דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
26.2°תל אביב
  • 25.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 30.1°באר שבע
  • 33.7°אילת
  • 30.7°טבריה
  • 23.8°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

מדיני / בתום דיון סוער, "חוק ירושלים" אושר בקריאה ראשונה

החוק, המחייב רוב מיוחד של שמונים חברי כנסת כדי לאשר פשרה טריטוריאלית בבירה, עלה להצבעה אחרי מספר דחיות | ח"כ שלח: "החוק הזה כולו הוא רטוריקה ריקה ותקיעת אצבעות בעיניים. אין משילות ואין ממשלה"

מופע אור קולי מוקרן על חומות עיר דוד בחגיגות יום ירושלים 2017 (צילום: הדס פרוש \ פלאש90)
מופע אור קולי מוקרן על חומות עיר דוד בחגיגות יום ירושלים 2017 (צילום: הדס פרוש \ פלאש90)
שי ניר

בתום דיון סוער, וברגעים האחרונים לפני פגרת הקיץ של הכנסת, אושרה אמש (רביעי) בקריאה ראשונה את ההצעה לתיקון "חוק יסוד: ירושלים בירת ישראל", ברוב של 51 תומכים מול 41 מתנגדים. על פי הצעת התיקון, אותו יזמה ח"כ שולי מועלם רפאלי (הבית היהודי), כל פשרה טריטוריאלית עתידית, שכוללת ויתור ישראלי על שטחים בבירה, במסגרת הסדר עם הפלסטינים, תצטרך להתקבל ברוב מיוחס של למעלה מ-80 חברי כנסת. על מנת להקשות על הליך חקיקה שיעקוף את התנאי החדש, הוחלט כי שינוי החוק יחייב רוב מיוחד של 61 חברי כנסת ויותר. כיום, מחייב החוק לערוך משאל עם בנושא, בו נדרש רוב רגיל בלבד. התיקון המוצע כולל גם את האפשרות שחלק משכונות העיר, בדגש על אלה שבמזרחה, יוכלו להיות מוגדרות כרשויות מוניציפליות נפרדות מהעיר ירושלים.

מוקדם יותר, הודיע ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על תמיכתו בחוק אחר, המכונה גם "חוק ירושלים רבתי", כך שיחיל את הריבונות המוניציפלית של ירושלים על היישובים הסמוכים לעיר כולל בגוש עציון, והנחה את ח"כ יואב קיש (הליכוד), שהיה מיוזמי התיקון שאושר אמש, להביא את החוק להצבעה בתחילת מושב הכנסת הבא. ח"כ קיש אמר כי הוא  "מברך על תמיכתו של ראש הממשלה במהלך, שיחזק את הרוב היהודי בבירה, בדרך למטרופולין ירושלים".

ח"כ יואב קיש (ארכיון. צילום: מרים אלסטר פלאש 90).
ח"כ יואב קיש (ארכיון. צילום: מרים אלסטר פלאש 90).

יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ מועלם רפאלי, אמרה אחרי ההצבעה, "בהתאם לניסיון העבר, ולאור המבנה הקואליציוני כיום, מוטלת עלינו החובה להגן על ירושלים מפני מהלכים עתידיים אפשריים. גם אם אין איום על שלמותה של ירושלים בעתיד הנראה לעין, ניסיון העבר מלמד שיש הפתעות. לחוק הזה יש מסר ברור – מדינת ישראל לא תאפשר להקים מדינה פלסטינית שבירתה במזרח ירושלים."

שר החינוך נפתלי בנט אמר לאחר ההצבעה, כי "פעמיים עיר הבירה ניצלה מאסון החלוקה שהובילו אהוד אולמרט ואהוד ברק, שהחזיקו ברוב זמני בכנסת. זה נגמר. החוק החדש ימנע כל היתכנות לחלוקת ירושלים. אחדות סביב חוק ירושלים מאוחדת יחזק את מעמדנו בעולם וימנע לחצים עתידיים על ישראל". חשוב לציין, בהקשר זה, כי ריבונותה של ישראל בעיר העתיקה ובמזרח ירושלים, אינה מוכרת על ידי מרבית מדינות העולם.

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) פתח את הדיון אמש, ותקף את התנהלות הקואליציה בהליך החקיקה. "את כל המהלך הזה אתם עשיתם בצורה דורסנית, בלי דיון ראוי, בלי לשמוע מומחים לא על חוקה, לא על ירושלים, לא על שלום, לא על עתיד" טען, "עשיתם את זה בקצב מטורף – שבוע שעבר מעבירים בקריאה טרומית והיום מעבירים בקריאה ראשונה. למה לא מתנהגים ככה עם חוק כפר שלם? עם חוק גבעת עמל? עם נושאים חברתיים? רק כשמדובר בסיסמאות קיצוניות ובלאומנות מטורפת שמובילה את כולנו למלחמת נצח, רק אז חבל על כל דקה".

חנין הגדיר את הצעת החוק כ"חמורה ומסוכנת", ואמר כי היא מיועדת להעביר מסר האומר "לעם הפלסטיני, לעולם הערבי ולעולם כולו, כי לא יהיה שלום בלי הסדר בירושלים, ולא יהיה הסדר בירושלים אלא על בסיס ההגינות והצדק לשני העמים". את הסעיף שנועד לשריין את החוק מפני שינוי חקיקה באמצעות רוב מיוחד הגדיר חנין "מנגנון משונה", ואמר כי הוא "הרסני לחוקי היסוד. זו לא הדרך לחוקק חוקי יסוד."

ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני), ראש שדולת ירושלים בכנסת, אמר כי בעיותיה האמיתיות של העיר – בנושאי דמוקרטיה, ביטחון וכלכלה – כלל לא מטופלות בידי הממשלה, ומצבה של העיר רק הולך ומדרדר. "הדבר היחיד שהממשלה הזאת עושה ביחס לירושלים זה דיבורים חלולים מתוכן, אבל מילים לא בונות עיר ולא יוצרות מציאות חדש" אמר, "הפטפטת והחוקים ההזויים שהכנסת מייצרת רק מרעים את מצבה של העיר, דוחפים אותה למרכז הדיון הבינלאומי על עתידה בזמן שהיא מדרדרת והולכת. העיר השנייה בעונייה בישראל, עם פערים בלתי נתפסים בין מזרח ומערב, עומדת לאבד את הרוב היהודי וממילא כבר אינה דמוקרטית שכן אוכלוסיית מזרח ירושלים היא חסרת זכויות פוליטיות. את כל הדברים הללו צריכים לתקן לפני שמעבירים חקיקה מיותרת ומזיקה".

"פערים בלתי נתפסים בין חלקי העיר", בית ספר במזרח ירושלים (צילום ארכיון: אוראל כהן/ פלאש 90).
"פערים בלתי נתפסים בין חלקי העיר", בית ספר במזרח ירושלים (צילום ארכיון: אוראל כהן/ פלאש 90).

"אנחנו נמצאים בתחרות מי יצהיר יותר נאמנות לימין המשיחי ההזוי" אמרה יו"ר סיעת מרצ, ח"כ זהבה גלאון, "במקום לקבל החלטות מדיניות, הממשלה מקבלת החלטות פוליטיות. אני רוצה להציע עוד חוקי 80 (חברי כנסת, ש.נ.): 'לא תוקם קואליציית שמאל', 'לא ייחקר ראש ממשלה', 'לא יפונה בנט ממשרד החינוך', אלא ברוב של שמונים חברי כנסת".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, התייחס בדבריו למשבר בהר הבית. "כמו שהכובש שם את הזנב בין הרגליים, והסיר את המגנומטרים, הוא ישים את הזנב בין הרגליים ויפסיק את הכיבוש של ירושלים. אתם תראו עוד יהיה שלום", אמר.

גם ח"כ עופר שלח (יש עתיד) התייחס להצעה על רקע התנהלות הממשלה במשבר בהר הבית. "ראינו את שני צדדיה של הממשלה בימים האחרונים: רוממות רטורית, תחרות בין חברות הקואליציה מי יבלבל יותר את המוח על קדושת ירושלים" טען, "ומצד שני, הממשלה מוותרת על הריבונות. חוזרים פעם אחר פעם, בלי לתקן, מקבלים החלטות ומבטלים אותן. העולם שואל 'אלה שומרים על ריבונות? הם לא מסוגלים להציב מגנומטר'. החוק הזה כולו הוא רטוריקה ריקה ותקיעת אצבעות בעיניים. אין משילות ואין ממשלה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!