בראיון עמו את העובדה שהוא פועל להנעת מהלך פרלמנטרי משמעותי בנושא זה. "אנחנו בחודשים האחרונים עוברים בצורה שיטתית בין כל חברי הכנסת כדי לרתום אותם לטובת המהלך ואני מאוד אופטימי ביחס ליכולת שלנו לעשות את זה".

"צריך להבין שעד שנת 2030 יהיו פה 350 אלף קשישים סיעודיים" אומר שמולי, "זה מספר אסטרונומי. אם החברה הישראלית לא תדע להיערך למהפכה הדמוגרפית שהולכת להתחולל בתוכה כל הנושא הסיעודי הולך להתמוטט לכולנו על הראש. לכן ההצעה לחקיקת חוק ביטוח סיעודי ממלכתי היא האבן הראשה, מכאן הכל יוצא. ברגע שזה יקרה גם יפחתו הבעיות בתחום הביטוח הפרטי וקופות החולים. אם יש מהלך מרכזי אחד שאני הולך להיאבק עליו בשנים הקרובות זה המהלך לחקיקת חוק ביטוח סיעודי ממלכתי".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!