דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טורקיה

טורקיה - ישראל / נשיא טורקיה ארדואן: "חיילים ישראלים מזהמים את אדמת אל אקצא"

נוכח המתקפה הטורקית, הגיב משרד החוץ בחריפות, וראש הממשלה נתניהו אמר כי "ארדואן הוא האחרון שיכול להטיף לישראל" | באוגוסט 2016 שילמה ישראל פיצויים במילונים למשפחות המחבלים שנהרגו מאש חיילי צה"ל בעת ההשתלטות על ספינת המרמרה, מה שאיפשר חידוש היחסים בין שתי המדינות

בנימין נתניהו ורג׳יפ ארדואן. צילום: World Economic Forum, מתוך ויקיפדיה ומרים אלסטר / פלאש 90
בנימין נתניהו ורג׳יפ ארדואן. צילום: World Economic Forum, מתוך ויקיפדיה ומרים אלסטר / פלאש 90
שי ניר

נראה שנשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן, מעוניין להיות חלק מהתבערה המזרח תיכונית הנוכחית, ובשל כך התבטא בצורה קיצונית אך אופיינית נגד ישראל, "כאשר חיילים ישראלים מזהמים את אדמת אל אקצא במגפיים צבאיות, באמתלה של נושאים שוליים ובקלות שופכים דם, הסיבה (שזה קורה, היא) שאנחנו (המוסלמים) לא עשינו די כדי לממש את תביעותינו על ירושלים." ארדואן קרא למוסלמים לקחת חלק בהגנה על מסגד אל אקצא בהר הבית, "אלה שביכולתם לבקר באל אקצא, חייבים לעשות זאת. אלה שלא יכולים לבוא צריכים לשלוח סיוע לאחינו הנמצאים שם", כך דווח בסוכנות הידיעות הטורקית אנדולו.

התגובות הישראליות לא איחרו לבוא, "מעניין מה ארדואן יאמר לתושבי צפון קפריסין ולכורדים" אמר נתניהו בהתיחסו לאזורים המצויים תחת כיבוש טורקי והוסיף, "ארדואן הוא האחרון שיכול להטיף לישראל." ההשוואה של נתניהו בין העיר העתיקה ומזרח ירושלים לאזורים אחרים המצויים תחת כיבוש טורקי, עשויה לפגוע באינטרס של המצדדים בריבונות ישראלית בעיר העתיקה ובמזרח ירושלים, מאחר ונתניהו מקנה להן מעמד זהה כמקומות כבושים, כפי שמדינות העולם אינן מכירות בהם כאזורים תחת ריבונות ישראלית לגיטימית.

https://twitter.com/IsraelMFA/status/889916590212468739

משרד החוץ הישראלי הגיב בחריפות לדברי ארדואן, "דבריו של נשיא טורקיה בפני פעילי מפלגתו הם הזויים, מופרכים ומעוותים. מוטב לו כי ישכיל לעסוק בבעיותיה ובקשייה של מדינתו. ימי האימפריה העות'מאנית חלפו עברו להם. בירת העם היהודי הייתה, היינה ותהייה ירושלים. בניגוד לעבר, זוהי עיר שממשלתה מחויבת לביטחון, חירות, חופש פולחן וכיבוד זכויות כל המיעוטים." והוסיפו, "מי שחי לו בארמון של זכוכית, מוטב לו שלא ישליך אבנים."

"אל למוסלמים להלחם"

דבריו של ארדואן באים כאמור על רקע המתיחות הביטחונית מאז הפיגוע בו נהרגו 2 שוטרי משטרת ישראל בידי 3 מחבלים ערבים ישראלים מאום אל פאחם, מתיחות שהחריפה בעקבות התגובה הישראלית להציב אמצעי בידוק בצירי המתפללים המוסלמים המובילים אל ההר.

ארדואן ערך ביקור בן היומיים במפרץ הפרסי, במהלכו הגיע לערב הסעודית, כווית וקטאר, וזאת כשברקע משבר ניתוק היחסים של מדינות ערב הסוניות עם קטר. "אל למוסלמים להלחם (אחד נגד השני) אלא להראות סולידריות ולהתקרב אלה לאלה. עלינו למצוא דרכים לשיחות כנות ומכבדות על בעיותינו." אמר ארדואן, כשהוא מכוון למכנה המשותף – חידוש האיבה הערבית למדינת ישראל, המחפה על הבעיות הפנימיות בעולם הערבי.

בתחילת חודש יוני תקף ארדואן את ישראל, לראשונה מאז הסכם הפיוס שנחתם בין המדינות, בנאום שנשא בפתיחת אירוע "פורום אל-קודס ווקף הבינלאומי, באיסטנבול, בו אמר, "כל יום שירושלים תחת כיבוש זהו עלבון עבורנו". נשיא טורקיה האשים את הקהילה הבינלאומית כי אינה מתערבת ביחסה של ישראל לפלסטינים, "הם מרגישים כי יש להם חסינות מפני כל עונש על פשעיהם. על הקהילה הבינלאומית לעמוד נגדם. זה בלתי אפשרי לבסס שלום באזור אם הקהילה הבינלאומית תשאר אדישה למעשי ההרג והאכזריות." משרד החוץ הגיב אף אז בחריפות לדבריו של ארדואן, "מי שמפר זכויות אדם באופן שיטתי בארצו, שלא יטיף מוסר לדמוקרטיה האמיתית היחידה במרחב. ישראל שומרת באדיקות על חופש פולחן מלא ליהודים, מוסלמים ונוצרים – ותמשיך לעשות זאת חרף השמצות חסרות שחר."

הסכם הפיוס בין ישראל לטורקיה, שנחתם באוגוסט בשנה שעברה, אפשר לשתי המדינות לשוב ליחסי נורמליזציה ובכך באו לסיומן שנים של מתיחות והתקררות ביחסי השתיים. המתח הגיע לשיאו בשנת 2010 באירוע ההשתלטות הישראלית על משט אוניית המרמרה, שיצאה מטורקיה במטרה לפרוץ את הסגר הימי על רצועת עזה, במהלכה נהרגו תשעה מנוסעי האונייה ונפצעו חיילי צה"ל ועשרות נוסעים בעקבות התנגשות אלימה בין פעילי טרור על האוניה שארבו לחיילי צה"ל המשתלטים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!