דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

משבר הר הבית / רוב דרישות הווקף נענו; גורם במשטרה: הבידוק חזר לקדמותו

הלילה פורקו גשרי הברזל שנועדו למצלמות מהכניסות למתחם | הווקף קבע כי תפילת הבוקר תיערך מחוץ לכותלי אל-אקצא | אלפי פלסטינים חגגו הלילה בירושלים את הסרת התשתיות | על פי ההערכות, צפוי מספר גבוה מהרגיל של מתפללים מחר

הכניסה להר הבית, אחרי הסרת המגנומטרים (צילום: הס פרוש / פלאש 90).
הכניסה להר הבית, אחרי הסרת המגנומטרים (צילום: הס פרוש / פלאש 90).
שי ניר

ישראל פירקה הלילה (חמישי) את התשתית להתקנת המצלמות בכניסות למתחם הר הבית, בהתאם לדרישת הווקף. עם זאת, הווקף החליט כי תפילת הבוקר תיערך מחוץ למסגד אל-אקצא כפי שנהגו בשבועיים האחרונים.

המשטרה הסירה את כלל המבנים שהוצבו בשערי הכניסה להר הבית בימים האחרונים. בכללם מעברים וגשרים, שהיו אמורים לשמש בסיס להתקנת מצלמות אבטחה חכמות בשלב מאוחר יותר. בכך, אמר הבוקר גורם במשטרה, חזר המצב לקדמותו כפי שהיה לפני הפיגוע – לא קיים בידוק אפקטיבי באף אחד משערי הכניסה המוסלמיים להר הבית.  על הכוונה לבצע בידוק ידני, אמר אותו גורם כי "במתכונת הקודמת בדקנו באמצעות מגנו ידני, לא כל אחד. זה בלתי אפשרי ובלתי הגיוני. זה לא אמצעי יעיל בקצבי זמן במקום הזה".

מינהלת הווקף בירושלים תתכנס הבוקר לדון בהתפתחויות. המופתי של ירושלים, השיח מוחמד חסין, אמר הלילה כי "על רקע ההתפתחויות של השעות האחרונות נתכנס כל נציגי העם הפלסטיני בדרג המדיני, הדתי והעממי, ונקבל את ההחלטות הנכונות והראויות". עוד הוסיף כי "בינתיים התפילות נמשכות מחוץ לתחום המסגד".

בתקשורת הפלסטינית שידרו תמונות של אלפי בני אדם חוגגים בשעות הלילה ברחובות ירושלים עם הסרת תשתית המצלמות. הם ירו זיקוקים, רקדו וקראו קריאות שמחה. יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס מסר הבוקר כי הוא "מברך את העם הפלסטיני ואת תושבי ירושלים הפלסטינים על הניצחון".

בתוך כך ליוו הלילה אלפים מתושבי אום אל-פחם את מסע ההלווייה של שלושת המחבלים מהפיגוע בהר הבית לפני שבועיים, שבו נהרגו שני השוטרים האיל סתאוי וכמיל שנאן. רבים מהתושבים השמיעו קריאות בזכות המאבק על מסגד אל-אקצא ובגנות ראש הממשלה בנימין נתניהו, ברקע המתיחות בהר. בין היתר נשמעו הקריאות "אום אל פאחם לא תיתן שיפגעו באל אקצא, זה יום חג לעיר, נמסור את נפשנו למען אל-אקצא".

מתפללים מוסלמים מחוץ למתחם הר הבית, (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).
מתפללים מוסלמים מחוץ למתחם הר הבית, (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).

גם אתמול, סרבו מתפללים מוסלמים לעלות להר הבית, ונראה כי על רקע התפשרותה של ממשלת ישראל בעניין אמצעי הבידוק בצירי המתפללים המוסלמים במתחם, כחלק מהסכמה עם ירדן, ניתן לזהות בצורה ברורה יותר מי בקרב הציבור המוסלמי, מעוניין בהסלמת המצב, ומי מעוניין בהרגעתו.

השייח רא'אד סלאח, מנהיג התנועה האיסלמית בישראל – הפלג הצפוני, אמר כי "הכיבוש הישראלי מנסה להוביל אותנו, כאילו שהנוכחות שלו בהר הבית מקובלת. מגנומטרים או מצלמות חכמות, או בלי כל זה. הסרת המגנומטרים היא חלק מהדרישה הנצחית שלנו להעלמת הכיבוש הישראלי".

עפ"י מקורות פלסטינים, חמאס הדתי ופת"ח הלאומי, קוראים לציבור הפלסטיני לקיים ביום שישי תפילות במקומות ציבורים, ברחבי השטחים הכבושים, ולהחריף את ההפגנות נגד "הכיבוש הישראלי" ובזיקה למתחם אל-אקצא.

על רקע החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו, והשר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, להחליף את גלאי המתכות בבידוק ידני של המתפללים, אמר השייח ראאד דענא, מראשי הווקף, כי "החלטתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לבדוק את המתפללים ידנית אינה מקובלת. היא פסולה וגרועה יותר מהבדיקה בשערים האלקטרוניים". הוא הוסיף כי "התפילות יימשכו מחוץ למסגד אל-אקצא כל עוד המצב בהר לא ישוב לקדמותו כפי שהיה לפני ה-14 ביולי".

סוכנות הידיעות הרשמית של ירדן, דיווחה כי המלך עבדאללה השני שוחח טלפונית עם נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, על "משבר אל-אקצא". בשיחתם הדגישו השניים את החשיבות של המשך התיאום על מנת להחזיר את המצב לקדמותו ולהבטיח שהסטטוס קוו, ההיסטורי והחוקי במתחם, יכובד.

מפגינים בציר שער האריות בכניסה להר הבית השבוע. צילום: דוברות המשטרה
מפגינים בציר שער האריות בכניסה להר הבית השבוע. צילום: דוברות המשטרה

בתוך כך, המשיך  נשיא טורקיה, רג'אפ טייפ ארדואן, לתקוף את ישראל. לדבריו, ההחלטה הישראלית להסיר את גלאי המתכות, שפגעו במוסלמים, היא "צעד בכיוון הנכון אך אינה מספיקה", כך על פי סוכנות הידיעות הטורקית אנדולו. ארדואן, שנשא דברים בכנס שעסק בנושא לימודים גבוהים איסלמיים באנקרה, אמר כי "ישראל מנסה להזיק לאופי המוסלמי של ירושלים בניסיונות חדשים מדי יום, תוך ניצול חולשת המוסלמים". על התגובה הישראלית החריפה לדבריו ביום שלישי האחרון, אמר ארדואן כי "אלה המבקרים את המדינה שלנו, בכל הזדמנות נקראת, פתאום משתתקים כשהנושא הוא פלסטין, ירושלים, או זכויות וחוקים".

תגובת משרד החוץ לדבריו של נשיא טורקיה, לא איחרה לבוא. בהודעה שפרסם המשרד, נאמר כי "ימיה של האימפריה העות'מאנית חלפו מן העולם. מגוחך לשמוע שממשלת טורקיה, שכובשת את צפון קפריסין, מדכאת בברוטליות את המיעוט הכורדי וכולאת עיתונאים, מטיפה מוסר לישראל, הדמוקרטיה האמיתית היחידה באזור".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!