דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

המערכת הפוליטית / בימין גינו את הסרת המגנומטרים, בשמאל גינו את הצבתם מלכתחילה

תגובות מכל קצוות הקשת הפוליטית להחלטת הקבינט אמש (ב') בעניין אמצעי האבטחה בהר הבית | בבית היהודי כינו אותה "התקפלות בפני הטרור", במחנה הציוני אמרו "כי מדובר בהחלטה נבונה שהתקבלה " באיחור כבד ותוך מחיר כבד"

מתחם הר הבית והעיר העתיקה (צילום: יונתן זינדל \ פלאש90)
מתחם הר הבית והעיר העתיקה (צילום: יונתן זינדל \ פלאש90)
שי ניר

החלטת הקבינט אמש (שני), להסיר את גלאי המתכות ומצלמות האבטחה שהוצבו במתחם הר הבית, ולהחליפם בבידוק ביטחוני המבוסס על "טכנולוגיות מתקדמות", גררה תגובות מכל חלקי המערכת הפוליטית.  שלא במפתיע, בימין גינו את ההחלטה כ"התקפלות וכניעה לטרור" ואילו בשמאל בירכו על ההחלטה אך ביקרו ההתנהלות שקדמה לה.

"הורידו אותנו על ארבע" אמרה יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם רפאלי, "החלטת הקבינט קשה וכולנו עוד נצטער עליה". על ההסכמות אליהן הגיע ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם מלך ירדן עבדאללה השני, ברקע המשבר הביטחוני החמור של בין המדינות, אמרה מועלם כי "הממלכה הירדנית, שזקוקה לישראל הרבה מעבר למה שאנו זקוקים לה, הורידה אותנו על ארבע. הפלסטינים, ובהם התנועה האיסלמית,  הוכיחו לעצמם שניתן להגיע להישגים באמצעות התפרעויות וטרור. מעל הכל יש כאן הכרזה שאנחנו לא הריבון בהר הבית – המקום שבגללו הוקמה המדינה היהודית דווקא כאן ולא באוגנדה". חברת הכנסת בירכה את חברי הקבינט שהתנגדו להחלטה, ואמרה כי "שרי הבית היהודי בקבינט, יחד עם השר אלקין, הבינו בדיוק את המשמעויות והתנגדו להסרת המגנומטרים, ולצערנו היו בדעת מיעוט".

חברי הכנסת סמוטריץ' ומועלם (הבית היהודי) בשיחה עם תושבים בעמונה
חברי הכנסת סמוטריץ' ומועלם (הבית היהודי) בשיחה עם תושבים בעמונה

חבר סיעתה, ח"כ בצלאל סמוטריץ, תקף גם הוא את ההחלטה. "הורדת המגנומטרים היא התקפלות וכניעה לטרור. ההנהגה התקפלה וסיפקה ניצחון לטרור ולאלימות" טען, "המסר לרחוב הערבי ולמחבלים ברור: הטרור משתלם. החלטות שמתקבלות מתוך הסתכלות קצרת טווח מעודדות פיגועים רצחניים בעתיד ואנו נשלם חלילה בדם רב על החולשה שהפגינה ההנהגה היום". בהקשר זה, יש להזכיר כי ההחלטה להציב את גלאי המתכות התקבלה ללא התייעצות עם ראשי מערכת הביטחון, ולא לקחה בחשבון את ההשלכות האפשריות של צעד זה על השטח. סמוטריץ' בערך גם הוא את השרים שהתנגדו להחלטה, ואמר כי הוא "שמח על גילוי המנהיגות של השרים בנט, שקד, ואלקין, שעל פי הפרסומים העדיפו את האינטרס הביטחוני על פני הפופוליזם והצביעו נגד מהלך הכניעה".

שר הביטחון לשעבר, ח"כ עמיר פרץ (המחנה הציוני) אמר, בתגובה להחלטה, כי "מדובר בראש ממשלה שמתנהל כמו פיקח שיוצא מבור שחכם לא היה ניכנס אליו, בקבינט שמתנהל תוך פזילה למדד הלייקים של חבריו בפייסבוק, ממשלה של תחילת מחשבה במעשה תחילה".

עמיר פרץ (צילום: תומר נויברג / פלאש 90)
עמיר פרץ (צילום: תומר נויברג / פלאש 90)

"ההחלטה להישמע לגורמי הביטחון המקצועיים ולהסיר את המגנומטרים והמצלמות מהר הבית היא נכונה" הוסיף, "אך היא מתקבלת באיחור כבד ותוך מחיר כבד ששילמו אזרחי ישראל". לטענתו, אירועי השבוע האחרון התאפשרו בשל הקיפאון מדיני. "זה יכול היה להיות גם אחרת" אמר, "ממשלה בהובלת מפלגת העבודה הייתה דואגת לביטחון תוך כדי קיום שיחות שלום ותיאום שוטף עם הצד השני, כך שהמשבר הקשה של הימים האחרונים מלכתחילה לא היה קורה. המסר שהיה עובר הוא שרק בהידברות ותיאום הדדי עם ישראל יש אפשרות להישגים".

ח"כ ד"ר נחמן שי (המחנה הציוני), אמר הבוקר כי הסרת גלאי המתכות היא "מעשה נבון ומחויב המציאות. גם אם נעשה באיחור, עדיף הדבר על פני המשך האלימות וההידרדרות הבלתי נמנעת". שי הוסיף כי "מוטב שהממשלה תלמד היטב את הטעויות שעשתה כי השטח לוהט ועלול להתלקח שוב".

חבר סיעתם, האלוף (במיל') איל בן ראובן, אמר כי "ירדן הייתה ונשארה אינטרס עליון בביטחון הלאומי של מדינת ישראל. אני מברך את ראש הממשלה על הטיפול המהיר להחזרת אנשי השגרירות לארץ. אני שמח על החלטה נכונה להסרת המגנומטרים, שללא ספק מצביעה על צורך בשיקול דעת עמוק ובחשיבה אסטרטגית בתהליכי קבלת החלטות, גם תחת לחץ".

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, ביקרה את הממשלה על עצם ההחלטה להציב את גלאי המתכות, אותה כינתה "החלטה פוליטית, שהתקבלה כשהצל של בנט איים על נתניהו". על ההחלטה אמש אמרה כי מדובר ב"החלטה ביטחונית, נתמכת על עמדת צה"ל והשב"כ, לפיה התועלת הביטחונית בהם אינה שווה את הסיכון ואת ההתדרדרות שבהצבתם". אילו יישום ההחלטה, תיארה כ"החלטה מדינית שהגיעה בעקבות דרישת המלך עבדאללה, והחזרת אנשי השגרירות לישראל".

"נתניהו טיפל במשבר הר הבית כמו טוקבקיסט שנבהל מעצמו, אבל לזכותו יאמר שאחרי גלגולי האחריות למשטרה, היה מוכן לשלם את המחיר על ההחלטה הנכונה" הוסיפה, "לעומתו, השר בנט, שתהה השבוע אם אנחנו אשמים גם בפרעות תרפ"ט, במלחמת העצמאות ובפיגועי הפדאיון, בשלב זה מנסה לקושש נקודות פוליטיות, תוך שהוא נותן לאחרים להוציא בשבילו את הערמונים מהאש".

ח"כ ג'מאל זחאלקה בהר הבית (ללא קרדיט)
ח"כ ג'מאל זחאלקה בהר הבית (ללא קרדיט)

ח"כ ג'מאל זחאלקה, יו"ר סיעת הרשימה המשותפת, גינה את הצבתן של המצלמות מול שערי כניסת המתפללים ואמר כי זוהי פרובוקציה חדשה של נתניהו והתגרות נוספת בציבור המתפללים הפוקדים את המסגד. עם זאת, בירך זחאלקה על הסרת המגנומטרים וקרא "להחזיר את השליטה בשערי אל-אקצה לווקף המוסלמי בלי אמצעים אלקטרוניים".

זחאלקה האשים את ממשלת ישראל שאינה נוהגת בכבוד למקום "הקדוש למוסלמים" וטען כי החלטות הקבינט הובילו לשפיכות דמים. "הפרובוקציות שלה עד כה הובילו לשפיכות דמים, קיים חשש שזה יימשך לאור הניסיון לכפות צעדים הפוגעים במסגד ובמתפללים" אמר, "אל-אקצה וירושלים המזרחית הם שטח כבוש, ומה שחל עליו זה הדין הבינלאומי ולא החוק הישראלי. רק סיום הכיבוש יביא לסיום המאבק בכיבוש ולרגיעה אמתית". זחאלקה לא גינה את הגורמים שליבו את האש מהצד הפלסטיני.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!