דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ירושלים

ירושלים / בית המשפט ביטל את צו הסגירה של פאב המפלצת בירושלים

הפאב הקואופרטיבי נסגר לפני מספר חודשים בהוראות העירייה, לטענת מנהליו ממניעים לא עניינים | כעת מתכננים מובילי הקואופרטיב אירוע פתיחה בעוד כשבועיים

הפנינג מחאה נגד סגירת פאב המפלצת (צילום: דבר ראשון).
הפנינג מחאה נגד סגירת פאב המפלצת (צילום: דבר ראשון).
דוד טברסקי

בית המשפט לעניינים מקומיים בירושלים בראשות השופט פאול שטרק ביטל אתמול (רביעי) את צו הסגירה שניתן  לפאב המפלצת בחודש מרץ. השופט העביר ביקורת על התנהלות העירייה מול הפאב על כך שהטענות שהוצגו מול בית המשפט בחודש מרץ קבעו שהמקום יכול להוות סכנה לציבור בגלל חוסר באישורים וזאת במקביל לכך שמנהלי הפאב פעלו לקבלת כל האישורים הבטיחותיים הנדרשים והציגו אותם מול בית המשפט. "נוכח קיום האישורים הדרושים להפעלת העסק, שמבטיח בטחון הציבור, אין עילה למתן הצו" פסק שטרק. במקביל לכך, ציין שטרק שאין בתוקף בית המשפט להוציא רישיון לעסק והוא אינו יכול להכשיר הפעלת עסק ללא רישיון. מנהלי הפאב הודיע על אירוע פתיחה מחדש ב-4.8.

"השופט קבע שצו הסגירה לא היה מוצדק" סיפר ל'דבר ראשון' מתן קולרמן, ממנהלי הפאב. "העירייה הוציאה את הצו באופן מאוד תכסיסי שלא אמור לאפיין את אופן פעולתו של מוסד ציבורי. כל ההתנהלות מול מארגני הפאב צריכה להדיר שינה מכל מי ששירות ציבורי ללא משוא פנים חשוב לו". עוד הוסיף כי השופט שטרק ביקר בחריפותאת התנהלות העירייה בהוצאת הצו.

נציג העירייה במשפט, התובע העירוני עו"ד חיים נרגסי, טען שלשופט אין סמכות לבטל את צו הסגירה שהוצא כבר ומכיוון המנהל הקהילתי לא שלח נציגים למשפט, והוא צד בהחלטה, השופט לא יכול לקבל החלטה. כאמור, השופט שטרק ביטל טענות אלה.

לטענת מנהלי הפאב, בחודשים האחרונים השיגו את כל האישורים שהעירייה ביקשה שיוציאו ועל כן הם מוכנים לפתיחה מחדש של הפאב. בנוגע לטענות העירייה כי המקום פעל ללא רשיון, מציגים מנהלי הפאב תמונה מורכבת יותר. "בדרך כלל כשיש סכסוכים על רישוי עסקים, בית המשפט לא מוציא צו סגירה והדיון מתנהל תוך כדי שהעסק פתוח. הסיבה לכך היא בגלל שבישראל מאוד קשה להוציא רישיון עסק בזמן סביר, וכל עסק פותח את פעילותו ללא אישור ומקבל אותו עם הזמן. בית המשפט מבין את זה היטב, ואפילו הבאנו מחקר שמראה שבכל תל אביב רק שני בתי עסק פתחו את שעריהם עם רישיון" מספר קולרמן. "הוצאת האישורים עלתה לנו עשרות אלפי שקלים, וזאת בלי לציין את הכספים שהפסדנו מעצם סגירת הפאב. לרוב כשיש סכסוך, בית משפט נזהר מאוד מלהוציא צווי סגירה תוך כדי ההליך. השופט הדגיש היום שאין חוק או סמכות שמאפשרים לו לבטל את הצו סגירה.. והיום מדובר בפסיקה תקדימית מכיוון שהשופט ראה במו עיניו שיש לנו את כל האישורים הנדרשים, ושהאישור שהעירייה דורשת זה אישור שידוע שלא חוקי לדרוש אותו – הוא ביטל את הצו סגירה".

אם העירייה תסרב לתת לפאב רישיון, הנהלת הפאב מתכוונת להגיש עתירה נוספת כנגד העירייה. "אנחנו לא מתכוונים לעצור" מסכם קולרמן, שטוען שהשיקולים של העירייה והפקידים היו מוטים פוליטית באופן מובהק לאורך כל ההתנהלות מול הפאב וזאת בכסות של טענות מנהליות-פורמליות. "אנחנו גם נוציא עתירה מנהלית אם לא נקבל את רישיון העסק וגם הולכים למבקר העירייה ומבקר המדינה על עובדים בעירייה שפעלו במשוא פנים מול המקרה שלנו. בנוסף לכך, אנחנו מתכננים בימים אלו את התביעה האזרחית מול העירייה על פיצוי לכל התקופה שלא פעלנו בה".

פאב המפלצת הוא פאב קואופרטיבי שהוקם ע"י תושבי שכונת קריית יובל לפני כשנה  וכיום  חברים בו כ-80 מתושבי השכונה וסביבתה. הפאב פעול בסופי שבוע (חמישי, שישי ושבת). במסגרת הפעילות מתקיימות פעילויות רבות שמתאימות לכל האוכלוסיות והציבורים בשכונה.  בחצי שנה האחרונה נקלע הפאב לתוך אש הסכסוכים בין הנהגות הציבורים השונים של ירושלים על עתיד פני העיר. ע"פ חברי הנהלת הפאב, פורום השבת (פורום המאגד חברי מועצה חרדים ודתיים לאומיים שמובילים את מאבקי השבת בירושלים), הפעיל במשך מספר חודשים לחצים כבדים על עיריית ירושלים, בין היתר באמצעות כתבות מגמתיות בעיתונות החרדית, לסגור את פאב המפלצת אותו מפעילה האגודה, מכיוון שהוא פועל בשבת וממוקם על שטח בבעלות העירייה.

"מדובר בהישג לציבור הפלורליסטי בירושלים" אמר עו"ד יוסי חביליו, יו"ר עמותת צחור שייצג את פאב המפלצת ראש העיר ברקת קיבל החלטה פוליטית שמטרתה התחנפות לחרדים וניסה להסוות אותה בפרוצדורה משפטית והיום בית המשפט דחה את טענות העירייה. הנצחון הזה הוא סימן מעודד לציבור גדול בירושלים שמרגיש שהעירייה דוחקת אותו, ציבור שהיום מרגיש שיש עוד תקווה לירושלים פלורליסטית."

״זאת שעת מבחן לעירייה – האם היא דואגת לציבור המתון, או נוטשת אותו סופית" מסר איתי גוטלר – חבר מועצת העיר מטעם סיעת ׳ירושלמים׳, תושב השכונה וממובילי המאבק "המאבק הזה הוא דוגמא ומופת לתושבים מעורבים שהקימו יוזמה מדהימה, וגם כשמערימים עליהם קשיים מטורפים – לא מרימים ידיים".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "בית המשפט קבע כי אין סכנה מיידית במקום ולכן אין מקום לצו סגירה מיידי. יחד עם זאת קבע בית המשפט כי אין אישור להפעיל את העסק ללא רישיון, תוך היעדר הסכמה קניינית. היות והעסק סגור, כאמור על פי החלטת בית המשפט, אסור להפעילו ללא רישיון. יש לציין כי הדיון המהותי על הפעלה של עסק ללא רישיון עוד לא התקיים, מדובר רק בדיון על הצו עד לדיון המהותי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!