דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

מדיני / הקמת היישוב למפוני עמונה נתקלה בקשיי תקציב, נתניהו מיהר להגיב

המועצה האזורית בנימין הודיעה הבוקר (ג'), כי הפסיקה את העבודות לבניית היישוב מאחר ולא התקבל התקציב לבנייתו ממשרד הביטחון, זאת חרף הבטחת ראש הממשלה | מלשכת נתניהו נמסר, תוך זמן קצר, כי רה"מ הנחה את אנשיו לטפל בנושא

מאהל מחאה של מפוני עמונה מול בית ראש הממשלה (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
מאהל מחאה של מפוני עמונה מול בית ראש הממשלה (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
שי ניר

עבודות הבנייה להקמת ההתנחלות עמיחי, אליה אמורים לעבור מפוני המאחז הלא חוקי עמונה, הופסקו, חודש אחד בלבד אחרי תחילתן, בהוראת המועצה האזורית מטה בנימין. זאת בשל העובדה שחרף הבטחת ראש הממשלה בנימין נתניהו, לא הועבר ממשרד הביטחון התקציב לכיסוי הגירעון אליו נקלעה המועצה עקב ההשקעה בעבודות. מלשכת נתניהו נמסר בתגובה כי ראש הממשלה הורה לחדש את העבודות.

בניית היישוב עמיחי בעמק שילה המיועד למפוני עמונה 20 ביוני 2017. (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).
בניית היישוב עמיחי בעמק שילה המיועד למפוני עמונה 20 ביוני 2017. (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).

בהודעה שפרסמה הבוקר (שלישי), טענה המועצה האזורית מטה בנימין כי השקיעה בבניית היישוב החדש למעלה מ-10 מיליון שקלים מתקציבה. כעת, נכתב בהודעה, התרוקנה קופת המועצה, ומאחר שלא הועברו הכספים המובטחים ממשרד הביטחון,  לא נותרה ברירה אלא להפסיק את העבודות.

המועצה האזורית הציבה את קידום הבנייה של עמיחי בראש סדר העדיפויות, ובהוראת  ראש המועצה, אבי רואה, החלו עבודות התשתית מיד לאחר קבלת האישורים הנדרשים. עוד החליט רואה שלא להמתין לכספים הייעודיים ממשרד הביטחון, אלא להשקיע בעניין מתקציב המועצה. זאת אחרי הבטחה של לשכת ראש הממשלה, כי הכספים יעברו בהמשך.

לפני כחודש, בשיחה טלפונית, הזהיר רואה את ראש הסגל בראש לשכת ראש הממשלה, יואב הורביץ, כי הכספים לא הועברו והמועצה מצויה בגרעון של כחמישה מיליון שקלים. רואה הזהיר כי אם לא יועברו הכספים, לא תהיה ברירה אלא לעצור את העבודות באתר. כעת, כאמור, מימש רואה אזהרה זו.

אבי רואה, ראש המועצה האזורית מטה בנימין ויו"ר מועצת יש"ע (צילום: דוברות מ.א מטה בנימין)
אבי רואה, ראש המועצה האזורית מטה בנימין ויו"ר מועצת יש"ע (צילום: דוברות מ.א מטה בנימין)

לשכת ראש הממשלה מיהרה לפרסם הודעת תגובה, לפיה הנחה נתניהו את הורביץ לדאוג, באופן מידי, לחידוש עבודות הבנייה. עוד נמסר, כי בעקבות הנחיית ראש הממשלה, שוחח הורביץ עם מנכ"לי משרד הביטחון, השיכון ויתר הגורמים הרלוונטיים, במטרה לחדש את העבודות בהקדם האפשרי.

בקרב מפוני עמונה, שבעי ההבטחות מהנהגת הימין, התקבלה ההודעה על הפסקת הבנייה בתדהמה. אביחי בוארון, יו"ר מטה עמונה, אמר כי "לא חלמנו שביורוקרטיה ופקידות הם שימנעו את הקמת הישוב. לתדהמתנו זה מה שקורה. עשרות כלי הנדסה שהובאו מרחוק להקים ישוב חדש בישראל עומדים דוממים כי פקיד לא מוכן להעביר כסף ולא חותם. אף אחד בממשלה לא לוקח אחריות".

בוארון הוסיף כי כי הוא תולה תקווה בנתניהו שיפתור את המצב. "רק ראש הממשלה מסוגל לפתור את הבעיה, ובקלות. הוא חייב להורות לשר הביטחון איווט ליברמן, ולמנכ"ל משרדו להעביר את הכסף מיידית, הוא חייב לדפוק על השולחן ולפתור את הבעיה הזו".

לפי שעה, מרבית המפונים שוהים במדרשה בהתנחלות עפרה, בתנאי צפיפות, וממתינים לעבור לעמיחי. בוארון איים כי אם לא יחודשו העבודות בימים הקרובים, " לא תהיה לנו ברירה ונעלה לעמיחי באוהלים. זה יהיה הזוי שגם את ראש השנה והחגים נעביר באכסניית נוער בגלל ביורוקרטיה."

הפסקת עבודות הבנייה בעמיחי נעשית על רקע מאבק ראשי הנהגת המתנחלים נגד ממשלת ישראל, והעומד בראשה, במטרה להתיר בנייה ישראלית נרחבת בשטחים. לטענתם, למרות פרסומי משרדי הממשלה על בנייה נרחבת, בהתנחלויות מגדירים זאת כ"מכסות בנייה".

תכנית ההקמה של ההתנחלות חדשה, יוצאת דופן מאחר והובטחה כפיצוי למפוני עמונה, כפתרון למשבר פוליטי ובמסגרת המערכה בין נתניהו לשר החינוך נפתלי בנט, יו"ר הבית היהודי, על הנהגת הימין. תכנית ההקמה של עמיחי אושרה בתחילת חודש יוני, ואמורה לכלול כ-102 יחידות על אף שפונו מעמונה 41 משפחות בלבד.

במענה לשאלה על הסיבה בגינה לא הועברו הכספים,  נמסר ממשרד הביטחון כי "על מנת לקבל מענה לשאלה זו, יש לפנות למשרד האוצר". ממשרד האוצר נמסר כי הנושא הוא באחריות משרד הביטחון. תגובת משרד הביטחון לטענה זו של האוצר לא נתקבלה, נכון לשעה זו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!