דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ירדן

מדיני ביטחוני / אנשי שגרירות ישראל בירדן, והמאבטח ביניהם, חזרו לשטח ישראל

לאחר יממה של מאמצים דיפלומטים, סוכם עם ירדן על חזרתו של הסגל הדיפלומטי לישראל | מלשכת רה"מ נמסר כי חזרתם לא הותנתה בהורדת גלאי המתכות בהר הבית, אך אמש במקביל הוצאה הודעה על הסרתם

כוחות הביטחון הירדנים מחוץ לשגרירות ישראל בעמאן (צילום: AP Photo/Omar Akour).
כוחות הביטחון הירדנים מחוץ לשגרירות ישראל בעמאן (צילום: AP Photo/Omar Akour).
שי ניר

לאחר מאמצים דיפלומטים נמרצים, אנשי שגרירות ישראל בירדן, לרבות איש האבטחה אשר נפצע אמש בפיגוע הדקירה בעמאן, בראשות השגרירה עינת שלאין חזרו לישראל דרך מעבר אלנבי אתמול (שני) בשעות הלילה. לפי שעה לא ברור מתי יוחזר הסגל הדיפלומטי הישראלי לעמאן. מלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר כי שובם של השליחים התאפשר הודות לשיתוף פעולה הדוק שהתקיים ביממה האחרונה בין ישראל לבין ירדן, וכי נתניהו שוחח טלפונית עם השגרירה ואיש האבטחה זמן קצר לאחר מעבר הגבול לישראל ודרש בשלומם וברך אותם, והם הודו לו חזרה על המאמצים להשבתם הביתה.

מוקדם יותר נמסר כי ראש השב״כ נדב ארגמן ביקר בירדן על רקע המשבר הביטחוני והדיפלומטי בירדן ועל רקע משבר הר הבית. מלשכת רה״מ נמסר כי המגעים בין ישראל לבין ירדן התנהלו ביממה האחרונה, באווירה של שיתוף פעולה והוסיפו כי בניגוד לדיווחים שונים, לא הייתה דרישה ירדנית לכרוך את שובו של המאבטח בהסרת המגנומטרים בהר הבית.

גם סוכנות הידיעות הירדנית הרשמית יצאה בהודעה כי המלך עבדאללה השני שוחח טלפונית עם נתניהו בשעות הערב וכי הם דנו במשבר במסגד אלאקצא. בשיחה עבדאללה הדגיש כי יש למצוא פתרון מיידי ולהסיר את הסיבות שהביאו לפרוץ המשבר בהר הבית, פתרון שיחזיר את המצב לקדמותו לפני פרוץ המשבר ופתיחת מסגד אלאקצא לחלוטין באופן מלא. עוד הדגיש המלך כי יש להסכים על צעדים שיביאו למניעת פרוץ הסלמה דומה בעתיד.

מקרה השגרירות הירדני מלמד עד כמה עבודת השליחים במדינות ערב מאוד רגישה והסיכון הביטחוני גבוהה. גם במצרים שגריר ישראל עובד מירושלים ולא מוצב פיזית, דרך קבע במדינה. בחודש פברואר האחרון פורסם בעיתון הטלגרף הבריטי, מפי בכיר ישראלי, כי ישראל החזירה את שגריר ישראל ממצרים מסיבות ביטחוניות חודשיים לפני שהתפרסמה הידיעה. משרד החוץ סרב להתייחס לפרסום. תקרית ביטחונית חמורה נוספת בה נשקף חשש ממשי ל-6 מאבטחי שגרירות ישראל במצרים זכורה משנת 2011. שגרירות ישראל במצרים הייתה תחת התקפה של אלפי מפגינים מצריים, שהצליחו לחדור לבניין השגרירות, לבזוז ולהרוס אותה, בעוד 6 אנשי ביטחון נצורים בתוך חדר ביטחון, כשקיים חשש ממשי לחייהם. לבסוף, לאחר התערבות ישירה, מידית ותקיפה של נשיא ארה"ב לשעבר, ברק אובמה, הגיעה יחידה מיוחדת מצרית לחלץ את הנצורים.

אתמול לאורך היום, עסק ראש הממשלה בנימין נתניהו ישירות במאמצים להשיב את המשלחת הדיפלוטית לשטח ישראל. במהלך היום אתמול אמר "שוחחתי הלילה פעמיים עם שגרירת ישראל בירדן, עינת שלאין ועם איש האבטחה", אמר נתניהו, "התרשמתי שהיא מנהלת את הדברים שם היטב, הבטחתי לאיש האבטחה שאנחנו נדאג להחזיר אותו לארץ, אנחנו כבר מנוסים בזה". רה"מ הוסיף כי "אנחנו מנהלים את המגעים גם בנתיבים אחרים ומגוונים במטרה אחת- לסיים את האירוע, להביא את האנשים שלנו לארץ. ואנחנו עושים זאת בנחישות ובאחריות. כך אנו נוהגים גם ביחס לדרך הנכונה להבטיח ביטחון ושקט בהר הבית, בעיר העתיקה ובירושלים כולה".

באירוע בטחוני חמור שארע בראשון בבירת ירדן, עמאן, ניסה צעיר ירדני לדקור את סגן קצין הביטחון של השגרירות הישראלית ופצע אותו קל מאוד. בתגובה פתח הישראלי באש ממנה נהרג הצעיר הירדני ואדם נוסף ששהה במקום.

המפגע הגיע לדירת המאבטחים, המצויה במתחם המאובטח של שגרירות ישראל, כספק שירות. כאשר נפתחה בפניו הדלת ניסה לדקור את המאבטח שעמד קרוב אליו באמצעות מברג. המאבטח שלף אקדח, ירה ופצע אותו. עפ"י מקור ירדני המחבל מת מאוחר יותר מפצעיו. באירוע נהרג גם אדם נוסף, ככל הנראה בעל הבית. בתגובה לאירוע ועל רקע המתיחות הגדולה ברחוב הערבי בירדן על רקע במהומות בעיר העתיקה ומזרח ירושלים, הוחלט לרכז את כל סגל שירות החוץ בשגרירות לקראת פינוי חזרה לארץ, אך השלטונות הירדנים רצו לחקור את המאבטח הישראלי ומנעו את יציאתם.

ממשרד החוץ נמסר כי לפי אמנת וינה איש האבטחה חסין מחקירה וממעצר. האמנה, שנחתמה ב-1964, מגדירה כללים מחייבים לפעולתן של משלחות דיפלומטיות בעולם, כגון מינוי שגרירים, חובת המדינה המארחת להגן על הסגל הדיפלומטי הזר בתחומה ואיסור על חיפושים משטרתיים במבנים בהם הוא פועל. במדינה נקבע כי שליחים דיפלומטיים חסינים מכל האשמה פלילית במדינה המקבלת, וכן חסינים מתביעה אזרחית ומינהלית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!