דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

חברה ועבודה / מוגנים יותר: הסכם זכויות ובטיחות המנופאים יחול על כלל העובדים בענף

שר העבודה והרווחה חיים כץ חתם על צו הרחבה להסכם ההסתדרות והקבלנים על תנאי המנופאים | לאחר שנתיים וחצי של מאבק, המעסיקים יחויבו להעניק לעובדים שכר ותנאים ההולמים את הסיכון בענף | יו"ר ההסתדרות ניסנקורן: "צעד היסטורי וצודק"

מנופים באתר בנייה, אילוסטרציה (צילום: דבר ראשון).
מנופים באתר בנייה, אילוסטרציה (צילום: דבר ראשון).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שר העבודה והרווחה חיים כץ חתם הבוקר (רביעי) על צו הרחבה המחיל את תנאי ההסכם הקיבוצי להסדרת זכויות המנופאים על כלל המועסקים בענף, באופן מיידי. ההסכם, שנחתם באפריל ע"י יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ויו"ר התאחדות בוני הארץ רוני בריק, יגדיל את שכרם והתנאים הסוציאליים להם זוכים המנופאים, ויחייב תנאים לסביבת עבודה הולמת.

כפי שנקבע בהסכם, עם החתימה על צו ההרחבה ופרסומו יעמוד שכר המינימום למנופאים על 49 שקל לשעה, ובעוד כשנה וחצי יעלה השכר ל-52 שקל לשעה. לכך תתווסף תוספת מאמץ בגין גובה ובידוד בסך 3.5 שקלים לשעה. כמו כן, העובדים יהיו זכאים לקרן השתלמות כבר מיומם הראשון בעבודה, כאשר הפקדות המעביד יעמדו על 5% (ו-2.5% ע"ח העובד). ההסכם אף מסדיר תוספת סיכון מיוחדת בסך 4 שקלים לשעה בעת מצב מיוחד בעורף, והשתתפות בהוצאות נסיעה בסכום כפול מהקבוע בצו ההרחבה הכללי בעניין זה.

נושא נוסף שהוסדר בהסכם המנופאים, ויחול כאמור מעתה על כלל העובדים עם פרסום הצו, הינו שיפור סביבת העבודה הפיזית של המנופאים, בדגש על שיפור הבטיחות והגיהות. כחלק מכך הצדדים יפעלו במשותף כדי להכשיר עובדים מקומיים למקצועות האיתות והעניבנות, באמצעות קיום הכשרות מיוחדות. לצד אלה, תיערך פנייה משותפת של הצדדים לרשויות הרלוונטיות במטרה למנוע זיוף רישיונות מנופאי, ולשם הסדרת תחום חברות המנוף.

לצד תכניות עבודה בעניינים שונים, ההסכם קובע גם תקן מינימלי לתנאים וציוד נדרש בתא המנוף, כגון: מתקני העלאת ציוד למנוף, מטף כיבוי אש, ערכת עזרה ראשונה, מיכל מי שתייה, מיזוג אוויר, כיסא המתאים לישיבה ממושכת ועוד.

ענף הבניין הוא הענף המסוכן והקטלני ביותר בהיבט של תאונות עבודה. דו"ח תאונות העבודה של משרד העבודה והרווחה והמוסד לביטוח לאומי מנה 36 עובדים בענף הבניין שנהרגו בתאונות עבודה בשנת 2016. מנגד, "הקבוצה למאבק בתאונות בניין", שניהלה רישום עצמאי של התאונות וההרוגים, מנו 49 הרוגים. כותבי הדו"ח מציינים כי הסבירות שעובד בניין יקפח חייו במהלך עבודתו גבוהה פי ארבע לעומת עובד תעשייה.

המנופאים התאגדו בהסתדרות לפני כשנתיים וחצי והחלו במאבק להסדרת תנאי עבודתם, שכלל גם עיצומים ושביתות. לפני כארבעה חודשים נחתם הסכם קיבוצי מיוחד למנופאים בין ההסתדרות להתאחדות בוני הארץ המייצגת את הקבלנים, אך מימוש ההסכם הותנה בחתימה על צו ההרחבה שיחיל אותו על כלל העובדים והמעסיקים בענף – צו עליו חתם היום השר כץ.

טקס חתימת ההסכם לשיפור והסדרת תנאי העסקתם של המנופאים, אפריל 2017 (צילום: דוברות ההסתדרות).
טקס חתימת ההסכם לשיפור והסדרת תנאי העסקתם של המנופאים, אפריל 2017 (צילום: דוברות ההסתדרות).

יו"ר ועד המנופאים: " זו רק ההתחלה"

"זה ציון דרך למנופאים. ביום הזה אנחנו צריכים לזכור שזו רק ההתחלה, ורק אנחנו נוכל להשיג דברים הרבה יותר טובים ממה שהשגנו עד עכשיו", אמר דן ורשבסקי, יו"ר ועד הפעולה הארצי של המנופאים. ורשבסקי ציין כי הגדרת שכר המינימום למנופאים תכפיל את שכרם של רוב המנופאים. בנוסף, הצו מגדיר תנאים עבודה ייחודיים למקצוע, שיחולו על כלל מפעילי העגורן, ולא רק אלו העוסקים בענף הבנייה.

ורשבסקי ציין כי מכוח ההסכם הוקמה ועדה פריטטית של ההסתדרות והקבלנים, שכל עובד שזכויותיו נפגעו יכול לפנות אליה ולקבל טיפול מהיר יותר מאשר בהליך משפטי. הפנייה לוועדה אינה מבטלת את זכותו של העובד לפנות לבית המשפט במידה ויחוש שלא נעשה עמו צדק.

יחד עם זאת, ורשבסקי מדגיש כי עיגון ההסכם בצו הרחבה מטיל אחריות גם מעל המנופאים עצמם – לדאוג שהם מועסקים באופן חוקי ומסודר. בענף נפוצה תופעה של העסקה ב"שחור", שמן הסתם תקשה על מימוש הישגי ההסכם. "אנחנו צריכים עכשיו לדאוג לעבוד חוקי ולקבל משכורות חוקיות כדי שבעתיד אנחנו נוכל להעלות את המשכורות ולעשות מהמקצוע הזה מקצוע הרבה יותר מכובד ממה שהיה עד עכשיו, ולא לשחק עם כסף שחור כדי שבעתיד עוד הפעם תהיה שחיקה בשכר ואנחנו נילחם על מה שאנחנו כבר לא צריכים להילחם", אמר.

ניסנקורן: "צעד היסטורי וצודק"

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אמר עם החתימה על הצו כי הוא "מודה לשר העבודה והרווחה חיים כץ שחתם על צו ההרחבה, בצעד היסטורי וצודק המסדיר אחת ולתמיד את נושא הבטיחות ואת תנאי העסקת המנופאים. הצו מבטיח כי כל אותן העובדות והעובדים המבצעים את התפקיד החשוב וההכרחי הנמצא בכל אתר בנייה כמעט, יקבלו את התגמול המגיע להם ויועסקו מעתה והלאה תחת תנאי בטיחות הולמים. ההסתדרות תמשיך לפעול למען הסדרת תנאי הבטיחות בכלל ענף הבנייה".

שר העבודה והרווחה חיים כץ, ציין כי "צו ההרחבה יעניק למנופאים רשת הגנה כפולה – סוציאלית ובטיחותית. כל הגורמים הרלוונטיים צריכים להתגייס לטובת צמצום משמעותי בהיקף תאונות העבודה. על הקבלנים להפגין מחויבות אמיתית בשטח לסביבת עבודה בטוחה ועל העובדים לגלות אחריות אישית ולהקפיד על הכללים. אנו לא נהסס לפעול ביד קשה נגד גורמים רשלניים שלא יקפידו על חוקי הבטיחות והעבודה".

יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ, יצחק מויאל, הוסיף: "אני מברך על כך שהמלאכה עליה עמלנו שנתיים וחצי הגיעה לסיומה. המנופאים יכולים לנשום מעתה לרווחה ולהיות בטוחים שההסתדרות תמשיך ותייצג אותם על מנת שלא יקבלו רק את השכר המגיע להם אלא גם את מלוא הזכויות, בדגש על הטיפול בנושאי הבטיחות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!