דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
23.7°תל אביב
  • 25.3°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.9°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הר הבית

הר הבית / יומן מדיני: הדרך לקבלת ההחלטה בקבינט

תמונת המצב בצהרי היום אתמול (ב'): אנשי השגרירות בירדן נצורים במבנה, פיגוע דקירה בפתח תקווה, וישראל גבוה על עץ המגנומטר | מאמצים דיפלומטיים ומגעים מאחורי הקלעים בהובלת ראש שב"כ נדב ארגמן שהגיע לירדן הביאו להסכמות

בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90
בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90
שי ניר

הקבינט המדיני בטחוני התכנס בשעות אחה"צ אתמול (שני). תמונת המצב שקיבלה את פני השרים הייתה רחוקה מלהיות מלבבת. הסלמה אפשרית בטרור, אנשי סגל דיפלומטי נצורים בירדן, הצורך לשמור על הביטחון של ישראלים בהר הבית ובעיר העתיקה, לחץ דיפלומטי והמון חישוקים של פוליטיקאים שהפכו את סוגיית המגנומטרים לשאלה של ריבונות כביכול.

בשעות הצהריים נדקר אזרח ערבי-ישראלי אשר נפצע באורח בינוני בידי שוהה בלתי-חוקי מקלקיליה בפתח-תקווה, בפיגוע טרור שנעשה "למען אל-אקצא", לדברי המפגע שנתפס חי. בירדן היו כל אנשי הסגל הדיפלומטי נצורים בתוך מבנה השגרירות. ירדן התעקשה לחקור את איש האבטחה הישראלי אשר במהלך של הגנה עצמית ירה בצעיר פלשתיני-ירדני שדקר אותו, וככל הנראה הרג בשוגג אזרחי ירדני נוסף שהיה בסמוך. ראש שב"כ, נדב ארגמן, נשלח לירדן על מנת לפתור את המצב בהסכמות מול הירדנים.

ברקע של הדברים עמדו פיגועים נוראיים. שלושת בני משפחת סולומון, יוסף, חיה ואלעד, (זכרם לברכה) אשר נרצחו בפיגוע טרור מחריד בביתם בנווה צוף נקברו במודיעין בצהרי יום ראשון. שבוע קודם לכן התבצע הפיגוע שהחל את המשבר הנוכחי – הירי של שלושת תושבי אום אל-פאחם בשוטרים האיל סתאוי וכמיל שנאן (זכרם לברכה) בסמוך להר הבית.

נשיא ארצות הברית שלח לישראל את שליחו ג'ייסון גרינבלט והורה ליועצו המיוחד, וחתנו, ג'ארד קושנר לסייע לירדן ולישראל להגיע להסכמות. ראש שב"כ, כאמור, הגיע לירדן על מנת לנסות ולפתור את המשבר הדיפלומטי.

אך על אף המאמצים הדיפלומטיים הללו נראה היה במהלך מרבית שעות היממה אמש כי הצדדים מתקשים להגיע להבנות והמשבר עלול להמשך. ואף כאשר הנוסחה לפתרון כבר נוצרה – השבתם של אנשי הסגל הדיפלומטי הישראלי מירדן בתמורה להסרת המגנומטרים מהר הבית עדיין נותר קרב של גרסאות וכבוד לאומי לנהל.

מהדורת החדשות של ערוץ 2 בשעה 20:00 נפתחה בידיעה כי ירדן דורשת הסרת המגנומטרים וכי זהו התנאי שלה להשבת אנשי הסגל הדיפלומטי מבלי להתעקש על חקירת המאבטח הישראלי. לשכת ראש הממשלה הוציאה הבהרה שאישרה כי ראש שב"כ ארגמן אכן נמצא בירדן, אך הכחישה את הקשר בין הסרה אפשרית של המגנומטרים לדרישת הירדנים.

זמן קצר לאחר מכן, פרסמה ירדן הודעה  בה הבהירה  כי אכן דרשה את הסרת המגנומטרים, אם כי נוסח ההודעה נזהר אף הוא מלקשור את המשבר בשגרירות לנושא. "המלך עבדאללה השני" נכתב בהודעת סוכנות הידיעות הרשמית של המדינה, "שוחח הערב בטלפון עם ראש ממשלת ישראל נתניהו. המלך הדגיש כי יש למצוא פתרון מיידי ויש להסיר את הסיבות שהביאו לפרוץ המשבר בהר הבית, פתרון שיחזיר את המצב לקדמותו לפני פרוץ המשבר ופתיחת מסגד אל-אקצה  לחלוטין באופן מלא. עוד הדגיש המלך כי יש להסכים על צעדים שיביאו למניעת פרוץ הסלמה דומה בעתיד".

בשעות הערב, כאמור, כבר נראה היה שהמאמצים מתכנסים לכדי פיתרון. על פי רשת ב' התקיימו מגעים במהלך אתמול בין המשטרה והווקף המוסלמי להחלפת המגנומטרים במצלמות מיוחדות לזיהוי נשק ואנשים חשודים. התברר כי הווקף מסרב לכל שינוי טכנולוגי במערך האבטחה של הר הבית.

גם בתוך המערכת הפוליטית הישראלית נשמעו עמדות לוחמניות כנגד הסרת המגנומטרים. ״רפיון או ויתורים, הביאו בעבר ומביאים גם היום, רק להחלשת "קיר הברזל", בו תלוי קיומנו הלאומי״ אמר יו"ר הכנסת, ח"כ יואל (יולי) אדלשטיין  בישיבה מיוחדת לציון יום ז׳בוטינסקי והוסיף על רקע משבר הר הבית, "בימים האחרונים כולנו רואים, כי גם המאבק על הריבונות הישראלית בירושלים – עוד לא תם."

מנגד הותקף נתניהו במהלך היום על אופן קבלת ההחלטות שלו. יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, אמר "נתניהו לא מנהל את המדינה באופן ענייני, לא מקשיב לשירות הבטחון הכללי ולגורמי בטחון אחרים ולכן יותר ויותר ישראלים כבר לא סומכים עליו." והוסיף, "לצערי, אנחנו רואים החלטות נמהרות שלא לוקחות בחשבון שיקולים אסטרטגים ואת הצרכים של שותפים שלנו במזרח התיכון."

בסופו של יום של הערכות ביטחון, דיפלומטיה והרבה פוליטיקה התקבלה ההחלטה בקבינט. על פי ההודעה ועל פי המידע שנמסר עוד לפני ישיבת הקבינט, ההחלטה התקבלה פה אחד – כלומר נראה שגם הגורמים שהציגו עמדות ניציות כמו בנט, כץ ואלקין הסכימו להסרת המגנומטרים. האם ההחלטה והאופן שהתקבלה יביאו לכיבוי ההתלקחות הנוכחית בגל הטרור, והאם יובטח ביטחון המבקרים והמתפללים בהר הבית, על כך תשיב המציאות בימים הקרובים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!