דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

משבר הר הבית / המתפללים יחזרו להר הבית, המשטרה: "אל תנסו אותנו מחר"

לאחר שהלילה פורקו המצלמות מהכניסות למתחם, הורה הווקף למאמינים לשוב להתפלל בהר הבית | בתפילה מחר צפויים להשתתף המונים, במשטרה צופים הפרות סדרים ומזהירים: כאלו שינסו לפגוע בשוטרים או אזרחים, שלא יהיו מופתעים אם יהיו נפגעים בצד השני

שוטרי מג״ב במשמרת מול תמפללות מוסלמיות מחוץ לשער האריות (צילום: AP Photo/Oded Balilty).
שוטרי מג״ב במשמרת מול תמפללות מוסלמיות מחוץ לשער האריות (צילום: AP Photo/Oded Balilty).
שי ניר

לאחר שבמהלך הלילה הוסרו המצלמות, ההנהגה המוסלמית קראה היום (חמישי) למאמינים לחזור להתפלל בהר הבית. "לאחר דיון נרחב ולאחר שהושג ניצחון בסיבוב הזה אנחנו קוראים לאנשינו בירושלים, בישראל וכל אחד שיכול להגיע לאל אקצה להכנס למסגד בהמוניהם" אמרו בהודעתם.

השייח עכרם סארבי מהווקף הודיע הבוקר כי התפילות הראשונות יערכו כבר היום אחה"צ. השייח אבדל עזים שלעב מהווקף אמר הבוקר כי "אנו קוראים לכל האימאמים בירושלים לסגור את המסגדים בשישי כדי שכל המאמינים יתפללו את תפילת יום שישי במסגד אל אקצא בלבד".

מפקד מחוז ירושלים, תנ״צ יורם הלוי ברחבת הכותל המערבי (צילום: יונתן זינדל).
מפקד מחוז ירושלים, תנ״צ יורם הלוי ברחבת הכותל המערבי (צילום: יונתן זינדל).

במקביל, במשטרה נערכים לתפילות ענק מחר בהר הבית. מפקד מחוז ירושלים, ניצב יורם הלוי התייחס לכך הבוקר ואמר "אנו צופים שמחר יגיעו הרבה מאד מתפללים להר הבית ויהיו קריאות של שמחה. יהיו כאלו שינסו לפגוע בשוטרים או אזרחים. אל תנסו אותנו מחר ושלא יהיו מופתעים אם יהיו נפגעים בצד השני. אני קורא להנהגה מהצד השני לפעול להרגעת הרוחות. ושוב, אל תנסו אותנו מחר .

במהלך הלילה פירקה ישראל את התשתית להתקנת המצלמות בכניסות למתחם הר הבית, בהתאם לדרישת הווקף. בכך, אמר הבוקר גורם במשטרה, חזר המצב לקדמותו כפי שהיה לפני הפיגוע – לא קיים בידוק אפקטיבי באף אחד משערי הכניסה המוסלמיים להר הבית.  על הכוונה לבצע בידוק ידני, אמר אותו גורם כי "במתכונת הקודמת בדקנו באמצעות מגנו ידני, לא כל אחד. זה בלתי אפשרי ובלתי הגיוני. זה לא אמצעי יעיל בקצבי זמן במקום הזה".

בתקשורת הפלסטינית שידרו תמונות של אלפי בני אדם חוגגים בשעות הלילה ברחובות ירושלים עם הסרת תשתית המצלמות. הם ירו זיקוקים, רקדו וקראו קריאות שמחה. יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס מסר הבוקר כי הוא "מברך את העם הפלסטיני ואת תושבי ירושלים הפלסטינים על הניצחון".

בתוך כך ליוו הלילה אלפים מתושבי אום אל-פחם את מסע ההלווייה של שלושת המחבלים מהפיגוע בהר הבית לפני שבועיים, שבו נהרגו שני השוטרים האיל סתאוי וכמיל שנאן. רבים מהתושבים השמיעו קריאות בזכות המאבק על מסגד אל-אקצא ובגנות ראש הממשלה בנימין נתניהו, ברקע המתיחות בהר. בין היתר נשמעו הקריאות "אום אל פאחם לא תיתן שיפגעו באל אקצא, זה יום חג לעיר, נמסור את נפשנו למען אל-אקצא".

הכניסה להר הבית, אחרי הסרת המגנומטרים (צילום: הס פרוש / פלאש 90).
הכניסה להר הבית, אחרי הסרת המגנומטרים (צילום: הס פרוש / פלאש 90).

עפ"י מקורות פלסטינים, חמאס הדתי ופת"ח הלאומי, קוראים לציבור הפלסטיני לקיים ביום שישי תפילות במקומות ציבורים, ברחבי השטחים הכבושים, ולהחריף את ההפגנות נגד "הכיבוש הישראלי" ובזיקה למתחם אל-אקצא.

על רקע החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו, והשר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, להחליף את גלאי המתכות בבידוק ידני של המתפללים, אמר השייח ראאד דענא, מראשי הווקף, כי "החלטתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לבדוק את המתפללים ידנית אינה מקובלת. היא פסולה וגרועה יותר מהבדיקה בשערים האלקטרוניים". הוא הוסיף כי "התפילות יימשכו מחוץ למסגד אל-אקצא כל עוד המצב בהר לא ישוב לקדמותו כפי שהיה לפני ה-14 ביולי".

סוכנות הידיעות הרשמית של ירדן, דיווחה כי המלך עבדאללה השני שוחח טלפונית עם נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, על "משבר אל-אקצא". בשיחתם הדגישו השניים את החשיבות של המשך התיאום על מנת להחזיר את המצב לקדמותו ולהבטיח שהסטטוס קוו, ההיסטורי והחוקי במתחם, יכובד.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!