דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צרכנות

צרכנות / שר הכלכלה: המחירים בסופר פארם גבוהים? שהצרכנים יטפלו

השר אלי כהן, ומנכ"ל המשרד, שי רינסקי, פרסמו סרטון העוסק במחירים הגבוהים של מוצרי הטואלטיקה ברשתות הפארם הגדולות | הפתרון של הרגולטור למצב: קריאה לצרכנות נבונה ופנייה לקמעונאים

שר הכלכלה אלי כהן ממפלגת "כולנו" (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).
שר הכלכלה אלי כהן ממפלגת "כולנו" (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

שר כלכלה, אלי כהן, ומנכ"ל המשרד, שי רינסקי, העלו היום (רביעי) סרטון לערוץ היוטיוב הרשמי של המשרד תחת הכותרת "קונים מוצרי טואלטיקה ברשתות הפארם הגדולות? תחשבו שוב!". במהלך הסרטון, הציגו השניים סקר מחירים של מוצרי טואלטיקה, לפיו רשתות הפארם הגדולות יקרות יותר, ב-20%, מחנויות הפארם הקטנות. 

הסקר שערך המשרד כלל 28 מוצרים, שנדגמו באופן חד פעמי ברשתות השיווק והפארם. בעוד שעלותו של סל המוצרים ברשתות הפארם הגדולות עמד על כ-600 שקלים, בחנויות הפארם הקטנות או ברשתות השיווק הגדולות, עמדה עלותו על 500 שקלים.

"היינו מצפים שהמצב יהיה הפוך, בגלל שלרשתות הפארם הגדולות יש כוח קנייה גדול יותר" אמר כהן, "אבל לצערנו, הם לא משתמשים בכוח השוק הזה כדי למכור לנו סל יותר זול, אלא במחיר, משמעותי , יותר גבוה".

רינסקי התעכב אף הוא על העובדה שלמרות ההבדלים בכוח הקנייה, רשתות הפארם הגדולות יקרות יותר. לדבריו, מה שמסייע לרשתות הקטנות להציע מחירים זולים היא  העובדה שהן פועלות בשיטה של ייבוא מקביל.

 אחרי הצגת נתוני הסקר, פנה כהן לציבור הרחב. "אנחנו, כמובן, מעבר לזה שתקנו חכם ותעשו צרכנות נבונה" אמר, "אנחנו נפעל לתת את הכלים ולפתוח את השוק לתחרות".

הכלי הראשון אליו התייחס השר הוא שקיפות המחירים שנכנסה לתוקפה, גם לגבי מוצרי טואלטיקה, בתחילת החודש. כעת, חייבות כלל הרשתות לדווח על מחיריהן לרשות להגנת הצרכן, והם יפורסמו באתר הרשות. "אתם מוזמנים להשתמש באפליקציות שונות שקיימות, על מנת להשוות מחירים" הסביר כהן, "על מנת שתקנו את אותם מוצרים, אבל פשוט בפחות כסף". עוד הוסיף כי "אנחנו עומדים לקדם את אותן אפליקציות, לתת תמריצים, על מנת שכולנו נוכל להשוות מחירים".

סופר פארם, ארכיון (צילום: משה שי/ פלאש 90).
סופר פארם, ארכיון (צילום: משה שי/ פלאש 90).

כלי נוסף שהציג, היה ההתמודדות עם הסכמי הבלעדיות של הרשתות הגדולות במרכזי קניות. המשרד, כך אמר, לא יאפשר את קיומם של הסכמים אלו, וייצור מצב בו ניתן יהיה לפתוח חנות פארם בכל מקום, גם לצד הרשתות הגדולות. לטענתו, צעד זה יעודד את התחרות בענף, ויביא להורדת מחירים. יש לציין כי לצעד זה אחראית הרשות להגבלים עסקיים במשרד המשפטים ולא משרד הכלכלה.

עוד הבטיח השר להוציא צו שירחיב את שקיפות המחירים, כך שניתן יהיה להשוות את מחירי המוצרים גם לחנויות בחו"ל. וחשוב אולי יותר, הודיע כי המשרד יעודד כניסה של חברות בינלאומיות לשוק הישראלי- על מנת להגביר את התחרות עוד יותר, ולהביא לירידת מחירים.

דרך נוספת להורדת העלויות, על פי מנכ"ל המשרד, היא לרכוש מוצרים במחירי מבצע. "הצרכן צריך לקנות בכמות גדולה יותר ולהפוך את הבית שלו למחסן", הסביר רינסקי. 

 "אנחנו פונים לכל הקמעונאים" סיכם כהן, "תמכרו במחיר הוגן, תמכרו במחיר סביר, אפשר להרוויח גם במחירים האלה".

מסיבת העיתונאים של שר הכלכלה אלי כהן, בדבר מחירי מוצרי הטואלטיקה, יוני 2017 (צילום: יעל אלנתן)
מסיבת העיתונאים של שר הכלכלה אלי כהן, בדבר מחירי מוצרי הטואלטיקה, יוני 2017 (צילום: יעל אלנתן)

שר הכלכלה הכריז על מלחמתו ביוקר המחיה כבר לפני כחודשיים. הסרטון שהעלה המשרד, כמו גם דברים קודמים שלו בנושא, מעלים תמיהה לגבי האופן בו תופסת המדינה את תפקידה במאבק להורדת מחירים.

נדמה שמשרד הכלכלה, כרגולטור בשוק, אוחז בכלים חזקים יותר מ"שיימינג" לרשתות הפארם, קריאה לצרכנות נבונה, עידוד התחרות כדי ליצור תנאים לירידת מחירים היפותטית, או פנייה לקמעונאים "למכור במחירים סבירים". בינתיים, כך נראה, מעדיף המשרד להגביר עוד יותר את התחרות, בשוק לא מפוקח ממילא, בתקווה שהפעם זה אולי יצליח.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!